poster

Viridiana

  • Mexiko

    Viridiana

  • slovenský

    Viridiana

  • anglický

    Viridiana

Drama

Mexiko / Španělsko, 1961, 90 min

Režie:

Luis Buñuel

Předloha:

Benito Pérez Galdós (kniha)

Kamera:

José F. Aguayo
  • xxmartinxx
    ****

    Dnes už to není vůbec nijak kontroverzní. A vlastně se těžko věří, že před padesáti lety tomu tak bylo. To ale neznamená, že to není silné - to rozhodně je. Buñuelova revize křesťanských hodnot totiž rozhodně má co říct i dnes. A nějaká trnová koruna a DaVinci jsou jen špičky ledovce.(28.4.2012)

  • Pacco
    *****

    Viridiana projde mnohými utrpeními/životními zkouškami/změnami. A nejen ona, ale i celý film, který začíná Händlovým Aleluja a končí rockerollem(+moje milovaná věta: “Každá kočka je v noci černá.“) Příběh o padnutí světice a o jejím podrobení se bezvýchodnému světu? Proč ne! To je docela dobrý námět na nadprůměrné drama. To by však nesměl být pod režií i scénářem podepsán Buńuel - Viridiana je něčím víc. Film zhusta využívá surrealných motivů -krb, švihadlo, nemravný hodokvas parodujíci Poslední večeři Páně, střihová sekvence modlících se žebráků a Viridiany kontra záběry na „budující se“ kapitalismus - není však Andaluským psem ani Zlatým věkem. Překrásná Silvia Pinalová je představitelkou, snící sen o spravedlivém a dobrém světě, čímž je samozřejmě předem odsouzena k pádu. Už její první konfrontování se strýcem (umně ho označím dobráckým a velice nešťastným mužem) ji přináší šok. Ale teprve další setkání s pragmatickým nevlastním synem starého strýce je čistým postavením vedle sebe dvou různých světů. Zprvu jsem držela pěsti Viridiana, ale cožpak můžeme od světa, který kamenuje své svaté čekat zázraky? A Jorge stejně dávno věděl, že si jednou se svou sestřenkou zahraje karty.(5.6.2006)

  • Jordan
    *****

    Sú filmy, ktorým niet čo vytknúť, sú filmy, pri ktorých je veľa slov a dlhé chvály zbytočné, sú filmy, ktoré sú jednoducho DOKONALÉ(23.2.2005)

  • Pohrobek
    ***

    Tak u tohoto filmu se církevní nelibosti divit nemůžeme a reakce frankistického Španělska se dala lehce předvídat. Film vlastně neútočí proti pokrytectví či jiným tak často napadaným vlastnostem všech možných církví, nýbrž proti podstatě katolického milosrdenství a odříkavého života jako takového. Jedná se o neuvěřitelně nepříjemné realistické odsouzení jakékoli mystiky náboženství, tou nejbolestivější možnou formou. Ale ať s jeho poselstvím souhlasíme, nebo ho rozhodně odsuzujem, jistě v nás zanechá silný dojem. Zajímavé je srovnání poslední hostiny a řádění bědných s podobnou scénou ve Formanově Přeletu, která vyzní vysoce humanisticky; tato je oproti ní ostře útočná a beznadějná.(18.2.2005)

  • Vitex
    *****

    Dávám sice pět... ALE TEN FILM JE ZLO ! !(10.12.2006)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace