poster

Svědek

  • Maďarsko

    Tanú, A

  • slovenský

    Svedok

  • anglický

    The Witness

Drama / Komedie / Historický

Maďarsko, 1969, 110 min

Režie:

Péter Bacsó
  • Fleur6
    ****

    Vynikajúca politická satira na pomery v komunistickom Maďarsku 60. rokov, jedinou chybičkou bol výskyt niekoľkých nudnejších pasáží, pri niektorých sa však nedal zadržať smiech (napr. Pelikán, ktorý dostal za odmenu za svoju vernosť postavenie vedúceho pri vývoji maďarského pomaranču, z čoho nakoniec vznikol citrón - Bástya elvtárs: What's this? Pelikán József, gátõr: An orange. Bástya elvtárs: An orange? Pelikán József, gátõr: The new Hungarian orange. It's slightly yellower, it's slightly sharper, but our own.)(2.8.2009)

  • Vitex
    *****

    Velice zručně natočená (docela dost černá a poněkud suchá, ale velmi zábavná) satira na vykonstruované politické procesy v 50. letech a vůbec na celou tehdejší dobu. Pan Pelikán jako jakýsi novodobý "idiot", prochází dobou plnou intrik a absurdit - a prostřednictvím čistoty své duše a činů tyto špinavosti nevědomky narušuje. Film ležel deset let v trezoru - pak se stal jedním z vůbec nejkultovnějších maďarských filmů a jeden z mála opravdu proslavených i v zahraničí (u nás samozřejmě neznámý).(30.11.2006)

  • Le_Chuck
    *****

    Aj Maďari maju svojho doktora Švejka. Nevolá sa Strangelove ale Pelikán, má 50 detí a vie kvalitne hubiť sysle. Svieža (zaslúžene kultová) trezorovka, ktorá času láme zuby direktamy úprimnej jednoduchosti veľmi trefnej politickej satiry. "Som skromný a to sa mi na mne páči". Veľké prekvapenie filmovky 09 a nezabudnite kupovať maďarské pomaranče! 95%(28.7.2009)

  • TeeAge
    ****

    Ďaľší filmový klenot o tom, akú mal - a má hodnotu praktizovaný komunizmus. Myšlienka nádherná, no v realite nefunkčná...(15.11.2009)

  • Sandiego
    *****

    Výborný obraz raně socialistického absurdistánu, kdy má nově přijatá a uplatňovaná ideologie spíše podobu hodně silného guláše. Přesto zaujme hlavně snaha přiblížit tehdejší reálie a paradoxy, aniž by bylo nutné uchylovat se k přepjaté hyperbolizaci a grotesknosti - v tomto ohledu mě skutečně pobavila scéna, kdy Pelikán přichází za známým spisovatelem, který vytvořil jeho svědeckou výpověď tak, že z ní eliminoval prvky vzpírající se socialistickému realismu i další peripetie ohledně potíže s jeho pamětí a špatnou výslovností. Samotné soudní přelíčení je pak vrcholem filmu, kdy řada nedorozumění bezděčně vytváří působivou obžalobu režimu. Film si udržuje civilní ráz, avšak neustále překvapuje nečekanými situacemi a zvraty, tak příznačnými pro ztvárněnou dobu (předem je ohlašují titulky, jako by se začínala další kapitola a vše předchozí se stalo minulostí, kterou je nutno překonat). Přesto se příběh nerozpadá na sled epizod, opakované motivy a postupná pointace vtipů (např. vězeňská kuchyně) působí jako silné tmelivo. A to už jsem si skutečně začínal myslet, že tenhle národ skutečně nemá smysl pro humor. I když se Maďaři v šedesátých letech zapojili do politickokritického proudu jen okrajově, dokázali stvořit klenot, který právem stojí na piedestalu těchto snah ve všech ostatních satelitních zemích, kde byla atmosféra uvolněnější.(10.9.2011)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace