Epizody(8)

Geralt se smíří s osudem a chrání Ciri před silami, které bojují o vládu nad Světem. A taky před její záhadnou mocí. (Netflix)

Recenze (407)

3DD!3

O dost slabší než první řada. První díl je parádní, ale pak už to jde od desíti k pěti. Politikaření, a úskoky, nějací nedůležití panáci řeší válku a já usínám. Geralt a Ciri jsou super. Dobře zahrané zajímavé postavy. Ti ostatní většinou nudí. Dialogy jsou často toporné a hloupě poukazují na věci, které by při lepším scénáři byly jasné. Akce je fajn, ale je jí málo. Výprava parádní a příšery zajímavé. Podle toho co čtu se zase tvůrci nedrží předlohy tak snad se poučí do příště. Vždyť jak dopadla Hra o trůny, když tvůrci začali improvizovat? ()

D.Moore

Můj oblíbený příklad srážky předloha x film je Jurský park. Crichtonova kniha je skvělá. Spielbergův film je skvělý. Co mají společného? Naklonované dinosaury, postavy, ostrov... A tím výčet skoro končí. Kdybych k tomu přistupoval jako zdejší bezmála fanatičtí fanoušci Sapkowského, musel bych Spielberga nastokrát posílat do horoucích pekel. Jenže... Proč bych to dělal? Kdyby jeho film byl blbý, tak snad... Ale pokud je výsledek, jaký je? Se Zaklínačem to mám úplně stejně. Ty knihy miluji. Hra (třetí) je jednou z nejlepších, jaké jsem hrál. Původní polský seriál byl onehdy obrovská událost. A první série téhle nové verze si mě získala víc, než jsem čekal. Druhá série v tom všem pokračuje. Sice rezignovala na to mazaně zábavné vyprávění v několika časových liniích, ale ono by tu už stejně nemělo smysl. Skvělé je hlavně to, jak tvůrci první řadu stále zužitkovávají, vracejí se k různým věcem, které se v ní zkrátka staly a šlo se od nich pryč, a kutí dost zajímavý příběh, v němž - a to je důležité - ten Sapkowski pořád je. Je snadné se rozčilovat nad odklonem od slovanství, prskat na všechny možné rasy, které se kde objeví, kroutit hlavou nad tím, že je něco jinak, než bylo v knize, a kopat kolem sebe vzteky nohama, ale když se do toho všeho pustíte natolik, že se zapomenete bavit, budete trucovat, seriálu nedáte šanci a budete se cítit jako velcí kritici, kteří tomu všemu rozumí, tak... No, je to prostě vaše smůla. Já bych dal nevím co, abych se mohl hned podívat na třetí sérii. ()

Luicy

Sapwkoského uznávám jako spisovatele, který vytvořil řadu zajímavých charakterů v dle mého názoru velice pěkném světě. První dvě povídkové knihy byly super, a i zbylé knížky, byť nejsou tolik propracované, a i když se v nich Andrzej místy motá, jsou pěkné, čtivé, a hlavně jednoduše napsané. Výhodou je, že tam autor zanechává spoustu děr, kterými vyloženě nahrává dalším tvůrcům, pro přiložení ruky k dílu do zaklínačského universa. Naprosto bravůrně se toho chopili sousedé Poláci, kteří prostřednictvím her vytvořili pokračování knih, které má hlavu a patu, vytvořili spoustu propracovaných dialogů a s úctou a láskou ke knižní předloze dovyplnili ony Sapkowského díry a společně stvořili tak svět, který patří k mým nejoblíbenějším, na které nedám dopustit. Co však od autora dostali? Pohrdání, řadu nadávek a tahání se po soudech kvůli Sapkowského nenažranosti. Seriál mě však utvrdil v tom, že je Sapkowski ještě větší pokrytecký kokot, něž jsem si myslela, když schválil takovouhle sračku. Ale co člověk pro balík peněz a pošimrání na koulích neudělá, že. Po první sérii jsem si řekla, že na Netflix adaptaci a knižní předlohu budu pohlížet jako na dvě zcela oddělené věci (podobně jako tomu dělám u GoT), ale ono to prostě nejde. Děj je otřesný a absolutně nechápu, proč ho celý překopávají. Dialogy nestojí za nic, vztahy mezi postavami nedávají smyl, vulgarity jsou použity naprosto nevhodně, z Kaer Morhen si dělají kurevník, řadě postav brutálně zmrvili dějové linky, a navíc tam nesmyslně přidávají nějaké rádoby démony, monolity a podobné bortačiny. U svaté Melitelé proč? Opravdu nebyl díl, kde bych se nechytala za čelo. Ani hlavní postavy mě nijak neoslovily. Cavill mi tolik nevadil, ten je podle mě dost uťáplej režií, ale Freya v roli Ciri je naprosto tragická, bez emocí a hrozně mi vadí, jak je stará. Výhrady k věku mám i u Chalotry, ta je zase příliš mladá a vůbec mezi nimi necítím vztah matky a dcery. Spousta věcí mi tam chybí, hlavně Yenneferino (z lásky myšlené) pošťuchování Ciri. Prostě to není ono. Za sebe jsem zklamaná, i když jsem moc neočekávala, že se to bude knižní předlohy držet. Podle mě je to promrhaný potenciál. Jednu hvězdičku dávám za lokalitu a za obsazení u Dijkstry a Findabair, která k mému překvapení nebyla černá jak bota. ()

