Reklama

Reklama

Andaluský pes

  • Francie Un chien andalou (více)
Krátkometrážní / Experimentální / Fantasy / Psychologický
Francie, 1929, 16 min

Obsahy(1)

Při psaní scénáře si Luis Bunuel a Salvador Dali dávali záležet, aby nic ve filmu nebylo racionální. ANDALUSKÝ PES je 16 minut bizarních a surrealistických výjevů, které mohou, ale taky nemusí, něco znamenat. Ženské oko je rozříznuté vejpůl, muž za sebou táhne dva velké klavíry, na nichž jsou mrtví oslové a živí kněží, v díře v dlani se objeví množství mravenců... Surrealismus 20. let dominoval zejména ve výtvarném umění a v literatuře, teprve tímto kratičkým snímkem, na první pohled pouhou provokativní hříčkou, vstoupil i do hájemství filmu. Příznačná je zvláštní, jakoby halucinační atmosféra, která vytěsňuje potřeby vázat vyprávění do úměrných příčinnostních vazeb. Nad groteskní stylizací však vítězí bizarnost někdy až hrůzná - počínaje úvodním záběrem s rozřezávaným okem a konče pověstnou scénou, kdy mladík chtěje se dostat ke své milence táhne dva klavíry, na nichž spočívají mrtvá dobytčata, potřísněná krví a výkaly. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (409)

Genero odpad!

všechny recenze uživatele

Na tento prehistorický kraťas jsem četl tolik superlativů a sofistikovaných rozborů od vzdělanějších a kulturnějších kolegů, že jsem se rozhodl, sužován pocitem vlastní duševní zaostalosti, navštívit odporný sdílecí server, abych tento surrealistický klenot spatřil na vlastní oči a mohl zde o něm napsat podobně fundovaný komentář a vyhonit si tak ego do nebeských výšin. Začátek mě nadchl. Jako zhruba pětileté robě jsem viděl v nějakém dokumentu o historii filmu scénu, kdy pán rozřízne břitvou oko sedící dámě (v té době jsem si vlastně myslel, že to je hřeben, ale to nevadí). Tento výjev ve mně zanechal hluboké trauma a od té doby jsem téměř třicet let pátral po jeho původu. Zde jsem ho konečně nalezl. Zbytek filmu je sled nijak nesouvisejících přiblblých scének. Zřejmě mají za úkol potrápit intelekt toho diváka, který se považuje za experta na skryté významy a z toho titulu si ani nemůže dovolit být unuděn k smrti. Intelektem nedisponuji a díkybohu se považuji za řadového mainstreamového konzumenta, takže je nabíledni, že Psa posílám do pekel. Druhá možnost je, že si Bunuel a Dalí řekli, hele vole, uděláme si z lidí prdel a natočíme totální slátaninu a dodnes se smíchy vrtí v rakvi, když slyší sáhodlouhé úvahy nad tím, co se nám tento jejich výplod snaží sdělit. V tom případě jsou hajzlové a opět si zaslouží odpad. Podtrženo sečteno, podobně formálně vyvedená Samařina videokazeta z Kruhu byla mnohem zajímavější. ()

SOLOM. 

všechny recenze uživatele

Výborný surrealistický krátkometrážní snímek ozdobený Wagnerovou hudbou k nezaplacení. Co se týká jednotlivých časových prolínacích sekcí, tak některé z nich opravdu nahání člověku husí kůži. Hlavně ta s klavíry. Bohužel nesouhlasím s tím, že scéna s břitvou a okem je nějak fenomenální, právě tato scénka se mi vůbec nelibila, působila lacině a dost uměle ale co bych taky chtěl od filmu z té doby. Bunuel byl mistrem ve svém oboru a jsem rád, že vlastním několik jeho kousků. ()

Reklama

Turiec 

všechny recenze uživatele

Pripadá mi, akoby prvotným zámerom tvorcov bolo šokovať. Musím povedať, že sa im to podarilo. Obzvlášť prvých 30 sekúnd možno považovať za položenie základu pre desivé scény v neskorších filmoch. Napriek kratučkej stopáži je to pre mňa príliš surrealistická štvrťhodinka. Treba ale uznať, že snímka je zaujímavou ukážkou toho, čo dokáže film v začiatkoch svojej histórie. Zároveň je na svoju dobu veľmi odvážna a netýka sa to len oka, mravcov, či mŕtvych, ale aj zobrazovania nahoty. ()

