Reklama

Reklama

Život a smrt Petera Sellerse

  • USA The Life and Death of Peter Sellers (více)

Obsahy(1)

Píše se rok 1957. Mladé posluchače BBC uchvátí zábavné skeče "Šašků," skupiny komediálních anarchistů se sklonem k absurdnímu humoru. Jedním z géniů v této skupině je Peter Sellers (Geoffrey Rush), herec s nenaplněnými filmovými ambicemi, kterého až příliš starostlivá matka Peg (Miriam Margolyesová) nutí k agresivnějšímu sebeprosazování. Možná i díky tomu mladý herec uspěje a získá filmovou roli po boku italské krásky Sophie Lorenové (Sonia Aquinová), do níž se beznadějně zamiluje. Šťastně vdaná herečka ho sice odmítne, ale na jeho nenaplněné lásce ani na rozpadu manželství s Anne (Emily Watsonová) to nemůže nic změnit.

Sellers brzy začíná bojovat s osamělostí a depresemi, z nichž ho vytáhne až přítel Maurice Woodruff (Stephen Fry), který mu vytrvale shání práci (a výrazně si tím vylepšuje rozpočet). Úspěšný režisér Blake Edwards (John Lithgow) chce Sellerse obsadit do vedlejší role ve filmu "Růžový Panter" v hlavní roli s Davidem Nivenem. Sellers ale nakonec získá postavu inspektora Clouseaua, která ho konečně nasměruje na hvězdnou dráhu. Najednou se nabídky doslova sypou. Některé jsou velmi zajímavé, jak třeba ta, kterou mu udělá režisér Stanley Kubrick (Stanley Tucci). Ten totiž Sellerse přiměje, aby přijal hned několik hlavních rolí ve snímku Dr. Divnoláska, za které herec získal svou první oscarovou nominaci. Po neproměněné nominaci se zklamaný Sellers znovu uchýlí ke svému mentorovi Mauriceovi, jenž ho přesvědčí, aby přijal nabídku Blakea Edwarda na pokračování "Růžového Pantera" a návdavkem mu předpoví životní štěstí s "B. E."

Do Londýna přijíždí krásná švédská herečka Britt Eklandová (Charlize Theronová). Sellers ji omylem považuje za osobu z Mauriceovy předpovědi a začne ji pronásledovat. Po třítýdenním dvoření ji přivede před oltář. Několik týdnů po svatbě ale Sellers prodělá těžký infarkt, při němž se mu zastaví srdce.

Život a smrt Petra Sellerse je důvěrný pohled na jednoho z nejplodnějších světových komiků, který se díky mimořádnému nadání pro imitaci a improvizaci stal mezinárodní ikonou. Vydejte se pod režií Stephena Hopkinse a s Geoffreym Rushem v titulní roli na kaleidoskopickou cestu Sellersovým životem. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (98)

