• Fingon
    ****

    Taky by to nemuseli dávat pořád...(6.4.2006)

  • berg.12
    ***

    Já vím, že to ve své dobĕ bylo takřka zjevení. Určitě se povedla lépe než třeba "Princezna se zlatou hvězdou na čele". Ale já měl vždycky problém s pohádkami, ve kterých nebylo alespoň trochu přítomno nějaké to nadpřirozeno. A jedna zpívající kytka tenhle v podstatě civilně angažovaný příběh nezachrání.(13.9.2005)

  • NinadeL
    ***

    Na Pyšné princezně je mnoho zajímavého. Zákulisní příběh lásky Aleny Vránové, provdané Kohoutové a ženatého Vladimíra Ráže je jen jedním z mnoha. Atraktivní je ten fenomén prvenství, jako kdyby už před válkou žádné pohádky natočeny nebyly. Ale tato vycizelovaná Krasomila byla novým otvíracím fenoménem pro znovu obnovený žánr, který se stal tak typickým pro celé období Státního filmu, že ji zkrátka nelze minout. Velmi úspěšný film z problematických let českého kina, velmi oblíbená pohádka, která se měla v 70. letech dočkat svého pokračování, leč to by Rážovi museli být stále zamilovaní, ale po 25 letech už nebyli. Zůstal nám tedy navždy jen ten nesmrtelný příběh o chrabrém králi Miroslavovi a princezně z Půlnočního království, která po setkání s ním už nebyla pyšná... Nepotrpím si sice na reprízu každý rok, ale je zajímavé sledovat ten dvojí příběh pohádky z lásky, která změnila několik životů jejich tvůrců, ale také tvář celého žánru v českých souvislostech. Dost se bavím také tím, jak byla Pyšná důležitá od svého vzniku oceňovaná pravidelně a zmiňována s každou novou barrandovskou pohádkou, ale dnes už nikdo neřeší, že konec je například postižený šetřením, nějaká zvláštní svatba se nekoná a většina diváků se zasekla na tom, že by ji chtěla vidět v barvě.(1.1.2017)

  • sportovec
    *****

    Klasické a navíc špičkové provedení jedné epochy poetik českého pohádkového filmu. Je samozřejmé, že lze rozeznat prvky budovatelské éry, ty jsou však právě tak patrny i u jiných klasických českých filmů té doby (CÍSAŘŮV PEKAŘ A PEKAŘŮV CÍSAŘ, DOVOLENÁ S ANDĚLEM), aniž by to patrněji ovlivnilo jejich kvalitu uměleckou i řemeslnou. Poetiky v pohádce není nikdy dost; tady se čerpala ne po vědrech, ale přímo dolévala ze sudů. V tomto rámci nevadí ani mravoličnost (tak se kdysi říkalo tendenčnosti) a mravopoučení; naopak, v mnohém jsou vlastní i literární předloze Němcové. Ústřední melodie se stala skutečným evergreenem (mj. nazpívaly Iveta Bartošová nebo legendární, předčasně zesnulá Laďka Kozderková). Postavy jakoby samy vedly své predestinované představitele (Ráž, Alena Vránová). To "samo" je pochopitelně režisér Bořivoj Zeman. A "samo" se to také po pětapadesáti letech poslouchá. Jakbyne, když je to ta PYŠNÁ ...(20.10.2007)

  • AngelAngie
    ****

    Překrásná klasická pohádka, která ani dnes neztrácí své kouzlo...(6.7.2008)

  • - Při souboji krále Miroslava (Vladimír Ráž) ve mlýně s vojáky si lze všimnout, že při druhém souboji voják sám od sebe skočí do pytle, aniž by jej do něj jako v ostatních případech Miroslav nastrčil. (ricky4)

  • - Po úpravách v scenári zmizlo niekoľko postáv. Pôvodne mal pestúnku kráľ Miroslav (Vladimír Ráž), zatiaľ čo o Krasomilu (Alena Vránová) sa starala komorná Blažena, ktorá sa zamilovala do pobočníka Vitka (Gustav Heverle).Taktiež hlavný dvoran polnočného kráľovstva, pán Zajíc, ktorého si mal zahrať Saša Rašilov. Autori tiež nadelili Krasomile o jedného nápadníka viac. Mal ním byť mocný kráľ Bojeslav. (Zdroj: instinkt.tyden.cz) (Raccoon.city)

  • - Pôvodne mala byť hraničným predelom mohutná sosna s vyrytými výsostnými znakmi oboch kráľovstiev, ale autorom sa to zdalo málo kontrastné. Nechali preto v barrandovských dielňach vyrobiť dva ukazovatele, jeden jasný, druhý temný a ešte pre istotu na neho usadili supa. (Zdroj: instinkt.tyden.cz) (Raccoon.city)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace