Režie:
Tim BurtonScénář:
Caroline ThompsonKamera:
Stefan CzapskyHudba:
Danny ElfmanHrají:
Johnny Depp, Winona Ryder, Dianne Wiest, Anthony Michael Hall, Kathy Baker, Robert Oliveri, Conchata Ferrell, Caroline Aaron, Vincent Price, Alan Arkin (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Království za ruce by dal hrdina amerického filmu, který sice není tak úplně člověk, přestože se chová lidštěji než většina lidí v jeho okolí. Edward je výtvorem starého vynálezce, který však zemřel dříve než jej stačil dokončit a nahradit důmyslnou sestavu ostrých břitů lidskýma rukama. Edward zůstal úplně sám v chátrajícím hradě a kdovíjak dlouho trvalo, než jej zcela náhodou objevila podnikavá Peggy a vzala s sebou do města. Přestože Edward vypadá jako nějaké hrozivé monstrum, ve skutečnosti je hodný, milý a velmi plachý. Brzy si získá uznání a obdiv svým střihačským uměním, jenže jak už to chodí, jsou i lidé závistiví a zlí, jímž chlapcova obliba nedá spát, obzvláště když si všimnou náklonnosti, kterou chová k hezké dívce Kim. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (987)
Burtonovsky divné, milé, barevné a prozíravé. Režisér se tehdy nejspíš splnil sen a zároveň započal svou dlouhodobou spolupráci s Johnnym Deppem, která jim, svým způsobem klape již ve Střihorukém Edwardovi. Některé příběhové zvraty jsou z dnešního pohledu tak hloupé až rušivé, ovšem na film mám vzpomínky z dětství a nostalgie tedy stále funguje, když mě od občasné nelogičnosti osvobozuje...75% ()
„Za to může televize. Ta zatracená, pitomá televize!“ Len rok po Nočnej more z Elm Street 5 sa do kín dostal ďalší hustý týpek s nožnicami/nožmi namiesto prstov. Pôvodne som chcel napísať, že Nožnicovoruký Edward je jednou z mojich najobľúbenejších burtonoviek, ale keď som skočil do Timovej filmografie, napočítal som ich až okolo sedem, takže... Je to každopádne pecka. Hlboko na mňa film zapôsobil už ako na malého, keď som ho prvý raz videl v 90. rokoch. Depp už dokonalejší byť nemohol, rovnako tak nevinná Winona Ryder. Celkovo je kasting bezchybný. Atmosféra zaspatého amerického osemdesiatkového predmestia (pomaly vstupujúceho do 90. rokov) je majstrovská. Rovnako tak perfektná výprava, či už postupne sa rozrastajúcej štvrte, kde každý pozná každého, alebo neopísateľný strašidelný zámok týčiaci sa nad mestečkom. Scény zo súčasnosti sú vynikajúce, ale najmohutnejšie na mňa zapôsobili mrazivé retrospektívy s geniálnym Vincentom Priceom ako vynálezcom, ktorý žiaľ nikdy nestihol dokončiť svoje „dieťa“. Ale už ako malému mi vadil scenár. V mnohom je síce super, ale v mnohom je naopak strašne predvídateľnou prehliadkou klišé. Hoci si do poslednej chvíle prajeme, aby sa to skončilo dobre, srdce nám hovorí, že niečo takéto sa môže skončiť všelijako, len nie pekne. V tomto smere mi scenár pripadal nudný, jedným dychom ale treba dodať, že zároveň nadčasový. Najväčším zlom je skutočne ľudská hlúposť. Kde (a prečo?) sa v nás berie toľká nenávisť? V scenári mi vadili občasné nelogickosti. Nikto nevyšetroval Jimovu smrť? Jeho rodiča proste mykli plecami, pochovali ho a išli ďalej? Za celé desaťročia v zámku nikto nebol? Dokonca ani Kim? Všetko našťastie umne maskuje dynamická Timova réžia a neopísateľná hudba Dannyho Elfmana. Navyše je to ladené do rozprávkového hávu, takže vlastne by ani nedávalo logiku, aby sme sa stali svedkami realistického policajného vyšetrovania. Je to nádherný koniec, ale nie je to happyend. Pre hollywoodske štúdiá šlo (po trháku Batman) len o ďalšie potvrdenie toho, že hoci je Burton pekný svojráz, treba mu dávať čo najviac príležitostí, pretože publikum ho zjavne miluje (celosvetová tržba Nožnicovorukého Edwarda predstavovala temer 90 miliónov pri 20-miliónovom rozpočte). ()
Krásná vizuální stránka jen tak tak, že nesklouzává do kýče a příběh jen tak tak, že nesklouzává do sentimentality. Obou dvou ingrediencí je ve filmu je přesně tak, jak je zapotřebí a především Burton dokáže vystihnout ten přesný moment, kdy je použít a kdy naopak potlačit. Technicky a po celkové formální stránce (výprava, hudba, masky) je film prakticky bez kazu. ()
Pribeh o jednom mestecku v ktorom zili obycajny ludia, ktory nedokazali pochopit ze moze existovat niekto odlisny a zvlastny. Edward bol v srdci neobicajne cisty a dobrosrdecny a robilo ho stastnym robit radost ostatnym, ale ludia ho videli stale len ako necloveka aj ked nim bol omnoho viac ako ostatny. Nesnazili sa ho spoznat, len ho vyuzit pre vlastnu potechu a prospech a pri prvej prilezitosti ho zavrhli ako neludske monstrum. Smutne ale neuveritelne krasne. Uzasny vykon Johnyho Deppa, Burtonova rezia a hudba Dannyho Elfmana = 10/10 ()
Nádherný, jak se Deppíkovi podařilo dostat do postavy střihajícího Edy tolik lásky, smutku, radosti i bolesti, to je prostě něco neuvěřitelnýho. Vemte si kolikrát herec posere roli postavy z realnýho světa a vy mu jí prostě nevěřite a film díky tomu jde do kytek. A tady jeden hnědookej fešáček vystihne roli bytosti, které existuje pouze v tvůřčí fantazii, takovým způsobem, že jsem prožíval úplně všechno, jako kdybych sám byl Edward. Tohle bylo fakt něco neuřitělnýho. Vyníkající hudba navíc ještě posilovala moje souznění s hlavním hrdinou. Prožil jsem příběh, který jsem nikdy nazažil, užasný, přesně kvůli těmhle prožitkům miluju filmy. ()
Galerie (170)
Photo © 20th Century Fox
Zajímavosti (65)
- Edwardův (Johnny Depp) hrad tvořila třicetimetrová kulisa. (Trainspotter)
- Sousedství je inspirováno rodným městem Tima Burtona, Burbankem v Kalifornii. (bfa)
- První návrh scénáře byl koncipován jako muzikál. (don corleone)
Reklama