Reklama

Reklama

Rašín

(TV film)
  • angličtina Rašín (festivalový název)
TV spot 2

Obsahy(1)

Příběh muže, který dokázal uskutečnit sen o samostatném státě navzdory monarchii i snahám uchýlit se pod křídla carského Ruska, a který také napsal text prvního zákona nově vzniklého Československa. Ve filmu se názorově střetnou Kramář a Rašín, přesto se oba sejdou v jedné vězeňské cele a nakonec i ve vládě nově vzniklé republiky. S tou bývají nejčastěji spojováni Tomáš Garrique Masaryk a Edvard Beneš, zatímco další, neméně důležité osobnosti, zůstávají v jejich stínu. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

TV spot 2

Recenze (126)

SeanLSD 

všechny recenze uživatele

Zaujímavý počin už len preto, že Rašína dnes skutočne pozná už iba málokto, a ak, tak iba ako meno a funkciu, prípadne atentát, jediný dokonaný / úspešný atentát na politickú osobnosť v moderných českých dejinách (v dobe kedy to na takom Balkáne bolo na dennom poriadku). Alois Rašín je tu vyobrazený ako pracovitý vzdelanec, neústupný vlastenec nezlomného ducha aj kondície, a dokonalý manžel a otec. Proste hrdina... - proste nacionalista. Zobrazenie je to zrejme celkom verné a zahraný O. Vetchým je vyslovene excelentne. Herecké majstrovstvo však predvádzajú aj ostatní, v prvom rade s M. Donutilom (ale utkvie aj vynikajúci Topfer). Zamrzí, že jeho Karel Kramář je oproti supermanovi Rašínovi zobrazený ako naivka. Za neodpustiteľné, ale možno o to pochopiteľnejšie, považujem ukončenie deja vznikom republiky. Vzhľadom k tomu, že film bol aj tak dvojdielny a útok na Rašína ho otváral aj ukončoval, prečo sa takýmto oblúkom vyhol jeho 4-ročnému pôsobeniu v československých vládach a uspokojil sa s rýchlokomentárom o jeho význame ? Neboli už peniaze na tretiu časť ? Skôr si myslím, že by sa ukázalo skutočne zapeklitým problémom vyobrazenie počínajúcej prvej republiky. Jej chaos, kvas, intrigy a boj o moc aj charakter mladého štátu, by vyžadovali vyslovene prvotriednych scenáristov, mimoriadnu erudíciu a k tomu odvážne srdce a otvorenú myseľ aby dokázali zobraziť problematické, konfliktné až nenávistné vzťahy Masaryka a Beneša na jednej strane s Kramářom (ktorého už po roku vyšachovali nadosmrti z vysokých vládnych postov) či Rašínom, (ktorý stihol byť za tie 4 roky ministrom financií v 1. aj 7. vláde ČSR!, s Benešom sa vyslovene neznášali, hradné kruhy zápalisto kritizoval a zrejme iba jeho smrť zabránila totálnemu vyhroteniu ich vzťahov). A to už by poriadne zakalilo ten hrdý oslavný a pekne natočený obrázok, ktorý pri príležitosti storočnice vzniku Československa vznikol... ()

pakobylka 

všechny recenze uživatele

Zdařile zdramatizovaný televizní počin, zasazený do věrohodných dobových kulis. Nabízí neotřelý pohled na přelomovou etapu historie naší země prostřednictvím postojů a ČINŮ dvou mužů, kteří ji pomáhali utvářet. Velice ráda bych věděla, zdali by se našli i dnes ... alespoň DVA - z nekonečného zástupu těch, kteří se pravidelně (a horlivě) účastní rozdělování politických funkcí v naší zemi ... kdyby museli hrát o budoucnost národa a vlasti v TAK vypjaté době ... zdali by hráli POCTIVĚ - obzvláště pokud by byly jejich aktivity spojené s vysokou mírou rizika ... pro ně i pro jejich blízké. Jsou uvyklí hrát, to je pravda ... sleduju je skoro každý den, jenomže jejich karty jsou dle mého soudu vesměs falešné a jejich motivace vesměs prospěchářské. Ale nechci být zbytečně pesimistická ani jízlivá, takže hlubokomyslné úvahy ohledně jejich charakterů ráda přenechám jiným. P.S.: Drobnější vadu na kráse zpracování nacházím v obou hlavních představitelích. Nemůžu si pomoct, ale primárně nevidím Karla Kramáře a Aloise Rašína, ale Ondřeje Vetchého a Miroslava Donutila, a nějak si nejsem jistá, jestli je to moje chyba nebo jejich. Slabší 4* ()

Reklama

Nach 

všechny recenze uživatele

Film, který bohužel není tolik záživný. Je to v podstatě dějepisné převyprávění historických faktů. Mě osobně to nevadí, protože mám historii rád a čím je film věrnější skutečnosti, tím jsem šťastnější. Ovšem musí mít i tak hlavu a patu. Vykreslení Maffie jako spolku, který byl vedený úzkou skupinou lidí a zatčením Rašína v podstatě končí (jak to ve filmu vyznělo) je amatérské a historicky nepřesné. Ondřej Vetchý je skvělý herec (stejně jako Miroslav Donutil), ale co je to platné, když místo emoční vazby k jeho osobě se film orientuje hlavně směrem převyprávět další fakta z dané doby a o postavy se starat až ve druhé rovině. Atmosféra života za Rakouska-Uherska v dobách Velké války je přitom napjatá tak, až mi to připomíná snímky z Protektorátu. Takže palec nahoru za Vetchého, Donutila a Töpfera (výborná role přímo na jeho tělo), snahu o historickou věrnost a atmosféru. Palec dolu za preferování historie před budováním vazeb na hlavní charaktery, málo života Rašína za dob prvních let samostatného Československa a přílišná orientace a dávání prostoru většímu množství zbytečných vedlejších charakterů. 65% ()

Johnny.ARN 

všechny recenze uživatele

Svoboda je TV rutinér, ktorý vie za málo peňazí natočiť dobovku s kostýmami, vozidlami, exteriérmi a atmosférou. To bola jasná objednávka, ale trafil pekne aj reálie, aj herecké obsadenie. Niekedy je to nudné, ale na pozadí treba vždy hľadať vyšší zámer a v každom dialógu zachytiť nejaké nitky, ktoré sa na konci spoja. A konečne niekto docenil Kramara s Rašínom a ukázal aj ich historickú podstatu a zásluhy v kreovaní ČSR. 4 z 5 ()

bari68 

všechny recenze uživatele

ČT neprestáva prekvapovať. Po Dukle, či Metanolu je tu ďalší zo skvelých filmov (minisérií) , ktorý v porovnaní s filmami, ktoré momentálne bežia v kinách, resp. také sračky, že si kúpia je ako nebo a dudy. Ku 100. ročnému výročiu vzniku Československa je tu film, ktorý nám ukazuje osobnosti, ktoré sa zaslúžili za vznik samostatného štátu. O Masarykovi toho vieme z dejepisu veľa , ale osoby ako Kramář, Švehla, či práve Rašín stoja sa ukázanie sa vo svetle filmových reflektorov. Naviac skvelá práca filmárov. ()

Galerie (296)

Zajímavosti (10)

  • Natáčení probíhalo mj. i na zámku Josefa Hlávky v Lužanech (Nadace "Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových). (jungewolf)
  • Opera „Turandot“, z níž pochází árie „Nessun dorma“, kterou ve filmu hraje Rašínova (Ondřej Vetchý) žena, vznikla v letech 1921–1924 a Rašín se ani nedožil její premiéry. (Giovanni69)

Reklama

Reklama