Oskar 

všechny recenze uživatele

POZOR! MŮŽE OBSAHOVAT SPOILERY! Tohle bude asi dlouhý komentář. Omlouvám se, nechci unavovat, ale už dlouho jsem toho neměl tolik na srdci. Shrnout skutečný život do filmového příběhu vyžaduje vždycky jeho zhutnění, prostříhání, domýšlení atd. To beru. Jenže v tomto případě se to vymklo kontrole a filmaři vytvořili monstrum. Jakéhosi paralelního Petera Sellerse, který má s reálným málo společného. Místy k tomu došlo z touhy po senzaci, častěji ale z neznalosti a dokonce lenosti zjistit si o subjektu nějaká fakta. Ale jedno po druhém. OSOBNOST PETERA SELLERSE - Kdokoli se rozhodne o ní mluvit, psát či točit, pohybuje se od začátku v oblasti mýtů a legend. To ví každý, kdo se o něm kdy pokusil napsat článek, načež zjistil, že ta kvanta vyhledaných informací se téměř beze zbytku vzájemně vylučují a drtivá většina z nich se zakládá na tak či onak emotivně podbarvených a evidentně "vylepšených" historkách. Sám Sellers o sobě mlžil, jak se dalo, a výpovědi jeho manželek a dětí jsou, jak se říká, každý pes jiná ves. Pokud se dá něčemu bezvýhradně věřit, jsou to úřední listiny, uvádějící fakta o jeho narození, sňatcích, rozvodech, zdravotních komplikacích a smrti. Film se (zřejmě v souladu s předlohou) opírá o zcela jiný zdroj - fámy. O Sellersově osobním životě ochotně zpravoval veřejnost bulvární tisk a jeho takzvaní "přátelé" z branže, což není zrovna důvěryhodná komunita. Mnozí z nich se po celou kariéru vesele vozili na Peterových šosech a po jeho smrti plynule navázali statutem "odborníků na Sellerse" v dojemných knižních a televizních vzpomínkách. Vyprávěli a vyprávějí o něm všemožné pikanterie, nevynechávajíce žádný detail. A nikdy nezapomenou připomenout, že oni jediní Sellersovi rozuměli. Tak se dostaly do oběhu "zaručeně pravé" historky o Sophii Lorenové (že se do ní zamiloval, je možné, že se kvůli neexistujícímu románku rozvedl, je zřejmě blbost), o jeho osobním jasnovidci (jak příznačné, že nejzápornější postavou filmu je právě ta, která jediná stojí mimo "přátelskou a přející" filmovou branži), o tom, že kvůli němu se na Casinu Royale vystřídalo 7 režisérů (ve skutečnosti vyměnil jediného; 5 jich bylo od samého začátku, protože se točilo souběžně v několika místech světa s různými dalšími hvězdami), že nenáviděl Clouseaua... RŮŽOVÝ PANTER Když pominu, že už při zrodu postavy v letadle do Říma slyšíme inspektorovu frankoangličtinu, která se ve skutečnosti zrodila až s druhým dílem, nelze přehlédnout řadu dezinformací v cause Sellers kontra Blake Edwards. John Lithgow sice hraje Edwardse jako blazeovaného narcise, ale dělá to navzdory scénáři.Blake Edwards-filmová postava totiž přichází na scénu vždy jako trpělivý spasitel Peterovy kariéry. Jako muž, který si může vybírat a kterému krutý Sellers vytrvale hází klacky pod nohy. O tom, že kariéra Mr. Edwardse v 70. letech dávno žila z úroků a panteří návrat byl pro něj stejnou existenční nutností jako pro Sellerse, se zde taktně mlčí. "Dojemné" závěrečné titulky o dozvucích hercovy smrti rovněž pomíjejí, že tentýž Blake Edwards bezprostředně po Peterově konci nabídl nerealizovanou Romanci Růžového pantera Dudleymu Mooreovi a teprve poté, co Mooore odmítl hrát Clouseaua, Edwards slátal dohromady "poctu Peteru Sellersovi" Stopa Růžového pantera. Filmová prezentace jejich vztahu, která jde ve všem na ruku verzi Blakea Edwardse, se dá chápat jako strach z možné reakce dosud žijícího člověka, který nejde pro žalobu daleko. Zřejmě i to je jedním z důvodů, proč film ani slůvkem nezmíní něco tak důležitého, jako byla AUTORSKÁ TVORBA PETERA SELLERSE Že Clouseaua nenáviděl, je vcelku zřejmý nesmysl, protože Sellers tu postavu stvořil. Její charakter, masku, kostým, akcent, vše. Malér byl v tom, že práva vězela v rukou Blakea Edwardse a Maurice Richlina, takto autorů scénáře k Růžovému panterovi (1963). V praxi to znamenalo, že zatímco Edwards mohl teoreticky obsadit Clouseaua někým jiným, Sellers v něm nemohl pokračovat, aniž by se vysmekl z Edwardsovy kurately (ačkoli o tom snil a před smrtí vlastní panteří film plánoval). Sellers byl ostatně vždycky autorský komik, už od časů rozhlasové Goon show přes různé tv pořady až k řadě filmů, kterési napsal nebo je i režíroval. Ani slovo o tom v této "biografii" neuslyšíte, ačkoli si osobně myslím, že touha po absolutní kontrole nad projekty a nemožnost toho docílit byly pravděpodobnými příčinami Sellersových mnoha konfliktů a excesů, o depresích nemluvě. Film Mr. Topaze, který režíroval, propadl a on už nikdy nedostal šanci to zkusit znovu. Přesto se na spoustě filmů autorsky podílel, ať už to je či není uvedeno v jejich titulcích. Film o tom mlčí. Tak například epizoda s Dr. Divnoláskou: Stanley Kubrick přijde za Sellersem s hotovým scénářem, nabídkou na čtyři role a prosbami, neboť po úspěchu Pantera mu prý studio nedovolí natočit film bez Sellerse. Načež Peter dělá drahoty a vyzuje se aspoň ze čtvrté role. Tak to už je čirá fikce. 1.) Že byl Divnoláska uveden až po Panterovi, je shoda okolností, ale pracovalo se na něm už 2 roky. 2.) Peter Sellers byl u samého zrodu projektu, obstaral mu vhodného scénáristu a udělal z něj komedii. Ten film se psal od začátku jako Sellersova exhibice. 3.) Major Kong (kterého nehrál kvůli zranění, podle zdejší verze fingovanému), byl Texasan právě proto, že Sellers uměl vtipně napodobit texaský akcent. Takže zdejší scéna, kde zuří, že Konga hrát nemůže, protože tento hlas v sobě prostě nemá, je čiročirý výmysl. ČAS je entita, s kterou film zachází velmi volně, viz případ Divnoláska, ale i jiné. Vrací-li se po dlouhé pauze Růžový panter, vrací se zde filmem Růžový panter znovu zasahuje (1976), ačkoli mu předcházel Návrat Růžového pantera (1974). O Večírku se pro jistotu mlčí. Hon na lišku (1966) se podle této verze začal točit zhruba rok po Casinu Royale (1967). Blake Edwards v roce 1978 říká, že se Sellersem pracuje 20 let (ve skutečnosti 15) atd. atd. Koho pak překvapí, že Sellersovy filmové děti v průběhu tří let nezestárnou ani o den? GEOFFREY RUSH je důvodem těch 2*. Maska a kostým dokážou divy, ale je úžasné, jaké proměny dosáhl hereckými prostředky. Jak perfektně napodobil chůzi a hlas každé ze Sellersových postav... A je to právě jeho zásluha, že Peter Sellers není jen sociopatickým monstrem, ačkoli autoři udělali všechno pro to, aby jím byl. Mrzí mě, že to vše Mr. Rush nemohl předvést v lepším filmu. Tento je tak lživý a lhostejný k objektu svého zájmu, že za nějakých 20-30 let jistě někdo pečlivější natočí jiný, lepší film o Peteru Sellersovi. Ale pochybuju, že s tak dokonalým protagonistou. 40% () (méně) (více)