Sawy

Tož nečekal jsem, že mě přechod ke klasickému lineárnímu vyprávění v případě 2. sezóny Zaklínače tak vytrhne z nadšení. On to ale asi nebude jediný důvod, proč je dvojka oproti jedničce o dvě kvalitativní patra níž. Zatímco v první sérii se stihlo odvyprávět neskutečné množství věcí, tady tempo drhne a celých osm dílů by se podle mě dalo kondenzovat do polovičního počtu. Role Geralta je zde trochu nevděčná, protože jeho proměna v zodpovědného "otce" Ciri je dost lame, stejně jako postava Vesemira a celé Kaer Morhen, čekal jsem od ostatních zaklínačů větší roli než pouhého křoví. Celkově se tu jede spíš taková chytlavá fantasy rutina než cokoliv jiného, což ale neznamená, že by to nemělo i dobré stránky. Relativizace pozice Nilfgaardu coby záporáků je velmi cenná, linka Yennefer šlape výborně a když se na scéně objeví Marigold, nelze než jásat. Třetí série ale musí šlápnout do pedálů, jinak si Zaklínač pozici seriálové události roku těžko udrží. 65 % ()

DJ_bart

Jakožto věrnej fanoušek knižní předlohy a herní adaptace, potažmo člověk kterej považuje fantasy svět jejž stvořil geniální polský autor Andrzej Sapkowski za svůj nejoblíbenější – ať už vezmu v potaz Harryho Pottera, Warcraft, Pána prstenů apod. – jsem na rozpacích. Moje nejhorší obavy se totiž naplnily a Netflix s jeho tvůrci v čele totálně vykastrovali a zamerikanizovali vše, co dělá Zaklínače Zaklínačem. Cílovkou už nejsou fanoušci knížek, her, či slovanský ba středoevropský mytologie, ale amíci, frikulíni, lidi co o fikčním univerzu Zaklínače nevěděj jedno hovno ale rovnou dvě, a jednoduše řadoví konzumenti co u Netflixu trávěj 24/7....... Nevadí mi ani ta odpudivě papundeklová audiovizuální forma a béčkový pojetí, který tvůrci zvolili. Nejvíc mě totiž sere ta trestuhodně odfláklá prezentace mytologie a filozofie onoho fikčního světa. S velkou pravděpodobností bych si klidně troufal tvrdit, že producenti, rejžové, natožpak korporativní pohlaváři od Netflixu nejenže nečetli knížky, zároveň však i naprosto zapomněli, že existuje něco jako fanbase – jinak si ten ultimátní shitfest, kterej v druhý řadě předvádí, nedokážu vysvětlit. Děj se co děj, Zaklínač je takřka ze všech hledisek komorní fantazijní drama, ne komiksovej akčňák. Čili dopravdy nechápu, proč tvůrci zcela bezproblémově nejdou ve šlépějích knižní předlohy, neadaptují její původní příběh, a namísto toho si vymýšlej naprosto debilní dějový linky, který nemaj prakticky žádnej význam, věrohodnost, ba ani impakt či jakoukoliv formu katarze. Neříkám, že by seriál měl být doslovně jak přes kopírák identickej jako literární předloha, specificky jako román Krev elfů, z nějž druhá série čerpá – jen tvrdím, že jak pro diváky, tak pro tvůrce by se jednalo o výhodnější kompromis...... Děvkař, chlípník, lamač srdcí a bard Marigold tak zachraňuje celou show seč mu síly stačí – to samý platí i o Henrym Cavillovi, který musel dokonce jednou seřvat producenty za to, že nerespektují knižní látku. Momentálně mě v neposlední řadě jímá takový zoufalství, že by mi ani nevadilo, kdyby Netflix všechny budoucí plány s touhle amatérskou parodií smetl ze stolu... a fakt mě to mrzí a láme mi to srdce. Já tedy doufám, že tohle je jenom příběh z alternativní sféry a třetí řada tak bude o tom, jak Ciri vyčaruje Witcher-verse, díky čemuž se setkají knižní, herní, a oba seriáloví Geralti – vzhledem k tomu, co se právě v druhý řadě odehraje za hovna, by mě vůbec nepřekvapilo, kdyby se to reálně stalo. Absolutně nepobírám, co na tom tatíček Sapkowski vidí. Tady to už nezachrání ani strejda Vesemir.... Sper to ďas, kurva mať! ()

Zajímavosti (29)

• V knižní předloze Marigold (Joey Batey) podléhá nátlaku a Rienceovi (Chris Fulton) poví, kdy Geralta (Henry Cavill) viděl naposledy, i něco málo o Ciri (Freya Allan). V tu chvíli nastupuje na scénu Yennefer (Anya Chalotra), která Marigolda zachraňuje. Rience ke svým spáleninám však nepřichází skrze hořící alkohol, ale ohnivé kouzlo, které po něm čarodějka vrhla. (Geralt z Rivie)
  • V knižní předloze Marigold (Joey Batey) dochází také ke zmínění, že Marigold pracuje pro Dijkstru (Graham McTavish). To však v seriálu nevidíme a zde je jeho pracovníkem pro účely seriálu vytvořený elf Dara. (Geralt z Rivie)
  • Když Ciri prochází zbrojnici na Kaer Morhen, je možné zahlédnout Geraltův stříbrný meč z třetího dílu herní série. (NiWi)