Reklama

Reklama

Věčný žid

všechny plakáty
Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Kamera:

Erich Stoll

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.

Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.

Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)

Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:

1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky (4daPeace)

(více)

Recenze (143)

Frajer42 odpad!

všechny recenze uživatele

Nevím, jak na tom bylo obyvatelstvo hitlerovského Německa, ale já se neskutečným způsobem nudil. Divím se, že film kdysi disponoval schopností někoho ovlivnit. Dokument je udělán naprosto uboze. Čekal jsem mnohem agresivnější výstup z německé strany. V současných dokumentech nejrůznějšího tématu spatřuji mnohem lepší tah na bránu a přesvědčovací schopnosti. Kdyby bývaly podobné dokumenty tehdy pořádně natočeny, tak by rozhodně neskončilo systematické vyhlazování židovské populace pouze u té většiny. ()

L_A_D_A_S 

všechny recenze uživatele

Že to je propaganda nejvyššího kalibru na tom není nic zvláštního, ono taky jestli někdo čeká od dokumentu s názvem Věčný žid z Hitlerovy produkce něco jinýho tak by se měl zamyslet. Troufám si ale říct že i propaganda se dá natočit tak aby nenudila což se panu Fritzovi teda rozhodně nepovedlo. Z filmařského hlediska absolutí nuda u které, přesto že má jen 62 minut, usnou snad i ti největší neonacisti. ()

Reklama

gjjm odpad!

všechny recenze uživatele

Z filmu je mi ještě teď na blití. Jsou díla (film mne momentálně žádný nenapadá, ale knih je takových mnoho), s nimiž názorově nesouhlasím, ale jež nemohu aestheticky neuznat. Ale tohle je samoúčelný, nebo vlastně čistě účelový (což je totéž) koncentrát nacistické absurdní, nenávistné a především naprosto NESMYSLNÉ nauky. Nesmyslný film plný lží, které se ani nesnaží působit jako pravda. Znechucující, děsivě absurdní svědectví o tom, do čeho se může zvrhnout lidská nenávist. Tohohle je schopná lidská civilizace...tohle může natočit lidská bytost... Propagandisticky to může být účinné pro jedince nepřemýšlející, který nejsou ochotni uvažovat, jestli věta, která byla vyslovena, se aspoň snaží být smysluplná. Takových jedinců je bohužel většina. Slepenec na první pohled podvržených, bizarních záběrů, snažících se dokázat a obhájit nesmyslná tvrzení. Vynikající depresivum. P.S. Kdesi jsem četl, že jediným kladem tohoto filmu je, že se jako jeden z prvních zabývá právy zvířat. Vím z vlastní zkušenosti (nezávislého a víceméně náhodného pozorovatele), že šechita, tedy židovská rituální košer porážka zvířat, vypadá úplně jinak, než je líčeno ve filmu, a že je podstatně lidštější, než - dejme tomu - česká zabíjačka. Z čehož vyplývá, že oba záběry jsou podvržené a že při nich byly krutě a zbytečně umučeny dvě krávy. Ještě se tím ochránci zvířat chtějí chlubit? ()

salalala 

všechny recenze uživatele

Opravdu zrůdný film, který ale ukazuje, jak geniálně měli fašisté propracovanou propagandu. Hippler po celou dobu pracuje s nepodloženými fakty, účelově si vybírá obrázky zesláblých a vysílených Židů, na kterých ukazuje, jak se jim nechce pracovat a záměrně překrucuje skutečnost tak, aby Židy co nejvíce poškodil. Pod tím běží apelující komentář, z něhož zhnusení jen čiší, pak už stačí dát důraz na ty správné věci a diváka máte na své straně. Přirovnání Židů ke krysám je opravdu hodně odpudivé, jenže opět na svou dobu hodně efektivní a vůbec se není co divit, že mnoho (jinak třeba i inteligentních) Němců je opravdu nenávidělo a nemělo s nimi žádný soucit. Čím ale tenhle film "vyhrál" ve své pravdě, jsou opravdu kruté záběry košer popravy, která je vskutku neuhumánní a nešetrná a ani v dnešní době nepůsobí fyzicky moc dobře. Hippler věděl moc dobře, jak má na diváka působit a natočil zdánlivě objektivní, ve skutečnosti však silně manipulativní dokument, který ospravedlňoval holocaust. Ve čtyřicátých letech, kdy o ověřování informací nemohla být ani řeč, musel tento film zapůsobit opravdu děsivě a určitě rozesel strach do duší "obyčejných" lidí, kteří byli nakonec rádi, že jsou v "bezpečí", když existují koncentrační tábory. Co je ale na filmu nejvíc alarmující, je to, že pokud by dnes skoro stejným způsobem natočil šikovný filmař dokument o komkoli, výsledek by byl stejný a zas a znovu by vyvolal strach a nenávist (v současné uprchlické krizi si to není těžké představit) a mnoho diváků by ho mělo za pravdivý. Po filmařské stránce slušný průměr, z hlediska vyznění ale naprosto zrůdná záležitost, která ale byla svého času podána naprosto geniálně. 50% ()

mohamedsfinger

všechny recenze uživatele

Velmi rozporuplný snímek. O myšlenkách tohoto filmu se nemá cenu bavit, protože se (téměř) všichni shodnou, že jsou zvrácené. Zpracování je na dnešní dobu už také poněkud slabší a nepoutavé, ale ve své době určitě diváka zaujmout mohlo. Ale jako dílo propagandistické fungoval velmi dobře (o čemž bohužel svědčí holocastut), čímž de facto splnil svůj účel. A proto nechávám bez hvězdičkového hodnocení. ()

Zajímavosti (8)

  • I když Goebbels neměl obecně vzít aktivní roli v produkci jednotlivých filmů, rozhodl se tak učinit v případě velkých propagandistických filmů jako Věčný Žid. (Kmotr76)
  • Veřejná distribuce a uvádění filmu je v Německu zakázána, jedinou výjimkou je určení pro použití ve školních učebnách a pro další akademické účely. (Kmotr76)
  • Scéna z filmu Vrah mezi námi (1931), kde je Peter Lorre odsouzen jako dětský vrah byla do filmu dodána kvůli faktu, že Lorre byl žid. Hitler tím chtěl dokázat kriminální mysl židů. (Kulmon)

Reklama

Reklama