GilEstel 

všechny recenze uživatele

„Surrealismus je čistý psychický automatismus, jímž má být vyjádřen, ať slovně, ať písmem nebo jakýmkoli jiným způsobem, skutečný průběh myšlení. Diktát myšlení s vyloučením kontroly vykonávané rozumem mimo jakékoli estetické nebo mravní zaujetí.“ To je definice surrealismu podle Bretona (autor manifestu surrealismu). Samotná tato citace nám odkrývá podstatu, jaký film je, neboť ANDALUSKÝ PES je vrcholným dílem surrealistického snažení 20. let. Pokud jde o film, můžeme to tvrdit téměř s jistotou. O tomto díle jsem četl, že vzniklo na základě snových vidění režiséra Luise Buñuela a Salvadora Dalího. Společně se domluvili, že by ze svých snových vizí mohli udělat film. V duchu surrealistického „volnomyšlenkářství“ dali dohromady nahodilé představy, které nemají dějové, časové ani logické souvislosti. Jsou to stavy lidské mysli, které se náhodně objevují jako asociace nebo nálady člověka. Zdroje těchto asociací a nálad se nehledají, což způsobuje chaos. Právě v tom je schována ona absence rozumové kontroly. Prvotní ryzí vize bez jakékoli pozdější úpravy. Časová nedůležitost je ve filmu zdůrazněna chaotickými časovými skoky. K navození bizarních představ často surrealisté využívali znalosti Freudovské psychoanalýzy. Některé záběry dávají vzpomenout na halucinogenní experimenty 60. let. I v době o 30let později se objevovaly často umělecké subjekty ať už v hudbě, filmu nebo výtvarném umění, které nesly prvky surrealismu. To vypovídá o mnohem větší šíři záběru a vlivu tohoto uměleckého směru, než je mu běžně připisováno. Je to směr, který můžeme sledovat i v dnešním světě. Nevymřel ve 30. letech. Andaluský pes je uměleckým dílem, jehož uměleckost ještě vyzdvihuje jeho stáří a němost. Je to dílo prověřené časem. Pro mě to ale není film, který by mě bavil nebo mě nějak obohatil. Byl jsem rád, že to má jen 16 minut, což byl asi jediný důvod, proč jsem to dokoukal do konce. Přesto tomu dám 5 hvězdiček, neboť nechci pošlapávat opravdové umění jen z důvodu, že mě osobně neoslovuje. ()

Aleee89 

všechny recenze uživatele

Film hodící se do hodiny češtiny, protože opravdu hezky ukazuje, co je to surrealismus. Avšak mě tyhle moderní směry nijak zvlášť nezaujaly a nejinak je tomu i u tohoto filmu. Některé scény sice byly super, zároveň i dost nechutné, ale celkově mě to moc nezaujalo. Dotvořila jsem si svůj obrázek o surrealismu, ale jinak mě to opravdu nebavilo a naštěstí to trvá jen asi 15 minut... ()

Galerie (45)

Zajímavosti (24)

  • Pierre Batcheff i Simone Mareuil spáchali v soukromém životě sebevraždu. (bfa)
  • Když režisér publikoval scénář v Revue du Cinema, byl surrealisty nařčen s paktování se s "buržoazním plátkem" a po této výtce byl nucen kladivy rozbít sazbu. Přišel však pozdě a časopis už byl vytištěn. (Hwaelos)
  • Kromě samotného Picassa se slavnostní premiéry zúčastnila i plejáda tehdejšího surrealistického hnutí. Kromě jednoho z autorů Salvadora Dalího to byli Man Ray, Louis Aragon, Max Ernst, André Breton a Paul Eluard. Z dalších osobností premiéru navštívil básník a mimo jiné i filmař Jean Cocteau či architekt Le Corbusier. (JayZak)

Související novinky

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

28.05.2019

Letní filmová škola Uherské Hradiště, která se letos koná v termínu 26. července až 4. srpna, přivítá dva významné představitele česko-slovenské kinematografie – režiséra Hynka Bočana a herce Milana… (více)

Projekt 100 pro rok 2008

Projekt 100 pro rok 2008

29.11.2007

V první půli příštího roku připravila Asociace českých filmových klubů už 14. ročník Projektu 100, který nabídne do české distribuce dalších deset kvalitních a celosvětovou kritikou oceňovaných… (více)

Reklama

Reklama