Režie:
Luis BuñuelObsahy(1)
Při psaní scénáře si Luis Bunuel a Salvador Dali dávali záležet, aby nic ve filmu nebylo racionální. ANDALUSKÝ PES je 16 minut bizarních a surrealistických výjevů, které mohou, ale taky nemusí, něco znamenat. Ženské oko je rozříznuté vejpůl, muž za sebou táhne dva velké klavíry, na nichž jsou mrtví oslové a živí kněží, v díře v dlani se objeví množství mravenců... Surrealismus 20. let dominoval zejména ve výtvarném umění a v literatuře, teprve tímto kratičkým snímkem, na první pohled pouhou provokativní hříčkou, vstoupil i do hájemství filmu. Příznačná je zvláštní, jakoby halucinační atmosféra, která vytěsňuje potřeby vázat vyprávění do úměrných příčinnostních vazeb. Nad groteskní stylizací však vítězí bizarnost někdy až hrůzná - počínaje úvodním záběrem s rozřezávaným okem a konče pověstnou scénou, kdy mladík chtěje se dostat ke své milence táhne dva klavíry, na nichž spočívají mrtvá dobytčata, potřísněná krví a výkaly. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (409)
Film hodící se do hodiny češtiny, protože opravdu hezky ukazuje, co je to surrealismus. Avšak mě tyhle moderní směry nijak zvlášť nezaujaly a nejinak je tomu i u tohoto filmu. Některé scény sice byly super, zároveň i dost nechutné, ale celkově mě to moc nezaujalo. Dotvořila jsem si svůj obrázek o surrealismu, ale jinak mě to opravdu nebavilo a naštěstí to trvá jen asi 15 minut... ()
Andaluský pes je něco jako vrcholně surrealistická noční můra. S fantasmagorickými a bizarními výjevy, které vám zamotají rozumem. Je to jedinečná umělecká halucinace. Z celé tvorby Luise Buñuela jsem dosud zhlédla pouze tuto jeho prvotinu, Andaluského psa. A ač, neznalá jeho dalšími filmy, tento originální výjev bude vždy to první, co mi ve spojení s jeho osobou vytane na mysl. ()
Skúmanie ľudskej perverzie a úchylky je pre Španielov, Talianov či Mexičanov témou číslo 1, ale Buñuel bol vo svojej podstate revolučný. Neprehľadná koláž násilia, pocitov, predstavivosti, ľudského správania môže byť : jednak užitočná ako aj poškodzovania hodná. Keby bola len užitočná, neexistovalo by umenie :). ()
Surrealismus měl podle mě zůstat hezky na malířském plátně a ne se cpát do filmu, to, co funguje perfektně v jednom médiu nemusí fungovat v jiném. Nemám nejmenší tušení, co tím chtěl básník říct... Nejspíš nic a to je ten problém. Na Dalího obrazy se moc ráda podívám a líbí se mi, Dalího filmový počin hodnotím tak vysoko zejména za odvahu a snivost. Tenhle šílený zhmotněný sen je sledem naprosto nesouvisejících scének a zřejmě má v divákovi "jen" navozovat různé pocity - zhnusení, strach, extázi, ... (což se mu i povedlo). Nicméně není to můj šálek kávy, jednoduše nepochopím, PROČ být za každou cenu iracionální, co to komu přinese, jak to koho obohatí? ()
Jedna hvěžda za zajímavé mravence lezoucí z ruky, za to ochmatávání v bytě a možná i za to řezání oka. Jinak šlo o zhuleneckou blbost. No vlastně i v těchto případech šlo o zhuleneckou blbost. Vážně nedoporučuju koukat se na to při hodině češtiny, když berete surrealismus. Nepotřebuju, aby film dával smysl, ale tohle je na mě moc. ()
Galerie (45)
Photo © Umbrella Entertainment
Zajímavosti (25)
- Pierre Batcheff i Simone Mareuil spáchali v soukromém životě sebevraždu. (bfa)
- Film se promítal osm měsíců. Na policii se během této doby dostavilo 40 až 50 lidí, kteří si stěžovali, že film je obscénní a krutý a že se musí zakázat. (raininface)
- Tvorcovia filmu Salvador Dalí a Luis Buñuel sa dohodli, že dejová línia filmu nesmie mať žiadnu logiku. (Zdroj: aktuality.sk) (Raccoon.city)
Reklama