Reklama

Reklama

Věčný žid

všechny plakáty
Německá říše, 1940, 62 min

Režie:

Fritz Hippler

Scénář:

Eberhard Taubert

Kamera:

Erich Stoll

Hrají:

Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)

Obsahy(1)

Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.

Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.

Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)

Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:

1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky (4daPeace)

(více)

Recenze (143)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Poučení o tom, co to znamená "účelový výklad" a kam až se Gobineauova teze rozvinula. Fiktivní dokument v té nejšílenější podobě, jedno z mistrovských děl manipulátorství...pořád je to horší než vylíčení otrlého abwehráka Oskara Schindlera jako dobrotivého tatíčka židovských intelektuálů, ale o kolik? ()

noriaki 

všechny recenze uživatele

Těžko hodnotit. Z hlediska formy jde o velice slušně natočený dokument, zajímavý, názorný a plný informací. Ty jsou pochopitelně vycucané z prstu, ale překvapivě chytře. Zapomeňte na primitivní frašky o boji proti mandelince a rozorávání remízků, Goebbels točí propagandistickou extraligu. Vše co ukáže, nebo ústy vypravěče prohlásí, pasuje do pečlivě doplňovaného pokrouceného obrazu židovské komunity. Kdybych neznal záměr za jakým byl natočen, tak by se dal film s trochou snahy vnímat jako politicky nekorektní mystifikační černohumorná komedie. Takhle z něho jde částečně strach, částečně budí zhnusení. Ve druhé polovině, kde už asi bylo zamýšlené publikum plně angažované, začíná snímek lehce nudit. Tahle část je víc zaměřená na emoce, a pro kriticky přemýšlejícího člověka ztrácí význam. ()

Reklama

Flego odpad!

všechny recenze uživatele

Samoúčelná zvrátenosť, goebbelsovský hnus tvorcami považovaný za dokument a pritom je to len propagandistický paškvil. V dobách vzniku to mala byť pomôcka presviedčať vlastných občanov o nevyhnutnosti boja proti Židom. Tí sú vykreslení ako niečo ohavného, ktorých treba vyhubiť. Vylievať si srdce nad týmto filmovým svinstvom zrejme nemá zmysel, hoci aj v dnešnej dobe existujú skupiny obmedzených, ktorí si myslia, že ich krv je čistejšia. ()

JohnMiller 

všechny recenze uživatele

O niektorých faktoch som už vedel no mnohé som sa dozvedel až s tohoto výborného dokumentu. Súhlasím aj keď nie úplne zo všetkým čo tu bolo povedané. Forma akou tu boli podané informácie bola jednostranná veď to bola propaganda ktorá sa však opierala na faktoch ktoré žiadny pseudohumanista alebo žid ktorý nevidí pred seba a konzumuje výhradne iba informácie ktoré mu pod nos strčí spoločnosť nedokáže vyvrátiť. Výborné zábery a práca s materiálmi ktoré mali dobre naštudované takže za plný počet. ()

Frajer42 odpad!

všechny recenze uživatele

Nevím, jak na tom bylo obyvatelstvo hitlerovského Německa, ale já se neskutečným způsobem nudil. Divím se, že film kdysi disponoval schopností někoho ovlivnit. Dokument je udělán naprosto uboze. Čekal jsem mnohem agresivnější výstup z německé strany. V současných dokumentech nejrůznějšího tématu spatřuji mnohem lepší tah na bránu a přesvědčovací schopnosti. Kdyby bývaly podobné dokumenty tehdy pořádně natočeny, tak by rozhodně neskončilo systematické vyhlazování židovské populace pouze u té většiny. ()

Zajímavosti (8)

  • I když Goebbels neměl obecně vzít aktivní roli v produkci jednotlivých filmů, rozhodl se tak učinit v případě velkých propagandistických filmů jako Věčný Žid. (Kmotr76)
  • Scéna z filmu Vrah mezi námi (1931), kde je Peter Lorre odsouzen jako dětský vrah byla do filmu dodána kvůli faktu, že Lorre byl žid. Hitler tím chtěl dokázat kriminální mysl židů. (Kulmon)
  • Věčný Žid je antisemitská verze britského filmu stejného jména, který vylíčil Židy v příznivém světle, jako oběti neoprávněného pronásledování v celé historii. (Kmotr76)

Reklama

Reklama