Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Co nastane, když se ředitelem orchestru stane hudební diletant? Katastrofa! Barnabáš Kos (J. Kemr) je člen symfonického orchestru hrající na ten nejméně podstatný nástroj – triangl. Svému okolí je známý svou uvědomělostí a často jezdí na brigády, konference a další akce, kvůli kterým ale pak zanedbává své hraní. Jednoho dne mu přijde oznámení, že se stal ředitelem orchestru. To považuje za evidentní omyl do doby, než mu samotné vedení sdělí, že pro ně je přesně tím pravým člověkem. I přesto, že je Barnabáš přesvědčen o své nekompetentnosti, nemá na vybranou, neboť proti rozhodnutí vedení jít nelze. I když Barnabáš získal novou funkci, v níž se jen horko těžko orientuje, stále hraje s orchestrem. Zde přichází na to, že mu s novou pozicí jdou všichni na ruku a ve všem mu vyhovují. Dříve nenápadný trianglista se naráz stává sebevědomým a neústupným inovátorem a opilý mocí začíná přetvářet orchestr podle svého, hodlaje uskutečnit svůj velký sen – sólo pro triangl… Satirickou komedii z roku 1964 podle povídky Petera Karvaše natočil režisér Peter Solan. Zcela otevřeně z ní zaznívá kritika tehdejších praktik socialistického Československa, ale také kritika lidského pokrytectví a pochlebování jako takového. Nemluvě o tom, jak dokáže moc změnit člověka. (Česká televize)

(více)

Recenze (61)

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

Prvotřídní satira na poměry společenského a politického života panujícího v tzv. reálném socialismu, jíž se mi dostalo toho, co jsem marně očekával od Případu pro začínajícího kata. Film dle mého skromného soudu kritizuje dvojí (a v obou případech míří velice přesně): a) odtrženost vládnoucích elit od lidu, jejich neporozumění reálné situaci, navzdory tomu jsou však jedinými vykonavateli moci - SPOILER scény, v nichž se vyděšený Barnabáš Kos (Josef Kemr) snaží zkontaktovat soudruhy náměstky, aby jim vysvětlil, že nemá kvalifikaci a kompetence k tomu vést orchestr, upomíná na Kafkovy romány; rozhodně ne náhodou nejvyššího soudruha ve filmu nezahlédneme (možná narážka na rozhodující slovo Moskvy?) SPOILER a za b) diktaturu proletariátu - totiž jako kritika toho, jak nebezpečně to může dopadnou, když moc uchopí ti, kteří nemají předpoklady vést, když se moci chopí ti bez pevného charakteru, ti roky upozaďování, po kterých bylo "šlapáno", pročež se jejím jediným cílem stane touha tuto křivdu napravit, a k této nápravě se nebojí jít přes mrtvoly. Nebýt pan Kemr nadabován do slovenštiny, nebál bych se udělit pět hvězdiček. Tahle to budou "pouze" silné čtyři hvězdy. 80 % [dafilms] ()

Turiec 

všechny recenze uživatele

Výborná tragikomédia, ktorá zobrazuje, ako sa správa duchom chudobný jedinec, keď sa dostane k moci. Keďže považuje samého seba za nedoceneného, tak presadzuje to, aby "jeho" ľudia, jeho myšlienky (v tomto prípade trianglisti - teda on sám) získali viac moci, viac priestoru, bez ohľadu na celok. Presne takto sa správa rakovinová bunka. Využíva a ničí všetko okolo seba a žije na úkor iných. Neuvedomuje si, že ak zabije organizmus, v ktorom prebýva, zabije aj seba. Autori si zvolili pre názornosť symfonický orchester, v ktorom má každý nástroj svoje miesto. Čo sa však stane, keď o repertoári, spôsobe hry aj o ostatných nástrojoch bude rozhodovať triangel? ()

Reklama

gogo76 

všechny recenze uživatele

"Ja na to nemám..." "Ale prosím vás, veď tu všade je skromný, skromný, skromný...Vy ste ten pravý, súdruh..." Výborná rola J. Kemra, možno najlepšia v akej som ho videl a to hovorím aj cez fakt, že je predabovaný. Našťastie jeho hlas mu celkom sadol, nepôsobil až tak rušivo a pomerne rýchlo som si zvykol. Jeho herecký výkon od úplne skromného člena orchestru až po neodbitného a dotieravého riaditeľa orchestra je fakt skvelý. Kemrov koncert pre triangel je vrcholom filmu a aj keď to vo filme pôsobí smiešne, tak priznávam, že by som to nevydržal ani ja a zdrhal by som. Napriek istej predvídateľnosti deja ma to bavilo, samozrejme Kemr mal na tom obrovský podiel, ale pochválim i réžiu a scenár. Režisér Solan natočil kvalitný film a som rád, že som tento menej známy film videl. Film je i ukážkou doby svojho vzniku, pretože slovo súdruh tu zaznie naozaj veľmi často. 80%. ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Opravdu jsem se snažila najít podruhé zatím neodhalené kvality filmu, abych mohla navýšit hodnocení. Nedivím se, že sám Solan byl s výsledkem nespokojený. Idea je dobrá, příměr zajímavý, ale k tomu, aby celá absurdita patřičně vynikla, kus chyběl. Oproti jiným počinům Petera Solána zůstáva Kos někde na půli cesty. Škoda, že nechali Josefa Kemra předabovat, svého času recitoval slovenské básně a velice dobře, bez jeho typického hlasu to nebylo ono. ()

Piri 

všechny recenze uživatele

Trezorový film, sa vôbec čudujem, že ho uviedli do kín. Skvelá a pokroková satira. Neviem prečo niekomu vadí predabovanie Kemra, bežná prax tej doby, daboval sa každý herec, ak nevedel dostatočne jazyk alebo nejako inak nevyhovoval režisérovi. Je dosť slovenských filmov, kde boli predabovaní aj samotní slovenskí herci a takisto aj slovenskí herci v českých filmoch. Krivosudský nadaboval Kemra perfektne, keby som Kemra nepoznal, tak by som povedal, že je to jeho hlas ;) ()

Galerie (18)

Zajímavosti (8)

  • Filmovanie snímky prebiehalo v Bratislave. (dyfur)
  • Původní slovenskou povídku Barnabáše Kosa vzestup a pád z cyklu V objetí musy, najdeme v povídkové sbírce Petera Karvaše Čert nespí (1954). (NinadeL)
  • Natáčanie filmu bolo v roku 1957 vtedajšími súdruhmi zastavené a nakrútiť sa ho podarilo po ďalších siedmich rokoch. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama