Reklama

Reklama

Věčný žid

všechny plakáty
Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Kamera:

Erich Stoll

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.

Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.

Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)

Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:

1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky (4daPeace)

(více)

Recenze (143)

anderson

všechny recenze uživatele

TENTO KOMENTÁR vznikol ako reakcia na niekdajší komentár užívateľa s nickom Pohrobek. Vzhľadom na to, že Pohrobek svoj komentár pozmenil do relatívne neutrálnej podoby, prosím ho aby vyslovené invektívy nevzťahoval na svoju osobu a bral ich iba ako smutný historický fakt. (29.9.2006) ----------------- Jedna poviedka z filmu THE TWILIGHT ZONE je o rasistovi, ktorý zakúsi všetky príkoria podobných predsudkov a peripetií. Nie sme bohužiaľ vo filme ale v realite, kde sa lišiacky komentár užívateľa s nickom Pohrobek bude brať "iba" ako kontroverzný a "iný", dokonca ako inšpirácia na "širšiu diskusiu". Istá skupina tunajších návštevníkov ho dokonca môže pod vplyvom akéhosi "intelektuálneho poblúznenia" obhajovať. Ja to ale poviem asi takto: práve takto nenápadne postupne bujnie fašizmus, extrémizmus, xenofóbia a podobné "svetonázory". No a ty môj milý Pohrobek, aj keby si prečítal všetky knihy sveta, a videl všetky klasické filmy, si len obyčajný primitívny rasista. A nie som ani žid, ani černoch, ani aziat ani iná - podľa teba "menejcenná menšina" (nie nepovedal si to priamo, ale snáď si nemyslíš, že tvoje "komentáre" sú nepochopiteľné). Apropo celkom rád by som poznal tvoj názor na dokument " HITLER, STALIN A JÁ" prípadne na film CHOĎ A POZERAJ SA, možno by si mi pomocou svojho prenikavého intelektu dokázal objasniť aj "sfalšovanie" holokaustu. No a pre užívateľov, ktorým vadí môj urážlivý a osobný tón zakomponovaný práve sem: Film komentovať nebudem, nakoľko niečo podobné za film nepovažujem. Je to len desivý artefakt doby, ktorá by sa už nikdy nemala opakovať. Napriek tomu sa na mnohých miestach sveta legálne deje dodnes. (30.3.2006) ()

WinnJets 

všechny recenze uživatele

Propaganda tam samozřejmě je, to je bez debat, ale co k tomu dodat víc? Snad jen, že nic v životě není stejně jako v tomhle snímku jen černé či bílé, nic není jen pravda nebo jen lež. Pokud bych se zde měl více rozepsat na zádkladě životních zkušeností meho pradědy, jeho bratra, či dědy (podotýkám, že dva z nich za války bojovali proti hitlerovi) tak jejich (a nejen jejich) zkušenosti a vzpomínky na soužití se židy před válkou byly opravdu velmi, velmi špatné... Ovšem pouštět se do jakékoli poleminky a rozebírat tuhle problematiku do konrétních detailů či argumentů by bohužel při současné (ne)svobodě projevu v naší zemi znamenalo pouštět se na příliš tenký led... a tak to raději nechme být. Konec konců uživatel Wader v tom má také v podstatě jasno...:) ()

Reklama

Arsenal83 odpad!

všechny recenze uživatele

V podstate každej propagande dávam odpad, a to aj boľševickej, ako aj nacistickej, výnimku urobím len málokedy. Remeselná stránka filmu ma nezaujímá, keď sa v nej propaguje niečo hrozné. Nemusíte byť milovníkom Semitov, aby ste odsúdili filmovo inak veľmi nudný príbeh, v ktorom vraždenie Židov prirovnávajú k deratizácii. Všetko by malo mať svoju mieru, aj neznášanlivosť, keď už musíte nejakú z rôznych (aj racionálnych) dôvodov pociťovať. Proste ospravedlňovanie genocídy nie je nič len odpad. Všetci sme ľudia. ()

