Reklama

Reklama

20. 4. 1814, Fontainebleau. Napoleon Bonaparte je po porážce u Lipska donucen svými maršály k abdikaci a nucenému vyhnanství na ostrov Elba. Odtud se ale po necelém roce vrací a nastává období posledních sta dnů jeho vlády. Období bouřlivé, které začalo obnoveným slibem věrnosti jeho bývalých vojáků, pokračovalo vyhnáním krále z Paříže a skončilo rychlým tažením do Belgie a závěrečnou osudovou bitvou u Waterloo. Italský koproducent snímku Dino de Laurentiis pojal záměr zadat tuto látku právě režisérovi Sergeji Bondarčukovi po zhlédnutí jeho velkolepého zpracování Vojny a míru – a Bondarčuk nezůstal své pověsti nic dlužen. Historicky věrné zpracování, epická výprava, dokonalé kostýmy, skvělý hudební doprovod Nina Roty a hlavně 17 000 statistů ve strhujícím zpracování samotné bitvy činí ze sledování tohoto filmu-monumentu skutečný zážitek. (Česká televize)

(více)

Recenze (148)

argenson 

všechny recenze uživatele

Jeden ze záslužných počinů Rudé armády, která poskytla dvacet tisíc komparzistů. Historicky téměř přesné, velkolepé a filmařsky bezchybné. Nikdy mě nepřestane fascinovat Napoleonův pochod z Elby na Paříž, který patří k nejfantastičtějším historickým zvratům v dějinách Francie. Mnozí následovníci by se tu měli přiučit, jak se točí válečný velkofilm i bez umělé inteligence. Korunováno skvělým českým dabingem. ()

MarekT 

všechny recenze uživatele

Konečně! Konečně jsem našel historický snímek, který nastavil laťku tak vysoko, až se to zdá nepřekonatelné. Konečně jsem mohl docenit ruské filmaře ve vší své kráse. Na úvod se trochu poohlédnu za hereckými výkony. Christopher Plummer jako Wellington a můj oblíbený režisér Orson Welles jako Ludvík XVIII jsou opravdu vynikající, ale největší dojem na mě (překvapivě) udělal Rod Steiger, jemuž jsem postavu Napoleona věřil a věřil jsem i v to, že takový opravdu tento duchem velký, ale vzrůstem malý válečník byl. Hlavně v první půli platí, že každá věta od Steigera samotného je sugestivní. Než se přejde do akce, je hlavním tahounem právě on. Přejděme dále - stejně tak jsem věřil, že takto, jak jsem mohl vidět, bitva mohla skutečně vypadat. Aby také ne, když bez použití počítačů, tehdy neexistujivších, dokázal Bondarčuk natočit jednu z nejlepších davových scén v dějinách filmu. Během sledování se mi při tom tajil dech a přidávám se tímto k některým uživatelům, kteří tento fakt již ve svých komentářích zmínili. Technická kvalita, hlavně použití kamery, je stejně vynikající jako u již zmíněného Wellese (mám na mysli pochopitelně jeho nejslavnější dílo Občana Kanea). Scény snímané z letadla dělají dokáží v diváku vyvolat již zmíněné přesvědčění, že bitva je reálná. K podivení samotnému je fakt, že film ve své době propadl a znemožnil tak velikánu jménem Stanley Kubrick natočit svou verzi - mohlo to být jistě zajímavé. Ale nad tím nemá cenu přemýšlet, Kubrick byl autorem mnoha dalších veleděl a hlavně důležité je, že tomuto filmu uděluji pět hvězd hlavně za druhou polovinu - vykreslení bitvy samotné - a komentář zakončuji konstatováním, že bych tento film doporučoval a prosazoval jako učební pomůcku do dějepisu, tří vyučovacích hodin by mě líto nebylo. Taky bych ještě dodal, že je opravdu těžké napsat nějaký komentář, když to nejlépe za mě, a vlastně za všechny popsal velmi barvitě PaRi. Víc netřeba dodávat. Asi jen to, že stejně jako u mnou zbožňované Vesmírné odyssey či mnoha dalších filmů je Waterloo něčím, u čeho zapomenete na běh času. ()