tron 

všechny recenze uživatele

„Ocko, máš ma ešte rád?“ – „Ale iste anjelik. Ale nie až tak, ako Sophiu Lorenovú.“ Mám rád životopisné filmy, ale tento sa príliš nevydaril. Napriek odvahe všetkých zúčastnených (vrátane doteraz skôr hororového režiséra) je výsledok rozpačitý a to napriek čarovným scénam (pasáž, kedy sa Sellers v rozhovore dušuje, že „neukradol“ Davidovi Nivenovi RUŽOVÉHO PANTERA... sediac na jeho stoličke) a výrazným podporným postavám (Stanley Tucci ako Stanley Kubrick a John Lithgow ako Blake Edwards - hoci najlepšou postavou je mama Peg v podaní Miriam Margolyesovej). Paradoxne (alebo ani nie paradoxne) film doplatil na to, čo je o Sellersovi najznámejšie a čo vystihuje scéna v lietadle: „Prepáčte, ale nie ste vy náhodou Peter Sellers?“ – „Dnes nie.“. Inými slovami, svojrázny Sellers bol známy tým, že mal milión tvárí. Alebo ani jednu. Tto nezahráte ani ak ste skvelý Geoffrey Rush, ktorý sa fakt snaží, ale toto neveírm, že mal niekto šancu dobre zahrať. ()