salalala 

všechny recenze uživatele

Opravdu zrůdný film, který ale ukazuje, jak geniálně měli fašisté propracovanou propagandu. Hippler po celou dobu pracuje s nepodloženými fakty, účelově si vybírá obrázky zesláblých a vysílených Židů, na kterých ukazuje, jak se jim nechce pracovat a záměrně překrucuje skutečnost tak, aby Židy co nejvíce poškodil. Pod tím běží apelující komentář, z něhož zhnusení jen čiší, pak už stačí dát důraz na ty správné věci a diváka máte na své straně. Přirovnání Židů ke krysám je opravdu hodně odpudivé, jenže opět na svou dobu hodně efektivní a vůbec se není co divit, že mnoho (jinak třeba i inteligentních) Němců je opravdu nenávidělo a nemělo s nimi žádný soucit. Čím ale tenhle film "vyhrál" ve své pravdě, jsou opravdu kruté záběry košer popravy, která je vskutku neuhumánní a nešetrná a ani v dnešní době nepůsobí fyzicky moc dobře. Hippler věděl moc dobře, jak má na diváka působit a natočil zdánlivě objektivní, ve skutečnosti však silně manipulativní dokument, který ospravedlňoval holocaust. Ve čtyřicátých letech, kdy o ověřování informací nemohla být ani řeč, musel tento film zapůsobit opravdu děsivě a určitě rozesel strach do duší "obyčejných" lidí, kteří byli nakonec rádi, že jsou v "bezpečí", když existují koncentrační tábory. Co je ale na filmu nejvíc alarmující, je to, že pokud by dnes skoro stejným způsobem natočil šikovný filmař dokument o komkoli, výsledek by byl stejný a zas a znovu by vyvolal strach a nenávist (v současné uprchlické krizi si to není těžké představit) a mnoho diváků by ho mělo za pravdivý. Po filmařské stránce slušný průměr, z hlediska vyznění ale naprosto zrůdná záležitost, která ale byla svého času podána naprosto geniálně. 50% ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Nenormálna dehonestačná spŕška lží a kadencie neznášanlivosti. Rovnako nápodobne ako pri Riefenstahlovej dokumentoch, aj tu je možné vidieť úchvatný vorhokolizmus pre doslova spoluúčasť k integrite diabla. Hoci Hipplerova zovšeobecňujúca sondáž viacej narába s informačnou a štatistickou abstrakciou demagogických žvástov než fascináciou prítomných okamihoch na demonštráciách NSDAP. I keď nie úplne všetky kľúčové veci by nemali aj akési malilinké jadro pravdivostného základu (Rothschildovci a im podobní korporátni magnáti, percentuálne zastúpenie židovského obyvateľstva v bankovom sektore a iných úžerníckych pofidériach tej doby - i keď to je vždycky stendenčnené na neprávom vzatú zovšeobecňujúcu kolektívnu vinu, že zručný rečnícky autokrat to vždy šikovne využije pre uzurpenie moci) sála z toho ale taká hrôza, že viacej pricitlivenému môže spôsobiť aj dáku tú psychickú ujmu. Natoľko degradačne, obskúrne a svojvoľne interpretovateľné pseudofakty, až sa z nich implantuje akási hypnóza predsa len relevantne okomentovaných dedukcií pre frustrovanú masu hľadajúcu útechu v iluzórnom nepriateľovi. Len aby sme si nemysleli, že dnešná manipulácia sú len takýmto spôsobom zredukované očividné skrivodlivosti na niekoho úkor, tá je oveľa sofistikovanejšia a nedotýka sa v takomto meradle živočíšnosti nízkych pudov. ()

Zajímavosti (8)

  • Veřejná distribuce a uvádění filmu je v Německu zakázána, jedinou výjimkou je určení pro použití ve školních učebnách a pro další akademické účely. (Kmotr76)
  • I když Goebbels neměl obecně vzít aktivní roli v produkci jednotlivých filmů, rozhodl se tak učinit v případě velkých propagandistických filmů jako Věčný Žid. (Kmotr76)
  • Scéna z filmu Vrah mezi námi (1931), kde je Peter Lorre odsouzen jako dětský vrah byla do filmu dodána kvůli faktu, že Lorre byl žid. Hitler tím chtěl dokázat kriminální mysl židů. (Kulmon)

Reklama

Reklama