Reklama

Reklama

Ten dvanáctý

  • Česko Dvanáctý muž (více)
Trailer 1

Z dvanáctičlenného týmu, který je vycvičen k likvidaci nacistických strategických cílů v Norsku, přežije zradu pouze jeden. Čeká ho ale nejtěžší úkol jeho života. Musí zraněný uprchnout do Švédska přes nemilosrdnou severskou divočinu s pronásledovateli v zádech... (TV Prima)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (237)

Radko 

všechny recenze uživatele

Solidárna pomoc bežných Nórov, ktorí sa vzopreli všadeprítomnému gestapáckemu dozoru, aby pomohli unikajúcemu sabotérovi, je záslužná. Severská lokácia, všadeprítomné hory, ľadová voda, sneh, soby a polárna žiara. To všetko je fajn. Ale ide len o fajn kulisy. Samotný príbeh je taký dosť vajatavý, kolísavý. Bez atraktívneho prostredia pomerne všedný film z II. svetovej o utečencovi napriek obrovskej presile. Viacero opakujúcich sa motívov (prehľadávanie domov, skrývanie sa u miestnych, výmena ponožiek) postupne nudí. Spomienky na minulosť nepríliš presvedčivé, nevyvolajú emočnú reakciu smútku po stratených druhoch. Pozeralo sa na to však napriek výhradám dobre. Najmä vďaka geografickému umiestneniu. Scéna so stádom sobov skvelá. Alternatívne názvy filmu - Prsty; Prezliekanie ponožiek. ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Prudce stereotypně a natahovaně orientovaná naháněná na jednoho norského sabotéra. A herec v hlavní roli, Thomas Gullestad, sice sympatický moc nebyl, nutno uznat, že jeho fyzická kondice dostala zabrat. Ovšem naštěstí má film svého čnějícího zlého muže, jímž je charismatický Jonathan Rhys Meyers v roli lahůdkově zavilého policejního důstojníka, který dodává filmu pořádně ostrou šťávu. A rozhodně nelze přehlédnout patřičně kvalitní technické atributy a úchvatné scenérie. Kamera, hudba a další technické finesy jsou na dost dobré úrovni a sehrávají nemalou důležitost v ději, co má hodně kolovrátkový ráz. Hrdina v krajině ledu a sněhu stále někam před nacisty utíká, schovává se, i s pomocí lidí, které na svém útěku střetne, hnijí mu prsty na noze a hlavně vždy se mu podaří nacistickým pronásledovatelům o shnilý nehet uniknout. Určitě by filmu nemálo prospělo být tak o dobrou půlhodinu kratší. Film by tak působil méně roztahaně a v podstatě i předvídatelně. Z historického hlediska méně zaníceným divákům bude osud Jana Baalsruda a jeho neúnavného protivníka Kurta Stageho dost neznámý, což je vlastně příležitost, jak si doplnit znalosti o jejich osudech. Velkým příjemným překvapením je režie Haralda Zwarta, kterého kritici zavrhovali po sérii otřesných filmových výtvorů, kterým zejména vévodí druhé pokračování Růžového pantera. A je tedy nadmíru překvapivé, že se pustil do náročného dramatického kusu, jež se z jeho filmografie dost vymyká. Určitě už by se po této úspěšně složené maturitě z filmové režie neměl snižovat k triviálním filmům, které ho na delší dobu připravily o kdysi pracně vybudované renomé. Je vidět, že kvalitní film natočit dokáže. 7/10 ()

Reklama

verbal 

všechny recenze uživatele

Myslím, že z fyziologického hlediska opět ne, soudruzi. Tohle by nedal sebenemrznoucí Nor, ani kdyby byl od přirození antiseptický a chlastal Fridex. A tak nám ten skutečně skutečný příběh cestou někde nabobtnal do záškodnického ledního medvěda. Ale jebat. Tedy pardon, chtěl jsem samozřejmě říct „ambivalentní determinace je ad hoc na místě“. V těchto zkurvených vedrech, kdy jeden netouží po ničem jiném, než se plazit Arktidou do Švédska, je to milý vizuální nanuk, který aspoň na chvíli vychladí spečené sítnice. Hezky natočený, kulantně zahraný, akorát po hodině začne být to neustálé plazení prokládané „Hajtla! Osopo, nefiděla ste tu irgendwo partyssan?“ „Filetuju sledě.“ „Osopo, ich hab‘ gefragt, jestli fy tu nefiděla partysan!“ „Až je nafiletuju, dám je do sudu.“ „Áááá, sut! Prochledat!!! Nichts? Verdammt, tak dem na další farma.“ dost napiču. Tedy pardon, nevím, co to se mnou dneska je, chtěl jsem samozřejmě říct „naračně monotónní“. No a vy začnete roupama přemýštet, co by bolelo víc, jestli kdybyste si zahradnickýma nůžkama ustřihli na noze neomrzlý malíček, nebo omrzlý. Nic, přežil jsem to se všemi třemi prsty, tudíž roztomile vymražená trojka. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Den 12. mann je nórskym pokusom o Revenanta, kde je síce lepší príbeh, ale chýba tomu samozrejme ten hollywoodsky obraz i geniálni herci. Na druhej strane sem tam pripomenie i 127 hodín, keďže nechýba odstraňovanie končatín, čo je zobrazené dosť surovo. To "na základe skutočného príbehu" bolo režisérom značne dramaticky pozmenené, to je jasné. No a nechýba tu nórska snaha stavať sa do polohy odbojárov voči nacizmu, hoci pravda je taká, že nikto nebol v Európe väčším Hitlerovym kolaborantom než oni samotní. ()

Radda 

všechny recenze uživatele

Neuvěřitelný příběh z nacisty okupovaného Norska. Nejvíce bych vypíchnul dechberoucí krajinu, která dodává tomuto snímku minimálně jednu hvězdu, poté musím zmínit brilantní herecký výkon jak hlavního protagonisty Thomase Gullestada tak hlavně výkon Jonathana R. Meyerse, kterého jsem od role v Tudorovcích nikde neviděl hrát a musím tedy jen vynachválit jeho roli gestapáka, kterou si opravdu zjevně užíval. Kdybych nevěděl, že je to opravdu příběh podle skutečné události, nedokázal bych tomu uvěřit. Řekl bych, že je to po velice dlouhé době zase povedený válečný film. Musím ale ještě jednou zmínit tu drsnou ale nádhernou norskou přírodu, která mě doslava učarovala a opět dala za důvod se jednou do Norska osobně podívat. Snímek hodnotím 90% a tvůrcům patří velký dík za jeho zfilmování. ()

Galerie (18)

Zajímavosti (7)

  • Thomas Gullestad si při natáčení způsobil omrzliny na rukou, když musel být ve sněhu bez rukavic v téměř -30°C. (Punisher)
  • Zbraně pužité ve filmu byly samopaly MP-40, pušky Mauser K98 a kulomet MG-38. Letadlo, které útočilo na Jana (Thomas Gullestad), bylo Junkers 88. Jan (Thomas Gullestad) použivá pistoli Colt 1911. (K98)

Reklama

Reklama