Reklama

swamp 

všechny recenze uživatele

Aj, nechápu okolní špatné a negativní komentáře.. že by mnou tvůrcové tohoto polo-mystifikačního-dokumentu manipulovali?! :D Ne, mně se zkrátka tato half-pseudo-biografie slavného a tak často diskutovaného herce neskutečně líbila. Byla vtipná, výstižná a zároveň dramatická a neurotická..jako Peter Sellers osobně. Asi. :) ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Peter Sellers v amoku likviduje hračky svého syna; Peter Sellers opouští manželku; Peter Sellers souloží s Britt Eklandovou… chtěli byste nějaký souvislý děj, nepospojovaný pouze osobou výtečně hrajícího Geoffreye Rushe, jenž přejímá také roli vypravěče a umocňuje tím všudypřítomný chaos? Zapomeňte. Tenhle pokus postihnout osobu Petera Sellerse zvnějšku i zvnitřku selhává na plné čáře. Některé scény jsou moc pěkně vizuálně řešené a dokázal bych si v jejich stylu představit nějakou dvacetiminutovou hříčku o člověku bez vlastního charakteru, jenže v kontextu celého díla nefungují. V kontextu díla nefunguje nic. Existuje samozřejmě i možnost, že Sellers tvůrcům posloužil pouze coby záminka k natočení mnohovrstevnatého alegorického díla o lidských tvářích a přetvářce… Stejně by ovšem šlo o film zmatený a nezajímavý. Ač by pak bylo zjevnější, proč Sophia Loren vůbec nevypadá jako Sophia Loren a Stanley Kubrick jako Stanley Kubrick. 40% Zajímavé komentáře: Gemini, Oskar, tron, Vronsky ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Reziser Stephen Hopkins /Lovci lvu, Predator 2/ natocil len priemerny zivotopisny film o Peterovi Sellersovi, ktoreho tuna stvarnil Geoffrey Rush. Ale film nie je prilis dobry /vlastne je podla mna len priemerny/, lebo tempo je sice na zaciatku dobre, ale potom akosi ustane + nuda opat a zas dostava vo filme priestor, co nie je dobre. Plus kopa vaty, neskutocna kopa vaty najma v strede filmu. Film nezachranili potom ani Charlize Theron a ani Emily watson. 56 % ()

Galerie (33)

Zajímavosti (14)

  • Film během prvních třech říjnových dnů vydělal v Anglii 125 748 liber a celkem potom téměř dvojnásobek. (imro)
  • Geoffrey Rush dlouho váhal, zda titulní roli přijmout: "To je vlastnost, která se se mnou táhne odjakživa a projevuje se hlavně v mé divadelní kariéře. Můj agent mě za to nenávidí. Totiž: vždycky když uvažuju, jestli vzít nějakou roli, nejdřív začnu hledat všechny důvody, proč se pro ni nehodím, a až dlouho potom ty, proč bych to vzít mohl. Takže teď jsem si říkal: 'Jsem Australan a on byl Angličan. On byl tlustší, menší a chlupatější.' Těch věcí bylo moc. Scénář se mi líbil, ale stejně jsem to odmítl. O rok později se mě zeptali znovu a vzal jsem to. Nešlo o to, že bych si s nimi nějak hrál, nebo že bych byl namyšlený, ale zrovna jsem točil Piráty z Karibiku a byl jsem krapet odvážnější a... drzejší, protože jsem byl na obří lodi ve velikém klobouku a s opicí na rameni. Dávalo mi to bizarní sebedůvěru. Řekl jsem si: 'Jsi charakterní herec a tenhle scénář je plněný sen charakterního herce. Někdo to nakonec vezme, tak proč ne ty? Připrav se, že můžeš spadnout na držku, a jdi do toho.' A když jsem se takhle zbavil zbabělost, skvěle jsem si to užil." (NIRO)

Související novinky

Scenáristé v akci

Scenáristé v akci

22.11.2008

Vrána k vráně sedá a američtí scenáristé s oblibou pracují ve dvojicích. Rossio a Elliot (Piráti z Karibiku) či Orci a Kurtzman (nepřehlédli jste našlapaný trailer na nový Star Trek, že ne?) jsou už… (více)

Reklama

Reklama