Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Premiér, který vyhrál volby v Maďarsku, slibuje, že zakročí proti komunistům. Pro jeho společníky to není důležité, ti jen spěchají, aby se obohatili. Pro prosté lidi je důležitější jiná věc – jde jim o každodenní chléb a privatizaci státního podniku ohrožujícího nezaměstnanost. A premiérův bratr spolu s jeho manželkou, nevyléčitelně nemocnou rakovinou, spřádají plány na jeho vraždu. (sator)

(více)

Recenze (7)

Dionysos 

všechny recenze uživatele

Když rozvoj techniky umožní zrušit zpoždění mezi časem události a časem její reprezentace, tedy když událost sama bezprostředně splývá s povrchem média, které ji zpřítomňuje, dojdeme k simulakru čiré synchronicity zobrazovaného a zobrazujícího - televizní obrazovce přenášející živý přenos. A dialektický zvrat je pak nasnadě: musí mít, jako to platilo dříve, primát událost nad médiem, nebo se - díky tomu, že realita a její reprezentace splynuly a jsou tedy jedno - musí samo médium stát hybatelem reality? A Jancsó ukazuje v dalším, tentokrát kapitalistickém pokračování kroniky své kariéry, jak médium přebírající tuto úlohu demiurga hraje zároveň roli manipulátora a mocichtivého násilníka. Kontinuita mezi Jancsóovými filmy z konce reálného socialismu a počátků reálného kapitalismu je očividná, smutná, formální i obsahová, hořká a v posledku bezvýsledná. Nemůže nebýt bezvýsledná, když simulace a bezobsažná touha po moci a primitivním luxusu zabila poslední zbytky (možná, že už ale po Kádárovi nic nezbylo) snahy vytvořit něco velkého: ano, byl to sice patos často (vlastně spíš zásadně) tragických událostí, nacionalismů, fašismů, revolucí, procesů, budování atd. (zkrátka 19. a 20. století v Jancsóových největších filmech), ale byl to patos v němž ještě boj a smrt měly nějakou cenu. Zde už ne - smrt se jako podivný spektakulární kaleidoskop překlápí z jedné postavy na druhou a i když nakonec nejslabší článek prohrává, spíš tak nějak mizí na okraji obrazovky, bez slávy a možnosti pozdějšího dějinného vykoupení. I valčík se stává karikaturou sebe sama, simulakrem dávno zašlé minulosti. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

A bol som z toho dost vykolajeny - jestvuju dva filmy Na krasnem modrem Dunaji, tento a este ten z roku 1994. Ten z roku 1994 bola pre mna kravina, tento film je vsak nadherny, herci su sice madarski a mne pomerne neznami, ale film je natoceny fakt s laskou - to hned poznam. Jancso-a dost mozem - do rezie sa vyznal. A caste su jeho filmove najazdy na krasnu dunajsku prirodu, bez slov, len proste staci sa nechat unasat . 80 % ()

Reklama

sator

všechny recenze uživatele

Premiér, který vyhrál volby v Maďarsku, slibuje, že zakročí proti komunistům. Pro jeho společníky to není důležité, ti jen spěchají, aby se obohatili. Pro prosté lidi je důležitější jiná věc - jde jim o každodenní chléb a privatizaci státního podniku ohrožujícího nezaměstnanost. A premiérův bratr spolu s jeho manželkou, nevyléčitelně nemocnou rakovinou, spřádají plány na jeho vraždu. ()

Iggy 

všechny recenze uživatele

Zatím jediný Jancsóův pozdější film, který jsem viděl, mě příjemně překvapil. Jancsóovi se jeho typický styl – předlouhé záběry, pohyb kamery a choreografie pohybu herců – podařilo umně a působivě aplikovat i na současnou a aktuální tematiku postkomunistického vývoje Maďarska. A i když je děj výrazně soudobý, tíhne rovněž k zobecnění až k mytologizaci a opět se tu objevují témata utlačování a manipulace, přičemž nikdo není nevinný. Ale na rozdíl od starších filmů, které na mě působí velmi abstraktně a stylizovaně, působí Na krásném modrém Dunaji hodně realisticky. Samotný název odkazuje jak k opakujícímu se hudebnímu motivu, tak ironicky glosuje události ve filmové Budapešti. Zajímavě jsou využity časté záběry na televizní obrazovky (rovněž monitorující dění na scéně) a bez nutnosti střihu nás tak záběr ihned přenáší do jiného prostoru, bez nutnosti pohybu kamery. ()

garmon 

všechny recenze uživatele

Dlouho jsem si tohle nedokázal pustit v celku - hrozně nepříjemná atmosféra dřevních devadesátek s jejich lacinými interiéry, laciným textilem a možná až lacinou demystifikací rozvědčíků, tajných služeb, přítelkyň pana ministra a moci vůbec a venkoncem. Porovnám-li tohle třeba s Iljenkovou Zónou, je mi jasné, že v Rusku dostala svoboda přes hubu sakra víc - u Maďarů, už v osmdesátkách relativně kapitalistických, se tedy nepatetizuje samotný problém možnosti a schopnosti života "venku", ale naopak odkrývají možnosti fiškuntálií uvnitř. V půlce filmu se naštěstí Jancsóovi do hledáčku dostanou dvě ženy a začíná se typický kolotoč jeho "pozdních velkých" filmů na způsob Sezóny příšer anebo Ježíšova horoskopu - nikdo neví, kdo je kdo, nemůžete si být jisti ani tím, co se stalo (nebylo to jen v televizi?), natož povahou svých nejbližších. Samozřejmě i tahle zapletení mají své hranice a když už je někdo zastřelen potřetí a znovu se vynořuje z mrtvých, může to být trochu úsměvné - zvlášť pokud nejedete na droze jménem Jancsó. A proč tohle celé píšu: ve filmu jsou v závěru dlouhé scény útěku budapešťskými třídami (Cserhalmi v košili střižené podle sezóny Milano ´88 s malou kondičkou poklusává jakože z posledních sil a u konce s dechem uprostřed jízdních pruhů, cinema verité, okolo jedoucí automobilisté nevěří vlastním očím - Jancsó točí nový film). Tahle scéna mi přišla typická pro celý film - na první pohled dost špatná - snímáním, přetaženým časem, nepečlivostí, na druhý právě díky tomuhle punku-) - a jestli v Hungárii toho roku dali volné ruce k tomu, aby Pan režisér natáčel na hlavních třídách klusajícího Pana herce, byli na tom s kulturou určitě velmi dobře. ()

Zajímavosti (1)

Reklama

Reklama