Reklama

InJo 

všechny recenze uživatele

Skvělá ukázka toho, jak se točily monumentální bitvy v době dlouho před CGI. Ale i přes obdivuhodné produkční zázemí a Bondarčukovy nezpochybnitelné režisérské schopnosti, jejichž zásluhou jsou zde k vidění pozoruhodné spektakulární záběry s tisícovkami statistů, jde o poněkud chladnou rekonstrukci, která sice opravdu poctivě p(r)odává titulní událost, ale na hlubší prokreslení postav a dobového kontextu už jí mnoho prostoru nezbylo. Steiger je sice v roli Napoleona dostatečně výrazný (bez ohledu na sklony k mírnému přehrávání), ostatní postavy jsou ale v podstatě jen ploché figurky, které jsou zde pouze z nutnosti. Víceméně to platí i pro Plummerova Wellingtona (druhou hlavní postavu), který utkví v paměti primárně kvůli hercovu charismatu a nikoliv míře zajímavosti charakteru samotného. Možná filmu vyčítám věci, které pro jeho tvůrce nebyly příliš zásadní, pro mě jako diváka v případě seriózního historického velkofilmu ale význam (obvykle) mají. Jinými slovy - nedokážu si naplno "užít" epickou akci, když mi prakticky vůbec nezáleží na jejích účastnících. 70 % - vidět to v kině, pravděpodobně bych hodnotil výš. Na tv obrazovce ta velkolepost prostě nikdy naplno nevynikne. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Vynikajúca výprava a snaha o verné zobrazenie bitky pri Waterloo verne krok po kroku. Škoda, že nebol Napoleonov návrat z Elby rozpacovaný viac, ale chápem, že hlavným cieľom bolo len divákovi ukázať poslednú bitku napoleonskych vojen. Ono totiž ten návrat je absolútnym víťazstvom charizmy a autority. Dobiť Paríž bez jediného výstrelu a ako tu máme možnosť vidieť, keď sa Napoleon spýtal: „Kto z Vás chce strieľať na svojho cisára“ a maršál Ney dal pokyn „Páľ!“ a vtedy nikto nevystrelil, to sa v dejinách nikdy nestalo a asi ani nestane. Nevystreliť na priamy rozkaz nadriadeného sa mohlo trestať aj trestom smrti. A predsa teda ako je možné, že sa zo stoviek namierených pušiek nevystrelila ani jedna, za to z hrdiel sa ozvalo :“Nech žije cisár!“ To je skutočne obrovský príbeh. Ale späť k filmu. Herecky priam majstrovsky vyčnieva Christopher Plummer, jeho Wellington je nesmierne sympatický, zahraný s tou anglickou ľahkosťou a eleganciou. A pritom je to Kanaďan. Naopak, Rod Steiger ako Napoleon mi nesedel na 100%. Snaha tam bola,ale aj ten scenár robí z Napoleona skôr despotu než človeka, ktorý svojim duchom každého predčil a strhol. Bitka ale spracovaná vynikajúcim spôsobom, možno pre nezainteresovaného diváka histórie dosť nudná, ale tento film je venovaný práve predovšetkým znalcom a fanúšikom dejín. