Epizody(3)

Znalec černé magie Ivan Trojan a policejní komisař Jiří Dvořák pátrají po pachateli série rituálních vražd. Napínavý kriminální příběh inspirovaný existencí tajemné Ďáblovy bible. (Česká televize)

TV spot 1

Recenze (435)

KarelR

První díl hodně navnadil. Ďáblova lest boduje jak v nasnímání, tak ve zručně napsaných a odrežírovaných dialozích, za které bychom v kinech platili zlatem, a konečně někdo dokázal, že se dá slušný mystický příběh vyždímat i z českých reálií. Snad Lest nakonec nedojede do stejně kalných vod jako kdysi Strážce duší, protože jí nechybí sympatické postavy (po hláškujím detektivovi ve Dvořákově podání jsem toužil odjakživa), správně zamotaný příběh a sem tam díky bohu padne i slušná hláška (pracák vládne :). V rámci české tvorby radost pohledět a s nadějí vyhlížím další dva díly. ()

Mariin

Takový kriminální kýč, do nějž je dryáčnicky namícháno vše, aby znuděného diváka za každou cenu zaujal. A tak tvůrci bezostyšně stavějí na zdůrazňování satanistických motivů a na "tajemném" prolínání minulosti a současnosti . Nelze si nepovšimnout zcela nepravděpodobných scén ze současného života kláštera či "archeologických výzkumů". Scénář napsal Arnošt Vašíček, který se pokládá za odborníka na všechny záhady světa: http://www.sysifos.cz/index.php?vypis&sec=1207666267 Těch 70% a více tomu velmi neopodstatněně lichotí... ()

sud

No vida, i u nás jde natočit mysteriózní detektivka s fantaskní zápletkou, jen chtít. Příběh je docela atraktivní, atmosféra skvělá a ústřední herecká trojice vyloženě sympatická (i když oba pánové Aňu přehrávají). Jen škoda, že se z atmosférického thrilleru v poslední epizodě stane béčková fantasy, která se nedá brát vážně (při anabázi Trojana a Dyka za křížem se prostě nejde nesmát - ať už to tak bylo nebo nebylo myšleno). Ale, jak už jsem předeslal, jsem rád, že něco takového u nás vzniká. 65%. ()

SOLOM.

Souhlasím, že jde o docela povedený krimi miniseriál. Na české poměry určitě. Jiří Strach dokázal natočit poživatelnou podívanou, která měla dobrou atmosféru, zajímavý příběh i solidní herecké obsazení. Zázraky se sice nekonali (jak tady slibovalo enormní množství uživatelů dle svých hodnocení i komentářů), ale jde prostě o lepší průměrnou podívanou. Trojak i Dvořák odvedli docela slušné herecké výkony, Aňa Geislerová mi už tak sympatická nebyla (nevím, ale poslední roky mi leze celkem na nervy). Dyk je perfektní zpěvák – jako herec už je to horší – jeho postava byla spíš k smíchu. No nic, Satan byl zase zahnán do temnot, tak hurá na další případ…60% ()

NinadeL

3/3 Určitě nemám pocit, že by Vašíček byl nějaký génius, ale osvěžit českou televizní krimi jeho stylem dává smysl. Ďáblova lest je dobrá mini série s dobrými dialogy, dobrou gradací děje, zajímavými dospělými postavami a je to celkově příjemná změna. Pointa překvapí, směřování k ní je zajímavé, jen ty mládežnické figury jsou spíš horší kreace všech těch Dyků a Voříškových, které člověk musí trpět v české tvorbě už nekolik let bezúčelně. A co je skutečně odstrašující, je práce s barevnými filtry a hudbou. Na straně druhé je tu fungující tým ironický Trojan / tvrďas Dvořák / platinová Geislerová (které velmi nový styl sedí a velmi pomáhá uvěřitelnosti její postavy, která je na hony vzdálená jejím klasickým škatulkám), takže si přeci jenom nakonec dám i tu Ztracenou bránu. ()

Zajímavosti (19)

• V hebrejštině je každé písmeno skutečně zároveň číslem. Jejich hodnotu se A. Vašíček snažil co nejvíce zachovat (u souhlásek to platí na 100%), ale malé úpravy byly pro potřeby seriálu nezbytné, především kvůli zjednodušení a srozumitelnosti. Ve staré hebrejštině se totiž nepsaly samohlásky: písmeno A, alef, se vyskytovalo jen výjimečně. Písmena O,U a W nahrazovalo V, které má číselnou hodnotu 6. Jméno slunečního démona Sorath, které vyšetřovatelé najdou v jeskyni, se v hebrejštině psalo jako SVRTH. Když sečteme číselnou hodnotu jednotlivých písmen: S (60) + V(6) + R(200) + Th (400) dostaneme také 666. (artcha)
  • Diablova biblia (Codex Gigas) sa v českých zemiach nachádzala v rokoch 1227 až 1648. Pre Švédske kráľovstvo ju ukoristil generál Königsmark. Dnes je vystavovaná v Kráľovskej knižnici v Štokholme. (joske88)
  • Vila, kde bydlí a pracuje hypnotizérka Eva Součková (Jana Štěpánková), je Kamenná vila v Pardubicích. (ČSFD)