• Sarkastic
    ****

    Na poprvé mi to přišlo jako taková spíš průměrná podívaná, při druhém zhlédnutí na mě film zapůsobil mnohem víc. Transport z ráje (dokonale výstižný název) nesází tolik na atmosféru strachu a dojemnost jako jiné tématem podobná díla, spíš se k problematice staví více popisně, bez přehnaných emocí, s velkou dávkou pragmatismu (což nejspíš mnoha divákům odkojených na určitých opakujících se žánrových motivech příliš nesedne). Postavy, z nichž mě asi nejvíc zaujaly Binde a Vágus, jsou ve většině případů velmi dobře napsané a zahrané, a to ať už jde o nacisty (obrovsky přesvědčiví Prachař a Narenta) nebo obyvatele Terezína. Ti jsou tak nějak smíření se svým osudem, a přestože mají strach a bojuje v nich pud sebezáchovy s udržením si posledních zbytků lidské důstojnosti, snaží se ke svému osudu přistupovat ponejvíce střízlivě (třeba taková Lízinka by byla v jiné době a na jiném místě nejspíš považována za pořádnou couru, zde však v předvečer transportu rozhodně ne). A obsazení je vůbec velkou devízou tohoto filmu, protože se divák dočká spousty začínajících herců, stejně jako zkušených veteránů. Silné 4*, trochu neprávem nedoceněný snímek. "Už nikdy jako ovce!"(19.10.2012)

  • gogo76
    ****

    Kvalitná česká dráma, kde často znie nemčina, preto film obsahuje aj titulky. Kvalitné obsadenie známych, ale vtedy ešte mladých hercov, ale najsilnejšou stránkou je dobrá atmosféra filmu. Škoda pár hluchých miest a absencia nejakého silnejšieho príbehu, inak to mohla byť legenda. Film 80%.(21.2.2010)

  • troufalka
    *****

    "Život je příliš krátký na pěkné věci!"(25.1.2015)

  • Matty
    ****

    Z českých filmů o německém protektorátu se tento neřadí k neznámějším, ani k těm nejlepším. Netradiční pohled za zdi terezínského ghetta je vlastně mozaikou malých a velkých příběhů lidí, kteří navzdory otřesným podmínkám a téměř nulovým vyhlídkám neztrácejí obyčejnou lidskou důstojnost. Životy zdejších židů jsou střídavě konfrontovány s natáčením propagandistického nacistického filmu majícího za cíl vykreslit Terezín jako normální město plné spokojených obyvatel, a s vědomím blížícího se transportu smrti. Tyto dvě roviny, absurdně spjaty s jedním místem, nejlépe vystihují trpkost tehdejší reality a název Transport z ráje tudíž ani nelze vnímat jako krutou ironii. Jistá roztříštěnost filmu má pak sice za následek absenci jediné nejsilněji gradující scény, ale pro zobrazení terezínských poměrů v co nejširším měřítku se to ukázalo být ideální cestou. V porovnání s tématicky spřízněnými snímky chybí Transportu trocha toho patosu, který by vám vehnal slzy do očí. Místy až příliš spoléhá na "smrtelnost" místa a občasná statičnost jinak skvělé kamery filmu taky nepřidává. Není však pochyb, že intelektuálové mezi filmovými kritiky by za kvalitnější označili právě Transport z ráje, nikoliv divákům otevřenější Vyšší princip či nedávno v televizi uvedenou Modlitbu pro Kateřinu Horovitzovou. 80%(22.12.2006)

  • mchnk
    *****

    Už jen proto, že se tomuhle filmu nevyhnuli komentátoři chytráci trapáci dám plnej počet. Určitě životu schopnější podmínky než ve varšavském ghettu. Naprosto dokonale podchycená atmosféra, příjezdy esesáků a vůbec komplet celkový obraz prostředí je výborný. Scénář a dialogy, jak nacistů mezi sebou, tak obyvatel ghetta, jsou perfektní. Čísla, čísla samá čísla všude kolem tebe. Za každým číslem se skrývá jeden osud. Ty čísla chodí a žijí vedle sebe, každý jak umí, někdo vidí naději ve spolupráci a poslušnosti, někdo v odvážných činech a rozhodnutích, ale většina bohužel v pravdomluvnosti Němců, která je pevná jako nanuk v pravé poledne na Sahaře. Einhundertzwei! einhundertdrei! Pro Němce to byla prostě práce z čísly, když bylo čísel moc vyprázdníme, není problém. Takový nadnesený přístup, k tomuto tématu má v sobě i skladba, která tento snímek doprovází a která si rozhodně zaslouží samostatnou hvězdičku navíc. Film může i sloužit jako výborný dokument o terezínském ghettu. Prostě hodně povedená záležitost, se skvělými herci v dost mladém věku.(9.5.2012)

  • - Po filmu Každá koruna dobrá (1961), kde si Juraj Herz poprvé vyzkoušel práci asistenta u režiséra Zbyňka Brynycha, byl již zde plnohodnotnou součástí režie. Např. psal Brynychovi životopisy postav zúčastněných kluků, žijících v ghettu. (mchnk)

  • - Filmovanie prebiehalo v Terezíne. (dyfur)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace