Reklama

Reklama

Recenze (1)

Eodeon 

všechny recenze uživatele

(soubor nespojitých poznámek k formálnímu zpracování filmů francouzského impresionismu) adaptace Emila Zoly / dav snímán z nadhledu / převažuje nízká hloubka ostrosti - zaostřen jen určitý plán / tradiční symbolika - finančník Saccard se zhlíží v postavě Napoleona - figurka na jeho pracovním stole / odpudivá hlavní postava filmu, zjevem i charakterem - odvážné / nesmírně časté využití jízdy kamery, která scény "obkrouží" nejčastěji v půlkruhu, ale často opisuje i bezmála úplný kruh / černobílý obraz bez použití barevných filtrů / dvoexpozice ilustruje Saccardovu nit myšlenek - kontempluje nedávný pracovní neúspěch a vzpomíná na oportunistickou milenku, která ho ihned po neúspěchu opustila / subjektivní kamera sleduje nohy krásné hrdinky, jelikož ty si prohlíží také Saccard / málo znatelné líčení / subtilní a mimořádně přesvědčivé herecké výkony / kamerové podhledy zdůrazňující velkolepou architekturu interiérů bank, burz, finančních paláců a prostorných soukromých kanceláří / kontrast luxusních interiérů, rozlehlých prázdných prostor s minimem nábytku, a přeplněných interiérů bank a investičních společností / plastické svícení / vysoká četnost mezititulků s dopisy, vzkazy, vizitkami a novinovými texty / výborné mezititulkové dialogy nepostrádají "meziřádky" / ohromný cit pro detail, který napovídá neodvyprávěné součásti příběhu (jizva na Hamlinově tváři, stará žena v pozadí vyplácí mladého amanta atd.) / před odletem Hamlinova letadla stříhány detaily na vířící vrtuli, záběry navozují pocity, že i divák slyší ohlušující zvuk stroje / časté jízdy vpřed, vzad i do stran / herci pečlivě obsazení do svých rolí podle typů a fyziognomií tváří / Lena se loučí se "stínem manžela" odrážejícím se na zdi za ní / její hysterické obavy se přenášejí na diváka a budí očekávání katastrofy / přehršel úhlů kamery při samotném vzletu, švenky na dav zvědavců a záběry z nadhledu, z perspektivy letadla / dvojplošník se odráží v okenním skle, zpoza kterého jeho let pozoruje Lena / záběry snímané přímo z kokpitu (zdánlivě?) letícího letadla / uchvacující rapidmontáž mechanických dějů v Saccardově společnosti jako vystřižená z filmů Hanse Richtera nebo Waltera Ruttmanna: ve zrychlujícím se tempu divák sleduje razítkování, trhavé pohyby psacích strojů, blikání světel, hemžení pracovníků - scéna vyjadřuje silné napětí z očekávaných zpráv i nadšení z práce na povzbudivém projektu / titulek "peníze" se objevuje přímo v obrazu v okamžiku, kdy slovo pronáší Saccard před davem posluchačů / Baccardovo "domácí" kasíno se ve formě stínů promítá na strop prostorné místnosti, jako kdyby karetní stůl samotný byl podsvícený / nádherná architektura scén a kamera, která jí dosytosti využívá / scéna Baccardovy oslavy - jeho až násilnické naléhání na Lenu kontrastně prostříháváno s hýřivým veselím skotačících tanečnic / Hamlinova ztráta zraku výmluvně ilustrována rozostřenými záběry subjektivní kamery / l'herbierovský konec balancující mezi pozitivním a negativním vyzněním ()

Galerie (13)

Zajímavosti (1)

  • Režisér nechal kameru snímajúcu veľký priestor klesať z kupoly parížskej burzy, aby verne zachytila rozruch a dav. (Biopler)

Reklama

Reklama