Reklama

Reklama

Vzpoura

  • Japonsko Jôi-uchi: Hairyô tsuma shimatsu (více)
Trailer

Obsahy(1)

Hrdinou příběhu je stárnoucí samuraj Isaburo. Žije poklidným životem, dokud mu jeho pán nepřikáže aby oženil svého syna Yogora s konkubínou, jež upadla v nemilost i přesto, že vládci porodila syna. Ačkoliv se Isaburo zprvu zdráhá, Yogoro přijme Ichi za ženu a zakrátko se mezi nimi probudí silný cit. Jijich láska starému samuraji vrátí síly a tak když zemře vládcův starší syn a on pošle pro Ichi, aby mu stanula po boku jako matka jeho dědice, Isaburo se pánovi postaví na odpor. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (77)

Superpero 

všechny recenze uživatele

Toshiro Mifune je ztělesněním slov důstojnost a čest. To není herec, to je prostě opravdovej samuraj. Vzpoura je psychologický samurajský film, natočen minimalisticky, ale o to působivěji. Velice silně na mě zapůsobila scéna duelu mezi Toshiro Mifunem a jeho přítelem, samurajem, co střežil hranici. Do smíchu vám rozhodně nebude. ()

kinej 

všechny recenze uživatele

I když se jedná vlastně o takový malý příběh několika postav, nechal jsem se jím strhnout. Je to díky skvěle propracovaným postavám. Přesto, že mezi asijskými a evropskými zeměmi jsou obrovské kulutruní rozdíly, tento film dokázal úžasně přiblížit neevropské motivy hlavních postav tak, že víc to snad ani nelze. Jejich zcela pochopitelné pohnutky pak nezvratně vyústí v dramatický a dojemný závěr. Toshiro Mifune tentokráte svému samuraji, vdechnul jemnější civilnější ráz. Jeho otcovsské strasti nelze díky jeho herectví nepochopit. ()

Reklama

Rudovous 

všechny recenze uživatele

Kobayashi byl zajimavi reziser. Tocil samurajske filmy, ale vlastne jsou to pribehy ktere cele samurajske zrizeni velmi kritizuji, zaroven vsak zachovavaji uctu pro samou esenci kodexu Bushido.Isaburo Sasahara, postava ztvarnena uzasnym Toshiro Mifunem je samuraj nizsi hodnosti, poslusnosti absolutne dbali. Je to prave kodex Bushido ktery ho dovede k poruseni jedne z jeho nejztezjnejsi casti. Krome silneho moralniho apelu, velice neklisoviteho ovsem, si tento film zaslouzi pozornost diky skvele kamere, hudbe, akcnim scenam a hereckym vykonum. Krome Mifuneho, dokonali Tatsuya Nakadai, a to je ve filmu jen par minut.Kurosawovy samurajske filmy samozrejme miluji, ale z hlediska zanru je Vzpoura pro me nejlepsim samurajskym filmem. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Může být stodvacetiminutový komorní samurajský snímek, který se v zásadě celý odehrává v sedě ve třech až čtyřech místnostech, dobrý? Odpověď je, že může být a dokonce je více než-li pouze dobrý či pouze nadprůměrný. Je to celé o spřádání intrik, samurajskému smyslu pro zodpovědnost, vazalství, příslušnosti k rodovému klanu a především o lásce. Ač to celé vypadá jako záznam divadelní inscenace, tak to nijak nevadí, jelikož především díky hercům vám na jednotlivých charakterech bude záležet. Třešničkou na dortu je samozřejmě Toshirô Mifune, z kterého sálá charisma na všechny strany v doslova každém záběru. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Bezhraničná oddanosť pánovi je pekná blbosť. Nech sa zabalí do akéhokoľvek uznávaného kódexu. Pretože predpokladá, že pán rozhodne vždy správne. Tak to však nikdy nie je. Lebo ľudia, a rovnako tak ich páni (ba tí ešte viac, lebo majú pokušenie svoju moc nad druhými zneužiť) sú vlečení kadejakými pudmi a vášňami. Preto dokážu svojich poddaných (tuná samurajov) pekne citovo i inak ponížiť a celkovo morálne i spoločensky zdeptať a dojebať. Nuž a ak toto bezcitné zaobchádzanie s pôvodom bojovníkmi, akokoľvek oddanými narazí na istú hranicu, oddanosť voči hajzlovským pánom sa zlomí. Vypukne rebélia. Tu ide o rebéliu zatiaľ výsostne osobnú, zameranú na odvrátenie pohrávaní sa s citmi rodiny, kde sa zrodila naozajstná láska. Tá bola nečakaná, lebo nanútená tým istým bezcitným pánom. No a ten istý pán sa po čase svojvoľne rozhodne lásku zrušiť - lebo je pán. Lásku, ktorá dala medzitým vykvitnúť novému životu, ktorý dal láske i vzťahu zmysel a rozmer, schopný ju udržať ďalej pri živote. A to sa nerobí. Takéto svojvoľné mocenské zaobchádzanie s citmi a vzťahom kohokoľvek. Akoby poddaní bojovníci a ich ženy boli len nejaké handry na trhu, ktoré možno svojvoľne premiestňovať a prehrabávať sa medzi nimi. Skvelá záležitosť s uhrančivými hereckými výkonmi, sprevádzanými minimalisticky presnou, údernou hudbou, využívajúcou tradičné japonské motívy. ()

Galerie (46)

Zajímavosti (3)

  • Väčšinu samurajov vo filme možno vidieť, ako nesú dva meče. Toto bola prax v Japonsku známa ako daisho. V preklade to doslova znamená „veľký-malý“. Väčší meč bola katana, ktorá sa všeobecne používala na boj a súboje. Krátky meč bol buď wakizashi alebo tanto, z ktorých posledné sa najčastejšie spája s rituálnou samovraždou seppuku alebo Harakiri. (Bilkiz)
  • Tóru Takemicu složil hudební doprovod výhradně pomocí tradičních japonských nástrojů, jako jsou šakuhači, biwa nebo taiko. (Terva)
  • Natáčení probíhalo převážně ve studiu Toho v japonském Tokiu. (Terva)

Reklama

Reklama