poster

Třetí muž

  • anglický

    The Third Man

  • slovenský

    Tretí muž

  • anglický

    The 3rd Man

Film-Noir / Mysteriózní / Thriller

Velká Británie, 1949, 104 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Vančura
    ***

    Klasika, která mě tak nějak minula a k níž jsem si prostě nenašel cestu. Za sebe nemám problém prohlásit, že mě Třetí muž zoufale nudil. Tři hvězdy hlavně za vynikajícího Orsona Wellese.(16.3.2013)

  • GilEstel
    ****

    Vídeň. Město císařů a králů, oper, hotelů a nesplněných přání. Pohaslá hvězda kdysi mocného impéria zadupaná prachem a krví první i druhé války hledá znovu cestu k nebesům. Marně. V rozvalinách městských čtvrtí proplouvají noc co noc zbloudilé stíny postav, hledajíc naději v místech, kde slunce nevychází. Vysoké pouliční lampy nám dávají zprávu o tiché prázdnotě prastarých bulvárů. Těch pustých ulic s dlažebními kostkami kdysi kypících životem s proudy honosných kočárů. Opuštěný Riesenrad v Pratru se pomalu hrdě otáčí v běhu času při hudbě citary. Smutně čeká na své návštěvníky. Nikde žádné děti. Den co den vylézají potemnělé prapory lidských stínů ze sklepů a sutin domovních dvorků plni strachu, že se ve světle nového světa rozplynou. Z poklopů kanalizačních vpustí vystupují z městské stoky do ulic kartony předražených cigaret a ředěné dávky penicilinu. Snad jako příslib lepší budoucnosti a nového začátku. Vždyť morálka je slabostí rozumu, tak proč si hrát na lidství. Člověk musí sám sebe tisíckrát zabít, aby mohl znovu žít. Ještě je brzy opustit skrýše a vystoupit ze stínu. Pustit ven toho naivního zranitelného člověka, žijícího a bláhově milujícího.(20.11.2016)

  • Houdini
    ****

    Oscar 1 : Kamera ČB + 2 nominace: Režie, Střih ... Zlatá Palma(9.3.2004)

  • sportovec
    *****

    V českém prostředí neobvyklé dílo nabízí zajímavý pohled na vídeňskou skutečnost konce čtyřicátých let minulého století. Vesměs se tu jedná o základnu fakt, poznatků a souvislostí, které a která jsou v českém prostředí naprosto neznámá. V evropské kinematografii tehdy ještě naplno doznívala poetika třicátých let zvukového filmu. Kamera i vedení herců zůstávalo více či méně divadelní, i když z dětských střevíčků počáteční bezradnosti se již viditelně vyzulo. Vedle pozoruhodné režie a nezanedbatelné kamery tu na sebe upozorňuje hned několik neméně pozoruhodných hereckých výkonů. Orson Welles, muž mysteriozního organizovaného zločinu, exotická Mata Hari, podle všeho česká Němka (ve filmu je pohříchu více českých jmen) Alida Walli, Italka s roztomilým německým šlechtickým predikátem Altenburger von Marckenstein und Frauenberg des Heiligen Römischen Reiches (cítíte, jak se jazyk přímo mazlí s těmi rozkošnými německy znějícími slovy; vskutku echt) a nezanedbatelný muž z generace tvrdé americké školy, skvěle ztělesněný Josephem Cottonem. Hraný film startovní velikosti nové historické epochy moderní světové kinematografie, zhruba tak lze - snad výstižně - charakterizovat v kostce tento nevšední divácký zážitek.(27.6.2009)

  • kinej
    *****

    Tak tento film skutečně nemá chybu. Zasazení klasického noir do kulis poválečné, rusko-britsko-americké, Vídně je samo o sobě geniální. Vedle hlavních postav je totiž atmosféra rozbombardovaného císařského města dalším ne-li tím nejdůležitějším aktérem této detektivky. Orson Welles se sice ve filmu moc neohřál, ale přesto vytvořil zajímavého záporáka, který je i přes to všechno co dělá, spíše sympatickým podvodníčkem, než někým kdo si zaslouží smyčku kolem krku. Asi nejde nepochválit závěrečnou geniálně nasnímanou a sestříhanou "ultra-noir" honičku ve stokách.(26.10.2009)

  • - Orson Welles dorazil na natáčení do Vídně až s dvoutýdenním zpožděním. Vzhledem k tomu, že produkce o něm neměla žádné zprávy, krom toho že je někde na cestách po Evropě, tak natáčení jeho scén začalo za pomoci hned několika dublérů bez jeho přítomnosti. V jedné ze scén dokonce "zaskakovaly" ruce režiséra Reeda. Proto je ve výsledné podobě, oproti původním plánům, Wellesova postava tak často skrytá ve stínech či jí alespoň není vidět do obličeje. (DaViD´82)

  • - Carol Reed predal neobvykle krátku hlavnú úlohu Orsonovi Wellesovi pri večeri. Keď režisér vysvetľoval, že postava Harry Lime sa objaví až v polovici filmu, Welles poznamenal, že by sa radšej objavil až po dvoch tretinách. (Zdroj: moviemania.sk)

  • - Roku 1999 byl v anketě Britského filmového institutu snímek zvolen nejlepším britským filmem 20. století. (Lynette)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace