Reklama

Reklama

Ipova smrt

  • Rumunsko Atunci i-am condamnat pe toti la moarte (více)

Obsahy(1)

Film podáva obraz ľudského správania sa vo vyhrotených situáciách. V období 2. svetovej vojny v malej dedinke dôjde k usmrteniu nemeckého dôstojníka. Veliteľ nemeckej posádky vydá pokyn, že do rána chce mať vraha, inak bude pykať celá dedina. Dedinská vrchnosť sa rozhodla obetovať miestneho blázna Ipu, ktorý sa s vidinou pekného pohrebu a hrobu nechá presvedčiť. Situácia sa však nakoniec vyvinie úplne nečakaným smerom. (Volodimir2)

(více)

Recenze (12)

classic 

všechny recenze uživatele

Film, o ktorom som doteraz absolútne nič nepočul, ktorý nevidel nikto z mojich obľúbených užívateľov, vôbec málo známy film, o ktorom som sa dozvedel v jednom nemenovanom filmovom časopise, ktorý pravidelne odoberám každý mesiac, pričom bádať v ňom zaujímavé tipy na filmy. Príbeh je situovaný do druhej svetovej vojny na rumunský vidiek, kde niekto s kosákom podrezal nemeckému dôstojníkovi hrdlo. Teraz ostáva zodpovedať otázku, kto za to bude niesť zodpovednosť ? Ponúka sa možnosť zlomiť miestneho Todora, prezývaného Ipu, človeka, ktorému sa každý vysmieva, aby on ponúkol svoj život za záchranu viacerých, ktorých sa to týka. Ak do nasledujúceho rána, do piatej hodiny nezoženú „zodpovedného človeka” , tak to schytajú viacerí, na čele s miestnym kňazom a notárom, a inými, ktorí pozvú IPU na dlhú večeru, kde ho prehovárajú, aby sa On priznal, čím by im vykúpil životy... Človeka, ktorým inak pohŕdali, zrazu veľmi potrebujú, prosíkajú ho na kolenách, líškajú sa mu, len aby docielili to, o čo im ide. Zachrániť si holé životy. Ako sa to celé skončí, a či príde ráno o piatej Ipu pred popravčiu čatu, to nechávam na netrpezlivého diváka, ktorý by nemal premeškať bravúrny film, ktorý má čosi do seba ! Vzácnosť vidieť film z týchto končín, ktorý by ma takmer 100 % ohúril, tomuto sa to skoro podarilo. Siala z neho niečo neobyčajné, čoho si vážim... Sprostredkuje veci takým spôsobom, ktorý oceňujem. Len nie je to dotiahnuté do strhujúceho filmového pôžitku, ale určite film odporúčam ! ()

neo93 

všechny recenze uživatele

Další z filmů od rumunského mistra historických velkofilmů Sergia Nicolaescu. Je zajímavé, že ihned po natočení Poslední křížové výpravy, která ho proslavila v zahraničí, se věnuje snímku, jenž pochází úplně z jiného žánru než z jakého byli diváci od něj dosud zvyklí. Co však zůstává stejné je scénář. Ten i pro tento film napsal jeho dvorní scénárista Titus Popovici. Příběh vypráví o malé vesničce za 2. světové války, ve které je zavražděn německý voják. Neví se, kdo tento čin vykonal, je však nutné někoho potrestat. Pokud se nikdo nenajde, budou ztrestáni všichni. Po této úvodní zápletce jsem očekával, že narace bude pokračovat v přímém hledání vraha a následném vydání němcům, což se tak úplně neděje. Sice vidíme místního blázna Ipa, který má být obětován za všechny, ale sledujeme spíše jeho a malého kluka, který se s ním přátelí. V závěrečné části se ale zase děj přikloní k hlavní linii a my můžeme pozorovat morální problémy o tom, zda je správné právě onoho Ipa odsoudit k smrti. Velmi pozoruhodný snímek, který se dotýká tématu odpovědnosti a viny člověka. ()

Reklama

Bluntman 

všechny recenze uživatele

(KB - R) Sergiu Nicolaescu, rumunský Otakar Vávra. Co si člověk vybaví, když se řekne jeho jméno? Žánrové, divácky velmi vstřícné filmy, u kterých ve výsledku ani už nesejde na tom, jestli máme na mysli „historické“ epiky (DÁKOVÉ, POSLEDNÍ KŘÍŽOVÁ VÝPRAVA I A II) či vděčné kriminálky (KOMISAŘ OBVIŇUJE, S ČISTÝMA RUKAMA) a komedie (Kdo je miliardář?). IPOVA SMRT z počátku sedmdesátých let tak mezi jmenovanými tituly působí jako... no, jako kdyby byl režisér dokumentů o kytičkách pověřen režií velkorozpočtových propagandistických epik._____ Klubový film IPOVA SMR vyniká odklonem od klasického vyprávění k tomu uměleckému, ve kterém se inscenačně velmi zdařile mísí dětsky ne-neviné představy se skutečností, kdy se divák má klást otázky, čemu věřit, co z prezentovaného se „doopravdy“ stalo, nakolik jsou předkládané obrazy či zvuky spolehlivé. Prolínání různých rovin („skutečné“, „snové“) je velmi opojné, ale bohužel platí jenom pro první dvě třetiny (necelou hodinu), než do představ – hry na válku – vpadne skutečnost, která s sebou přináší řadu etických a morálních dilemat. Závěrečná půlhodina ale není ani tak filmařsky zdařilá, ani myšlenkově podnětná, protože se spíše mluví... a film ztrácí víru v diváka a divák zase zájem o film. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Dramaticky to síce mohlo byť trocha lepšie spracované - menej sa venovať lyrike priateľstva medzi Ipom a chlapcom a namiesto toho sa viac zamerať na ústrednú pointu, pričom by som pridal aj na konfliktných situáciách - no celkovo to nebolo vôbec zlé. Od "poslednej večere" to nabralo tie správne grády, pričom brilantný záver dal všetkému povestnú korunu. Spokojnosť. 70/100 ()

Pett.Luke 

všechny recenze uživatele

Vyprávění se drží malého adoptovaného chlapce, jehož tíží vzpomínka na smrt otce, který mu byl velmi blízký; do jeho minulosti nám dají nahlédnout hlavně jeho denní úniky do vzpomínek. I hlavní událost, smrt německého důstojníka, je vnímána jeho pohledem; poté, co mrtvému muži chlapec ukradne zbraň, zmizí tato událost v proudu her a příhod s bláznivým Ipou (působivý je moment, kdy se v troskách horské vesnice, kde se oba hrají na vojáky, rozhoří opravdický boj – situace vyjadřuje intenzitu dětského prožitku hry). // Ozvěna ranní události se vrátí s koncem dne, kdy je Ipa pozván k večeři s vesnickou inteligencí (čítající samozřejmě chlapcovy pěstouny, pravoslavného kněze a jeho ženu, učitelku), aby na něj byla v emocionálně přehrané scéně vložena tíha jejich životů – neboť všichni přítomní mají pykat za smrt důstojníka, pokud se do rána nenajde jeho vrah. Jediný, koho povrchnost té noci pokoří, je malý chlapec. ()

Galerie (107)

Zajímavosti (1)

  • V niekoľkých neskorších rozhovoroch režisér uviedol, že autorom scenára je vlastne on sám. Zvládol to počas sedemdňového pobytu v Mníchove. Priznal taktiež, že v mnohom sa nechal inšpirovať vlastnými vojnovými zážitkami z doby dospievania. Počas samotného nakrúcania tak veľa improvizoval a množstvo nápadov vznikalo priamo na scéne alebo po ceste do lokácie. (classic)

Reklama

Reklama