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Na konci 36 týždňa roku 2014 som si povedal s bratom,že sa podujmeme na Bondarčukovu VOJNA a MIER,začali sme v sobotu,po každom dni sme včera ukončili pozeranie kolosálneho projektu,ale 37 týždeň pokračujeme a vidím,že pán režisér má WATERLOO s dvojicou hlavných predstaviteľov ROD STEIGER a CHRIS PLUMMER,čo ako dnes viem,film sa stretol s nepochopením,a tak v kinách prepadol,čo skomplikovalo cestu STANLEYMU KUBRICKOVI,pre ktorého nastal zlom v tom,že mu zarazili projekt o Napoleonovi,ktorý mal rozpracovaný... Nevadí,producent renomovaného mena Dino De Lautentiis určite videl a zatúžil pracovať so Sergejom a vytvoriť historický film,ktorý by sa niečím zapísal do kinematografie... Myslím,že zapísaný je i napriek tomu,že v kinách neobstál,lebo vidím klasické trademarky režiséra,ktorého extrémne baví nakrúcať ťažké scény zaplnené polia komparzistami,kde si Dino povie:„Zaobstarám mu,čo najviac komparzistov,aj keď viem,že stotisíc ich nebude,moje meno znamená niečo veľké,gigantické,dinosaurie,tak anglicky debut Sergeja Bondarčuka sa musí niesť v takomto duchu,samozrejme aj tlmočníci musia byť k dispozícii...” Prechádzam k hercom,ROD STEIGER zahviezdil v 5 oscarovom IN THE HEAT OF THE NIGHT,výnimočný výkon kvalitného herca,ktorý bez problémov sekundoval černošskému borcovi Sidneymu Poitierovi,ale videl som ho aj v iných snímkoch,napríklad ON THE WATERFRONT,ktorý patrí medzi moje TOP filmy,tam si zahral brata hlavného hrdinu,jeho Napoleon je pán Európy,ale záverečná bitka bude doterajšou rekapituláciou za všetkými bitkami a vlastne aj jeho poslednou...Ako BONAPARTE mu nie je fyzicky podobný,možno výškovo,ale nasadenie,ktoré tomu dáva,ma nechávalo zabudnúť,aby som sa zbytočne nesústredil na tieto detaily... CHRISTOPHER PLUMMER,taktiež nie je zelenáč,zahral si v 5 oscarovom SOUND OF MUSIC,ktorého postava vojvoda z Wellingtonu,ktorý 18. júna 1815 porazil Napoleona v bitke pri Waterloo,a tým ukončil jeho doterajšiu kariéru,keď dominoval... Výkony oboch sú dostatočne uveriteľné,kde BONY je skôr vážny ako vtipný a u Wellingtona je to naopak,ale ja osobne vyzdvihujem výkon Roda Steigera,z ktorého kamera nespustí oči. Orson Welles tu má cameo ako zvrhnutý kráľ Ľudovít XVIII.,ktorého šikanoval práve Bonaparte,inak je to film najmä o hercoch,ktorých uvádzam vyššie. Dôležitá je HUDBA NINA ROTY,kamera a výprava a bitka má taký šmrnc ako bitky vo Vojne a Mier,tak Dino si zaumienil,čo chcel,excelentný historický film,u ktorého až čas preveril,aká sa v ňom skrýva kvalita a nadšenie. Bondarčuk je až chorobne závislý v monumentálnych scénach,kde sa bijú tisíce a tisíce vojakov,pričom spomeniem si na predchádzajúci KOLOS a povestné klasické trademarky... ()

Galerie (57)

Zajímavosti (14)

  • Robert Rietty předaboval zhruba 80 herců včetně Jacka Hawkinse (gen. Picton). (Karlos80)
  • Během natáčení se při pádu z koně osklivě zranil John Savident. (Pompaj)
  • Na historickou přesnost filmu dohlížel technický poradce Willoughby Gray, který vsadil na rozsáhlé poznámky svého pradědečka, jenž u Waterloo bojoval na britské straně. (Hans.)

Související novinky

Stalingrad jako nejdražší ruský velkofilm

Stalingrad jako nejdražší ruský velkofilm

11.11.2009

Syn slavného Sergeje Bondarčuka Fjodor to slušně rozjel a daří se mu kráčet v otcových šlépějích – přinejmenším co se rozmachu jeho filmů týče. Po afgánské akci 9. rota a dvoudílném sci-fi velkofilmu… (více)

Reklama

Reklama