Komentáře uživatelů k filmu (42)

  • Enšpígl
    ***

    Velmi zajímavá teze na téma Hitlerovo poválečné přežití. Z počátku filmu jsem se příliš neorientoval resp. nepochopil jsem první "přepad" a následné výslechy. Všechno to do sebe začalo zapadat až postupně. Soucit s Hitlerem jsem teda skutečně necítil, ale partička kolem toho němčoura měla v hlavách taky slušně vylízlo. Vadilo mě že všichni mluvili německy až na hlavní německou postavu, ta jako by náhodou uměla česky líp než Palacký a pak ještě že český titulky tady byly asi ne heslo nebo co. Občas se něco žvatlalo, ale titulkář asi klimbal. Jednou to bylo až k pobavení, tak nějakej skočpák nezavře papulu a v titulích se objevilo jen "je to jasný ? "(7.2.2011)

  • Radek99
    ***

    Přespříliš vykonstruovaný, až příliš akademický film Zbyňka Brynycha, který by se dal označit za specialistu na dramata odehrávající se v období druhé světové války, Já, spravedlnost patří ovšem k těm méně povedeným, a to především tou přespříliš patrnou snahou tvůrců vystavět hluboké dílo v idejích demokratického humanismu - ve snaze dotknout se čehosi čapkovského je celý film zaklet v jakési schematické ustrnulosti. Po vzoru doktora Galéna tu tak máme doktora Hermana a taky fakt, že hlavním hrdinou je zrovna lékař, apriorní nositel humánních ideálů, což už začíná být trochu klišé, dokonce je zachována dramatická osa lékař - diktátor (Maršál alias tedy Adolf Hitler) jako v Čapkově Bílé nemoci. Do toho zapadá i tak nějak očekávaný Karel Höger, byť jeho hereckému mistrovství neleze asi nic vytknout, přesto ničím nevyčnívá z chladné dobové nálady té jakoby televizní inscenace. Celý ten etický problém je sám o sobě zajímavý, vezmeme-li však v potaz formální stránku filmu, výsledný dojem je velmi rozporuplný. Stranou pak raději nechávám fakt, jak se morální imperativy filmu snoubí s angažovaností pana režiséra v době normalizace a některými jeho filmy z tohoto období...(15.9.2012)

  • hirnlego
    ****

    Velmi zajímavé pojetí Hitlerova konce s výbornými herci a silnou atmosférou! (bohužel mi ze začátku unikla velká část filmu - znáte to - přepnete program, něco vás zaujme a už od toho neodtrhnete oči - škoda, přeškoda - snad to zas někdy budou dávat)(10.6.2007)

  • Oskar
    ****

    "Pro Hitlera je jedna smrt málo! Musí umírat stokrát." Tak zní imperativ organizace, která pod vedením vůdcova bývalého spolupracovníka po válce Hitlera ukrývá a ve jménu "spravedlnosti" smývá vlastní spoluvinu na válečných zločinech sadistickou mystifikací. Führer, udržovaný v domnění, že válka pokračuje, má poznat nejtemnější zákoutí strachu. Ocitá se pod gilotinou, aby byl v posledních vteřinách dočasně "zachráněn" a zas a znovu prožíval totéž. K takové kratochvíli je potřeba mít Hitlera živého, což dostává na starost dvojník jeho lékaře MUDr. Heřman (Karel Höger). Důvod, proč ten film není tak slavný, jak by být měl, je asi v odlišném přístupu scénáristy a režiséra k předloze. Román Miroslava Hanuše jsem sice nečetl, ale je zřejmé, že Miloš Macourek napsal scénář jako dobrodružný sci-fi thriller, kdežto Zbyněk Brynych ho natočil svým osvědčeným "neučesaným" způsobem, jako dejme tomu Transport z ráje. Já, spravelnost je mimořádný film, ale myslím, že by stál za remake. Takový, který by nesmírně atraktivnímu příběhu dal odpovídající formu. 80%(10.3.2008)

  • sportovec
    *****

    I velká doba má slabší chvíle. Protikladné reakce, které tento film vyvolává u spolukomentátorů, naznačují jeho zřejmou rozporuplnost. Snahu demonstrovat obecně platný mravní princip - dostatečné potrestání zločinů, které se vzpírají rozsahem i dosahem obvyklému vnímáni a vymezování zločinu - zpochybňuje způsob provedení i pozadí, které ho charakterizuje. Nestačí na to ani hrůznost Hitlerových choromyslných etnocid. To je poselství nadčasového Brynychova a Hanušova příběhu. Směšování morálky, práva a etiky vždy vede k třaskavinovým důsledkům. Zejména k naprostým zhroucením hodnotových orientací, vytvoření doslova etického vakua. Hitler je souzen a odsuzován opět nacisty, stejně blouznivými, srovnatelně bláznivými i brutálními, snad o něco velmi málo více soudnými. V této rovině je český původní thriller nadčasový a jeho myšlenkový přesah zůstává stále aktuálním.(23.9.2007)

  • gudaulin
    ***

    Režisér Brynych patřil k pouhému průměru naší filmařské scény, ale Já, spravedlnost je po Transportu z ráje patrně jeho nejlepším snímkem. Silná dramatická látka se holt natáčí líp. Etický problém viny a trestu se řeší v - řekněme - čapkovském stylu, který zvýrazňuje herecký výkon Karla Högra. Ten měl se ztvárněním podobných psychologicky náročných rolí četné zkušenosti už z divadla a do postavy lékaře řešícího morální dilema se ideálně hodil. Film řeší otázku, zda pomsta může být východiskem pro trest byť i sebevětšímu zločinci a dochází k závěru, že oběť hnaná nenávistí se může dostat na stejně nemorální pozice jako pachatel. Pokud pominu dramaticky silné téma, pak zpracování zas tak oslnivé není. Dnes je Já, spravedlnost zapomenutým kouskem naší filmové historie. Celkový dojem 60 %.(19.1.2008)

  • D.Moore
    *****

    Až do televizního uvedení jsem vůbec netušil, že tento film existuje. A přitom je to takřka klenot. Kdo by si kdy pomyslel, že u nás vznikne příběh o Hitlerovi, který přežil válku a stal se vězněm, aniž by o tom sám věděl? Atmosféru má Já, spravedlnost velice silnou, zaujaly mě výborné dialogy, herci se skvělým Karlem Högerem a přesným Fritzem Dietzem v čele, Brynychova psychorežie a vůbec celá ta sterilní, chladná nálada. Scény "projevu", "popravy gilotinou" a závěr s mrazivou pointou, na takové scény se nezapomíná. Čtyři a půl zaokrouhluji nahoru.(9.2.2011)

  • LiVentura
    ***

    Rozporůplný snímek o tom, jaké by to bylo, kdyby zachránili Hitlera před smrtí jeho bývalí věrní a uvěznili jej ...?!!(26.12.2011)

  • Aky
    ***

    Škoda nápadu a námětu. Než překomplikovaný příběh hrající si na složité krimi-špionážní veledíla, by filmu slušelo spíše několik nosných myšlenek, které se kolem zvoleného tématu nabízejí, a při trefných formulacích by z nich mohlo až mrazit. Ovšem nejsou-li ve scénáři, tak ani Karel Hoger s tím nic neudělá, neboť zkrátka nemá, co hrát, a může jak chce hezky volně přecházet a tvářit se zádumčivě, ale nic moc z toho nevykřeše.(19.2.2011)

  • Spinosaurus
    ****

    "El bizardos de la Brynychos". Zdeněk Brynych je zvláštní režisér a já ty jeho některé filmy prostě nechápu. Tohle je jeden z nich. Nepopsatelná záležitost, nepopsatelné herecké výkony, zblízka snímané obličeje, tenhle film pochopim snad až napodesátý, takže na konečné hodnocení ještě pár let počkejte.(20.10.2010)

  • Terva
    ***

    Fikce? 1946. Sebevražda?(3.10.2012)

  • snaked
    ****

    3 a půl(7.8.2009)

  • mchnk
    ****

    Lež, přetvářka, fikce a zrada. Vlastnosti každého správného nacisty. Udržení vůdcova šílenství je namáhavé a plné obětí, nicméně jak si vůdce své fanatiky vychoval, tak se mu také odvděčí. Jeden z vrcholů režiséra Brynycha, který v mém nadprůměrném hodnocení drží hlavně závěr.(11.2.2013)

  • troufalka
    *****

    Úžasná sonda do lidského svědomí. Jak se vypořádat s válkou a válečnými zločinci? Stačí připravit je o život? Skvělý Karel Höger.(24.6.2014)

  • fantoci
    ***

    Psychologické drama. Šedesátá a sedmdesátá přinesla pár fimů, které se zaobíraly různými konspiracemi a překvapivými závěry toho, jak skončila druhá světová válka. Tento snímek počítá s možností, že Adolf Hitler sebevraždu nespáchal a je , v roce 1946, držen v jakémsi sanatoriu. Jaký je skutečný účel jeho "vězení" je tématem snímku Já spravedlnost. Jak se k celé situaci postaví český doktor Heřman? Asi jsem na dílo nebyl dobře naladěn a hodnocením mu trochu škodím.(6.3.2008)

  • Gavin87
    ****

    Velice zajímavý československý filmový počin. Jiří Vršťala se snad pro uniformu SS přímo zrodil. Škoda neotřelého námětu, z kterého Zbyněk Brynych podle mého názoru nedokázal zdaleka dostat maximum.(2.9.2011)

  • Maq
    *

    Měl-li to být pokus o silné a závažné drama, pak naprosto selhal. Nic důležitého o lidech nesděluje, nelze ho ani akceptovat jako fiktivní příběh vložený do dobových reálií. Je to jen taková děravá dobrodružná hříčka. --- Dílo však dává smysl, pokud rozpoznáme jeho propagandistický záměr. Za prvé, ukazuje Němce, že i když oponují zlu, dělají to tak přepjatým a fantasmagorickým způsobem, že plodí jen další zlo, jsou zkrátka nenapravitelní. Za druhé, hraje se s fikcí, že nacistická organizace v podzemí existuje, je všudypřítomná, silná, a čeká na jakoukoli příležitost, aby znovu povstala. Však by se jí to i podařilo, nebýt hrdinného zásahu jediného slušného člověka v příběhu, jediného ne-Němce, statečného českého lékaře. --- Bolševik vždy pilně a úspěšně strašil německým revanšismem a podpíral tak loajalitu poddaných k režimu. Ještě na začátku osmdesátých let jsem v hospodě dostal málem přes hubu, když jsem prohlásil, že Československo je pro mír větším nebezpečím než Západní Německo. --- 20%(10.2.2011)

  • slunicko2
    ***

    Je anebo není jedno, kdo vykoná spravedlnost? A co je vlastně spravedlnost? Takové a podobné otázky film před diváka staví a ihned polopaticky zodpovídá. Škoda přeškoda, že snímek nepřesáhne rozměry dobově podmíněné propagandistické televizní inscenace. Téma by stálo za kvalitnější zpracování.(1.3.2011)

  • Nach
    ***

    Film s hustou atmosférou, který originálním způsobem zpracovává otázku spravedlnosti na tom, kdo má na svědomí milióny životů. Bohužel ale naráží na fakt, že Hitler (ač se snaží) je zde nevěrohodný a ani u jiných postav se nevyhnete otázce, jestli byli dobře psychologicky vykresleny. Přesto dojem mírně pozitivní. 65%(15.9.2012)

  • Master19
    ****

    Náročná psychologická hříčka o možném osudu Adolfa Hitlera. Závěrečná pasáž je hodně silná a názorně ukazuje, že v některých případech může být i vražda činem nadmíru humánním. Karel Höger hraje svým specifickým způsobem a svou (řekl bych až čapkovskou) roli zvládá s přehledem. Opravdu jde o neprávem opomíjený film - vlastně o druhé světové válce.(29.1.2007)

<< předchozí 1 2 3