Reklama

Reklama

Epizody(9)

Obsahy(1)

Šedesátá léta, malá pražská hospoda a v ní Eliška Rabasová, její rodina a lidé kolem ní. To je svět jednoho z prvních komediálních seriálů Jaroslava Dietla, významného tvůrce naší televizní seriálové tvorby. Jeho "Eliška a její rod" znamenala v šedesátých letech výrazné vykročení na cestě za původním českým seriálem. Sklidila divácké uznání i proto, že režisér František Filip vyzval ke spolupráci takové herecké osobnosti, jakou byla Olga Scheinpflugová, Josef Kemr, Jiří Sovák, Iva Janžurová a další. (Česká televize)

(více)

Recenze (48)

Marthos 

všechny recenze uživatele

Jeden z prvních televizních seriálů dramatika a scénáristy Jaroslava Dietla je lidovou zábavou v tom nejlepším slova smyslu, tím spíš, že titulní roli před kamerou zvěčnila legendární Olga Scheinpflugová. Nutno dodat, že sled všech těch mikropříběhů, banálních a proto uvěřitelných, odehrávajících se v jedné zašlé restauraci kdesi v Praze, drží pohromadě právě a především výrazné herecké osobnosti – vedle Olgy Scheinpflugové je to vynikající Sovák, Kemr, Jana Hlaváčová i mladinká Iva Janžurová. Přidanou hodnotou pro nás, současníky, je vhled do života generace let šedesátých, doby, která slibovala mnohé. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Zašlý věk prvního, takřka konzuního vpádu plastů-umělých hmot, čas šusťáků a dederonových košil, první projevy blahobytu na příděl první poloviny šedesátých let, to všechno koncentrováno do mikrokosmu zašlého, neudržovaného lokálu a zestárlé zestátněné matky rodu - to je svět jednoho z prvých skutečných moderních televizních seriálů naší doby. Jeho hlavním šperkem bylo a je vynikající, byť až příliš kukátkovým pojetím ovlivněné herectví národní umělkyně a spisovatelky Olgy Schenpflugové. Kolem něj se soustřeďují buď již jsoucí, nebo budoucí velké postavy naší Thálie - Jiří Sovák a Iva Janžurová patří patrně k těm nejzřetelnějším. Fakt, že televizní i filmové umění se vyvíjí, je jedno, a Filipova invence, vložená do kvalitních scénáristických předloh, je to druhé. I klasika, zabalená do ne zcela atraktivních obalů, zůstává klasikou. Totéž platí o kvalitě, bez které je pojem klasiky nepředstavitelný. Nepředstavitelné je i to, že seriál stále není dostupný na DVD nosičích. ()

Reklama

Garch 

všechny recenze uživatele

Už ty novovlnné střihové záběry se smícháním světových událostí s českou současností musely působit na diváka jako z jiného světa. O to víc zdánlivě uklidňuje obyčejná hospoda, kde se na vše čeká, pokud je vůbec co k mání. Znamení doby. Herecké výkony jsou pak dovršením geniality. Vynikající Olga Scheinpflugová (žena a múza Karla Čapka), ve své skoro jediné rozsáhlejší roli. Skvělá, ještě kůzlečí Iva Janžurová, Vladimír Menšík, v geniálně napsané roli, kde mistrovi slova není jeho výřečnost nic platná, a dokonale klasický hospodský Jiří Sovák. Když k tomu ještě přičteme ostýchavého podnájemníka, v podání Josefa Kemra, tak je nabíledni, že se zde událo něco nevídaného.  PS (2021) - Po mnoha letech se mi zdá ještě lepší. Vlastně, „Eliška a její rod“ nemá moc srovnání. Dáno jistě i dobou, neopakovatelným obsazením osobností, které nepotřebují podrobný scénář i syrovou autentičností. Zvláštní věc, tenhle seriál. ()

WANDRWALL 

všechny recenze uživatele

O. Scheinflugová nebyla dobrá herečka. Mrzelo mě to. Přál jsem si, aby byla. Ale je zajímavým dokladem toho, koho isi za ženu vybral Karel Čapek. Seriál je i mimo jiné ukázkou různých mezilidských problémů, které se v té době řešily, a které nejsou cizí ani v dnešní době. Hlavně se mi líbí dva díly - jeden, kdy hlavní představitelka podporuje svého syna (V.Menšík), věří mu, i když ten žije ve snech, a na vysoké noze. A tak se z něho stal defraudant, ale jeho máma ho má stejně ráda, chce v něm vidět dobráka, správného frajera. Druhý díl je o tom, jak se Sovák učí i neučí - anglicky, aby nakonec zjistil, že hospůdka v Praze je přece jen pro něho to lepší, než pracovat v zahraničí. Pěkná studie jedné lidské psychiky. ()

argenson 

všechny recenze uživatele

Banální zápletky rozvedené do hodinových příběhů a tristní gagy roztahané do půlhodinových dialogů. Musím přiznat, že první zážitek z televize počátku devadesátých let byl silnější. Z dnešního pohledu tady navíc vidím paralelu s Ženou za pultem. Stejně jako Anna Holubová, tak i tady Eliška Rabasová kafrá do života kdekomu, aniž by o to kdokoliv stál. Jenže poetika šedesátých let a Švorcová za pultem je přecejenom sto a jedna. Proto i Eliška a její rod snese lepší hodnocení. ()

Galerie (4)

Zajímavosti (23)

  • Poprvé se spolu před kamerou objevily sestry Jana a Dana Hlaváčovi. (M.B)
  • Původní název epizody byl „Rozvod“. (sator)
  • Seriál byl vysílán z Měšťanské besedy v Praze v přímém přenosu. Záznam byl pořízen díky metodě telerecordingu, kdy se obraz filmuje přímo z obrazovky. (sator)

Reklama

Reklama