Reklama

Reklama

Věčný žid

všechny plakáty
Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Kamera:

Erich Stoll

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.

Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.

Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)

Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:

1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky (4daPeace)

(více)

Recenze (143)

Krt.Ek

všechny recenze uživatele

Dlouho po zhlédnuti jsem o tom uvažoval. A došel jsem k závěru, že to je opravdu dobře natočeno. Hlavně kvůli vedlejšímu tématu. Nevím jestli jsem to správně pochopil, ale zdálo se mi, že nacisté hodně kritizovali liberální politiku, hlavně ve smyslu migrace. Dnes se ten multikulturalismus taky hodně řeší. Když jsem tento dokument sledoval, představoval jsem si co by na to řekli dnešní lidé (například Češi), kdyby to byl dokument o romském etniku. Určitě by to nenechalo nikoho chladným. Jediné co mě v tom filmu rušilo byla ta konspirační teorie o tom, že Židé mají v plánu ovládnout celý svět pomoci světových trhů. To se mi zdálo až moc nereálné (i když možné je samozřejmě všechno). ()

VooDoom 

všechny recenze uživatele

Musím vidět! Dne 12.2.2010 Když se na to podívam z pohledu člověka, který absolutně neví a nezná historii, tak si nejspíš bude myslet, že jsou židé opravdovou havětí. Propaganda Německa a manipulace lidí je nastavena na vysokou úroveň. Dávám tři hvězdičky za šílenou demagogii.Škoda jen té ideologie... ()

Reklama

Javert

všechny recenze uživatele

Neodvážím se hodnotit tento vrchol nacistické filmové propagandy. Na jedné straně má toto dílo sílu ovládat masy, při sledování vás skutečně mrazí a zíráte, čeho všeho byla Třetí říše schopna, na straně druhé je to hrubě rasistické dílo zaměřené proti židovskému národu, vyzdvihující nadřazenost tzv. árijců (ano, Hitler je skutečně zářným příkladem) a používající všemožné lži o sionismu a Židech vůbec. Tento pseudodokument musí člověk vidět, aby si udělal svůj obrázek. Z mého pohledu je to skutečně dílo velice rozporuplné, pro mě nehodnotitelné. ()

Mi Nü-Chai 

všechny recenze uživatele

Nejsem se schopna rozhodnout, jak moc Věčný Žid splňuje svůj účel. Používá primitivní, naivní a hrubé mechanismy, nicméně dovedu si představit, že ve své době byla většina z nich funkční a lidé čisté rasy se od Žida odtahovali s netajeným odporem. Totéž platí ohledně užitých dezinformací. Jistě, je to tupé a pravděpodobně zaměřené na Árijce s nižším intelektem a omezeným rozhledem, leč dle mého by to bylo v sofistikovanější podobě účinné i dnes. Konkrétně jsem si zkusila představit, jak by asi vypadal remake Věčného Žida, zabývající se pro změnu popisem hrůzných tradic a praktik např. Vietnamců. Jsem přesvědčena, že by se tuto udičku určitě nějaká část spořádaných bílých občanů chytila. Tedy, film v jistém smyslu svůj účel plní (lépe řečeno plnil), ale je hrozně nudný, ubíjející a nedynamický. Několikaminutová vyjmenovávání desítek a desítek dalších významných Židů mne uspávala a ani ty hrané scény nejsou zrovna poutavé či zvlášť zajímavé. Suma sumárum: V dnešní době sama o sobě nepoužitelná a dost špatně natočená propaganda. Slabé, od Třetí říše bych čekala něco mnohem lepšího. ()

Bernhardiner 

všechny recenze uživatele

Pravdivých 20 procent, zbytek polopravdy a lži, přičemž i ta pravda je řečena tak, aby byla vnímána vyloženě negativně - například ta o tom, jak jsou Židé skvělí obchodníci. Upřímně řečeno, Židi jsou úspěšní snad ve všech oborech lidské činnosti, ať se nám to líbí nebo ne. Nutno ovšem dodat, že Židé jsou úspěšní i v oborech, které neslouží lidské cti. Možná až moc úspěšní, proto vzbuzovali u ostatních lidí závist, Tento propagandistický dokument nám vlastně neřekl vůbec nic, jací Židé vlastně jsou, nýbrž nám sděloval, jak na ně má být nahlíženo. Z historického hlediska jde však o velmi zajímavý artefakt, který si zaslouží podrobnější rozbor. 40% ()

Zajímavosti (8)

  • I když Goebbels neměl obecně vzít aktivní roli v produkci jednotlivých filmů, rozhodl se tak učinit v případě velkých propagandistických filmů jako Věčný Žid. (Kmotr76)
  • Scéna z filmu Vrah mezi námi (1931), kde je Peter Lorre odsouzen jako dětský vrah byla do filmu dodána kvůli faktu, že Lorre byl žid. Hitler tím chtěl dokázat kriminální mysl židů. (Kulmon)
  • Veřejná distribuce a uvádění filmu je v Německu zakázána, jedinou výjimkou je určení pro použití ve školních učebnách a pro další akademické účely. (Kmotr76)

Reklama

Reklama