Reklama

Reklama

Věčný žid

všechny plakáty
Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Kamera:

Erich Stoll

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.

Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.

Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)

Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:

1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky (4daPeace)

(více)

Recenze (143)

Nettrass 

všechny recenze uživatele

Chybí nám tady kolonka na žánrové označení tohoto snímku. Jediné možné zařazení je: ,,Propagandistický materiál,,. A tak to tak budu i hodnotit, protože na dokument je to zkreslené. Nutno říct, že zmáknuté to mají neuvěřitelně hustě. Už jsem pár takových věcí viděl, ale přišly mně spíše naivní a bylo dost vidět, že se z nich inspirovali komunisti. Tohle je ale úplně jiná třída. Vyloženě to tlačí do deprese a nenávisti, aby se ten tlak v závěru uvolnilo do naděje. Tady si dovedu představit jen 2 hodnocení 90% a Odpad! ()

Ant 

všechny recenze uživatele

Vážně by mě zajímalo, jak by se tahle věc měla hodnotit a většina místních si tím taky asi není jistá. Jakožto dokument tenhle Hitlerův výtvor obstojí docela slušně, protože to nenudí a člověka to ehm dožene k "zamyšlení". Upřímně řečeno, vůbec se nedivím, že Němci ve 30.-40. letech vyšli do ulic s vidlema. Už chápu, proč se Goebbelsovi říkalo mistr propagandy. Tohle je totiž propaganda at its best. Mám dojem, že by lidi přesvědčil i o tom, že Židi umí lítat. ()

Reklama

Dadel 

všechny recenze uživatele

Těžko toto hodnotit, proto nechám stranou ideologickou stránku, a zhodnotím, jak to funguje jako film v 21. století. A film je to velice vtipný! (místo "dokumentární" by tu mělo být "komedie"). Když posloucháte vypravěče, který se po 60 minut snaží očerňovat Židy tím nejmimóznějším způsobem (Židi jsou jako krysy, také se v průběhu staletí rozšířili ze svého domova v Asii do celého světa, kradou jídlo, roznášejí tyfus a choleru a przní árijskou kulturu), tak se neubráníte pobavení nad tím, jací byli ti náckové hovada. Na rozdíl od poněkud nudného Triumfu vůle je toto mnohem lepší volbou, chcete-li se pobavit na účet nácků. Jste-li ale voličem Dělnické strany, tak toto jistě budete považovat za skutečný dokument, a přičtěte si k místním 47% dalších 53 (pokud umíte do tolika počítat). ()

Krt.Ek

všechny recenze uživatele

Dlouho po zhlédnuti jsem o tom uvažoval. A došel jsem k závěru, že to je opravdu dobře natočeno. Hlavně kvůli vedlejšímu tématu. Nevím jestli jsem to správně pochopil, ale zdálo se mi, že nacisté hodně kritizovali liberální politiku, hlavně ve smyslu migrace. Dnes se ten multikulturalismus taky hodně řeší. Když jsem tento dokument sledoval, představoval jsem si co by na to řekli dnešní lidé (například Češi), kdyby to byl dokument o romském etniku. Určitě by to nenechalo nikoho chladným. Jediné co mě v tom filmu rušilo byla ta konspirační teorie o tom, že Židé mají v plánu ovládnout celý svět pomoci světových trhů. To se mi zdálo až moc nereálné (i když možné je samozřejmě všechno). ()

ZkuKol odpad!

všechny recenze uživatele

Propagandistické dílo své doby. Nestará se o pravdivost uváděných faktů, směřuje jen za jediným cílem, přesvědčit poslední nevěřecí ( a v roce 1940 jich už v říši asi příliš nebylo). Po řemeslné stránce by si možná tento výtvor zasloužil lepší hodnocení, ale obsah to neobhájí. Je jenom škoda, že takovéto dokumenty najdem v každém státě v určité časové periodě. Stále nemůžu pochopit, proč je u těchto výtvorů omezené šíření, stávají se tím jen lákavější. Na středních školách bych to možná pouštěl i povinně... ()

Zajímavosti (8)

  • Věčný Žid je antisemitská verze britského filmu stejného jména, který vylíčil Židy v příznivém světle, jako oběti neoprávněného pronásledování v celé historii. (Kmotr76)
  • I když Goebbels neměl obecně vzít aktivní roli v produkci jednotlivých filmů, rozhodl se tak učinit v případě velkých propagandistických filmů jako Věčný Žid. (Kmotr76)
  • Posledních několik záběrů mladých německých mužů, pochodujících vojáků a nacistických vlajek, působící na city pro znovusjednocení a semknutí Němců, jsou vizuálně velmi podobné filmům Leni Riefenstahlové ze stejné doby. (Borrtex)

Reklama

Reklama