Reklama

Reklama

Ve stínu Beethovena

  • USA Copying Beethoven (více)
Trailer

Obsahy(1)

Aby složil svou Devátou symfonii, musel být svobodný – ve všem... Jemný příběh o posledních letech života Beethovena – jeho vášni, žádostivosti, utrpení, jeho lásce a jeho genialitě. Beethoven právě dokončuje Devátou symfonii, jeho nejvýznamnější dílo. Je hluchý, nemocný, ve špatných náladách, zpitý a naprosto sám. Lidé ho obdivují a zároveň jím pohrdají, nikdo mu nerozumí a není zde nikdo, kdo by mu pomohl v jeho nejhorších chvílích – až na mladou ctižádostivou skladatelku… jeho múzu… strážného anděla… který se objevil v jeho životě. Jejich vztah, nejprve neohrabaný až trapný se brzy změní v opravdové přátelství a vzájemně prospěšné hudební partnerství. Partnerství, které umožnilo premiéru Deváté symfonie a dalo v posledních chvílích Beethovenovi mnoho štěstí a poklidu. Leitmotivem filmu režisérky Agnieszky Hollandové je svoboda, svoboda ducha a tvorby, ničím neomezena, protože jen tak lze v umění dosáhnout pravdivosti. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (100)

misterz 

všechny recenze uživatele

Škoda, že sa celý film točí iba o dôsledkoch a nie aj o príčinách. Divák sa tu pomerne dopodrobna dozvedá o Beethovenovej ťažkej povahe, o jeho výčinoch a excesoch, ale o tom, čo ho k tomu viedlo a prečo bol taký aký bol ani zmienka. Chýbal tomu komplexnejší pohľad na túto osobnosť. Takto sa síce na to dobre pozerá, no po čase to môže trocha nudiť, keďže je to stále o tom istom. Nejaké tie flashbacky do jeho minulosti (20-30 min./film) by dejovej linke iba prospeli. No na druhú stranu, tá premiéra 9. symfónie bolo niečo úchvatné a dychberúce, jednoznačne tá najlepšia sekvencia filmu. Pre mňa je Beethoven vo "svätej" trojici najlepších hudobných skladateľov akí kedy po tejto zemi chodili. Aj keď neupieram celkové prvenstvo a genialitu Mozartovi, Beethoven ho niektorými svojimi melódiami prekonal. Slabší nadpriemer. 70/100 ()

Damiel 

všechny recenze uživatele

60 % - Logicky se nabízí srovnávání s Amadeem - takže řekněme Amadeus v b moll. Komorní příběh stojí na dvou hercích, Harrisova "exhibice" se tak trochu bije s nevýraznou Kruger (přeci jen, je to modelka, né herečka). Nedostavilo se ale nic tak silného, co by mě strhlo jako Amadeus. Snad kromě Beethovenovy hudby, kterou ale už měli tvůrci nachystanou samotným mistrem. Líbila se mi ale kamera, nádherná hra s malou hloubkou ostrosti - to já můžu :-) ()

Reklama

klerik 

všechny recenze uživatele

Pocitu, že ide o trochu okázalejšiu televíznu inscenáciu som sa síce nezbavil počas celého filmu, ale film je vystavaný na osvedčenej schéme (POLLOCK, FRIDA, LIBERTIN), ktorú nemohla pokaziť ani režisérka... Ed Harris je tradične presvedčivý, Diane Kruger sa tiež snaží a úžasná hudba tomu dáva štvrtú hviezdu... Dlhá scéna z koncertu bola nevyhnutná a vďaka hudbe je úžasná, no z filmového hľadiska to bola vlastne barla, aby sa nevyvážený film nerozpadol... Klubovka, ktorá poteší svojou inakosťou... ()

Z0oMb3E 

všechny recenze uživatele

Film pri ktorom všetci čakajú, kedy zaznie Óda na radosť. Všetko predtým a potom je už viac menej zbytočné naťahovanie času. Samozrejme úlohou režisérky bolo vyburcovať diváka natoľko, aby si tento jediný silný moment filmu patrične užil, a zabudol na všetky dovtedy napáchané filmové nedostatky. Príprava na moment bola výborná. Vykresliť geniálneho Beethovena ako zatrpknutého humusáka žijúceho vo vlastných výkaloch bolo terno. Divák sa tak dostal do pomyselného tranzu kedy si nevšíma mŕtveho a hnijúceho bezdomovca na ceste a zameria sa na hudbu vychádzajúcu z parfumérie oproti. Režisérka vsadila na to že nedostatok kulís či inej výpravy sa dá zamaskovať poriadnym nasvietením 40Watových sviečok. A pošetrila aj na herectve, kedy kástingom prešli mená od ktorých už dopredu nikto nič nečakal. A je to tu hluchý maestro diriguje koncert. Ešte nič...ešte nič... ánó Óda na radosť a zasa nič (môj pohľad hudobne nevzdelaného primitíva). Tím mal film skončiť, aby si zachoval aspoň nejakú tú nadobudnutú silu. Nie on pokračuje ďalej a snaží sa dokonca navodiť romantickú atmosféru. Agnieszka asi zabudla, že k humusákom sa city nechovajú. Film končí a ja len krútim hlavou so slovami nie každý Mozart má svojho Formana. ()

pan.Kaplan 

všechny recenze uživatele

Komorní příběh posledních dní Ludvika van Beethovena, je to svědectví o další, ne příliš známé, stránce osobnosti tohoto génia. Herecké výkony Eda Harrise a Diane Kruger jsou civilní a přesvědčivé. Když má Harris do Beethovenovy role vložit drama, vloží ho tak, že divákovi mrazí v zádech. Když má být Beethoven zlomený muž, Harris to očividně prožívá naplno. Diane Kruger je milá, příjemná, ale odhodlaná jít za svým cílem. Ve filmu není nouze o krásnou hudbu (logicky) a o nečekené poetické a lyrické záběry. Nestalo se mi, že bych se během filmu nudil. A teď výtky: Zásadní scéna, kdy Beethoven diriguje s pomocí svého anděla strážného je dle mého příliš natáhnutá, a navíc - působila na mně spíše komicky. Dále - tuhle scénu bych si představoval jako vyvrcholení filmu - ale po něm následuje ještě třetina. Další drobná výtka: film si moc hraje na Amadea - třeba to je jen můj pocit, ale schéma filmu je mu hodně podobné. Poslední scéna už mi přišla naprosto zbytečná a marně pro ní hledám význam. A co mi přišlo vysloveně jako pěst na oko, byla pěstěná angličtina Diane Kruger - k roli se to absolutně nehodilo. Dávám 75%, zaokrouhleno na 4*. Přes mé výtky se mi to hodně líbilo. ()

Galerie (49)

Zajímavosti (8)

  • 11-milionový projekt studia MGM americké díváky velmi nezaujal. Debutoval na 40. příčce žebříčku návštěvnosti s obratem 70 460 dolarů. Celkový obrat v USA se nakonec vyšplhal na 355 968 dolarů. (imro)
  • Premiéra "9. symfonie" ve filmu rozhodně neodpovídá skutečnému provedení. Beethoven nestál na dirigentském stupínku, ale dirigoval skladbu alespoň zpovzdálí. (L_O_U_S)
  • Wenzel Schlemmer (Ralph Riach) ve filmu mluví o skladbě "Pro Elišku". Ta však nebyla vydána do roku 1867 a ani není jisté, zda vůbec byla věnována "Elišce". (L_O_U_S)

Reklama

Reklama