Režie:
Fritz HipplerScénář:
Eberhard TaubertKamera:
Erich StollHrají:
Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)Obsahy(1)
Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.
Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.
Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)
Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:
1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky
(4daPeace)
Recenze (143)
Dlouho po zhlédnuti jsem o tom uvažoval. A došel jsem k závěru, že to je opravdu dobře natočeno. Hlavně kvůli vedlejšímu tématu. Nevím jestli jsem to správně pochopil, ale zdálo se mi, že nacisté hodně kritizovali liberální politiku, hlavně ve smyslu migrace. Dnes se ten multikulturalismus taky hodně řeší. Když jsem tento dokument sledoval, představoval jsem si co by na to řekli dnešní lidé (například Češi), kdyby to byl dokument o romském etniku. Určitě by to nenechalo nikoho chladným. Jediné co mě v tom filmu rušilo byla ta konspirační teorie o tom, že Židé mají v plánu ovládnout celý svět pomoci světových trhů. To se mi zdálo až moc nereálné (i když možné je samozřejmě všechno). ()
Filmařsky bych to (co do zpracování i co do pojetí) přirovnal k některým dílkům Michaela Moorea. Obsahově je to mírně řečeno silně manipulativní - nicméně kdo uvěřit chce, uvěří i po víc jak 70 letech a kdo věřit nechce, ten by nevěřil ani v roce 1940. Lidé se dají zmanipulovat snadno, to platilo vždy a platí to i dnes, rozdíl je jen v tom, že dnes je větší šance získat si objektivní informace. Ale někomu vyhovuje být manipulován, ulehčuje si tím vlastní mysli, protože myšlení jak známo bolí... :-/ ()
Jestliže "Triumf vůle" je více méně sledem nejrůznějších státnických sjezdů, všelidových setkání a do určité míry může fungovat i jako dokument, tenhle film je skutečné zlo. Velmi účinně spojuje divákovu nevědomost s přesvědčivě vykonstruovanou a po všech stránkách filmově bezchybně provedenou antisemitskou propagandou. A to tak, že si budete možná na pár místech sami nuceni připomenout, na co že se to vlastně díváte. Film, který i dnes může fungovat stejně jako tehdy. ()
Občas je to vtipné, častěji však obsahuje zmanipulovanou skutečnost. I kdyby to, co říkali bylo myšleno vážně tak na tom nezáleží, protože dokazování v tomto dokumentu je přinejmenším usměvné. Kdo této manipulaci podlehne (tj. začne věřit či nadávat), tak má buď nedostatek informací nebo není zvyklý na praktiky propagandy. Další informace o propagandě (jak se bránit, jak rozpoznat ...) najdete kupříkladu zde http://doiop.com/KoukolProp . _______ Podle mě je tento film včetně komentářů tady varováním před zjednodušeným pohledem na svět (v případech kdy to není moudré). Plusem je že se autoři snažili být srozumitelní i pro dělníka neznalého spousty pojmů, tohle není praxí v ostatních dokumentech. Další plus je to že použili různé grafy a hlášku "relativity jew". Dokument zde http://video.google.com/videoplay?doc-6229070629122885245 . ()
Nenormálna dehonestačná spŕška lží a kadencie neznášanlivosti. Rovnako nápodobne ako pri Riefenstahlovej dokumentoch, aj tu je možné vidieť úchvatný vorhokolizmus pre doslova spoluúčasť k integrite diabla. Hoci Hipplerova zovšeobecňujúca sondáž viacej narába s informačnou a štatistickou abstrakciou demagogických žvástov než fascináciou prítomných okamihoch na demonštráciách NSDAP. I keď nie úplne všetky kľúčové veci by nemali aj akési malilinké jadro pravdivostného základu (Rothschildovci a im podobní korporátni magnáti, percentuálne zastúpenie židovského obyvateľstva v bankovom sektore a iných úžerníckych pofidériach tej doby - i keď to je vždycky stendenčnené na neprávom vzatú zovšeobecňujúcu kolektívnu vinu, že zručný rečnícky autokrat to vždy šikovne využije pre uzurpenie moci) sála z toho ale taká hrôza, že viacej pricitlivenému môže spôsobiť aj dáku tú psychickú ujmu. Natoľko degradačne, obskúrne a svojvoľne interpretovateľné pseudofakty, až sa z nich implantuje akási hypnóza predsa len relevantne okomentovaných dedukcií pre frustrovanú masu hľadajúcu útechu v iluzórnom nepriateľovi. Len aby sme si nemysleli, že dnešná manipulácia sú len takýmto spôsobom zredukované očividné skrivodlivosti na niekoho úkor, tá je oveľa sofistikovanejšia a nedotýka sa v takomto meradle živočíšnosti nízkych pudov. ()
Zajímavosti (8)
- Posledních několik záběrů mladých německých mužů, pochodujících vojáků a nacistických vlajek, působící na city pro znovusjednocení a semknutí Němců, jsou vizuálně velmi podobné filmům Leni Riefenstahlové ze stejné doby. (Borrtex)
- Scéna z filmu Vrah mezi námi (1931), kde je Peter Lorre odsouzen jako dětský vrah byla do filmu dodána kvůli faktu, že Lorre byl žid. Hitler tím chtěl dokázat kriminální mysl židů. (Kulmon)
Reklama