Režie:
Stephen HopkinsKamera:
Peter LevyHudba:
Richard HartleyHrají:
Geoffrey Rush, Charlize Theron, Stanley Tucci, Steve Pemberton, Nigel Havers, Lucy Punch, John Lithgow, Emily Watson, Stephen Fry, Miriam Margolyes (více)Obsahy(1)
Píše se rok 1957. Mladé posluchače BBC uchvátí zábavné skeče "Šašků," skupiny komediálních anarchistů se sklonem k absurdnímu humoru. Jedním z géniů v této skupině je Peter Sellers (Geoffrey Rush), herec s nenaplněnými filmovými ambicemi, kterého až příliš starostlivá matka Peg (Miriam Margolyesová) nutí k agresivnějšímu sebeprosazování. Možná i díky tomu mladý herec uspěje a získá filmovou roli po boku italské krásky Sophie Lorenové (Sonia Aquinová), do níž se beznadějně zamiluje. Šťastně vdaná herečka ho sice odmítne, ale na jeho nenaplněné lásce ani na rozpadu manželství s Anne (Emily Watsonová) to nemůže nic změnit.
Sellers brzy začíná bojovat s osamělostí a depresemi, z nichž ho vytáhne až přítel Maurice Woodruff (Stephen Fry), který mu vytrvale shání práci (a výrazně si tím vylepšuje rozpočet). Úspěšný režisér Blake Edwards (John Lithgow) chce Sellerse obsadit do vedlejší role ve filmu "Růžový Panter" v hlavní roli s Davidem Nivenem. Sellers ale nakonec získá postavu inspektora Clouseaua, která ho konečně nasměruje na hvězdnou dráhu. Najednou se nabídky doslova sypou. Některé jsou velmi zajímavé, jak třeba ta, kterou mu udělá režisér Stanley Kubrick (Stanley Tucci). Ten totiž Sellerse přiměje, aby přijal hned několik hlavních rolí ve snímku Dr. Divnoláska, za které herec získal svou první oscarovou nominaci. Po neproměněné nominaci se zklamaný Sellers znovu uchýlí ke svému mentorovi Mauriceovi, jenž ho přesvědčí, aby přijal nabídku Blakea Edwarda na pokračování "Růžového Pantera" a návdavkem mu předpoví životní štěstí s "B. E."
Do Londýna přijíždí krásná švédská herečka Britt Eklandová (Charlize Theronová). Sellers ji omylem považuje za osobu z Mauriceovy předpovědi a začne ji pronásledovat. Po třítýdenním dvoření ji přivede před oltář. Několik týdnů po svatbě ale Sellers prodělá těžký infarkt, při němž se mu zastaví srdce.
Život a smrt Petra Sellerse je důvěrný pohled na jednoho z nejplodnějších světových komiků, který se díky mimořádnému nadání pro imitaci a improvizaci stal mezinárodní ikonou. Vydejte se pod režií Stephena Hopkinse a s Geoffreym Rushem v titulní roli na kaleidoskopickou cestu Sellersovým životem. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (98)
Peter Sellers v amoku likviduje hračky svého syna; Peter Sellers opouští manželku; Peter Sellers souloží s Britt Eklandovou… chtěli byste nějaký souvislý děj, nepospojovaný pouze osobou výtečně hrajícího Geoffreye Rushe, jenž přejímá také roli vypravěče a umocňuje tím všudypřítomný chaos? Zapomeňte. Tenhle pokus postihnout osobu Petera Sellerse zvnějšku i zvnitřku selhává na plné čáře. Některé scény jsou moc pěkně vizuálně řešené a dokázal bych si v jejich stylu představit nějakou dvacetiminutovou hříčku o člověku bez vlastního charakteru, jenže v kontextu celého díla nefungují. V kontextu díla nefunguje nic. Existuje samozřejmě i možnost, že Sellers tvůrcům posloužil pouze coby záminka k natočení mnohovrstevnatého alegorického díla o lidských tvářích a přetvářce… Stejně by ovšem šlo o film zmatený a nezajímavý. Ač by pak bylo zjevnější, proč Sophia Loren vůbec nevypadá jako Sophia Loren a Stanley Kubrick jako Stanley Kubrick. 40% Zajímavé komentáře: Gemini, Oskar, tron, Vronsky ()
Životopisný snímek o jednom na míru nehledícím herci, který se chtěl vymanit sám ze své všeobecně známé figury, díky které nakonec utkvěl v myslích nás všech. Jeho si nechám ve své mysli jako inspektora Clousseaua, nepotřebuji tam mít pana Sellerse. Škoda jen, že neunesl tíhu života, že neuměl spokojeně žít, že si nechci pamatovat příliš onu osobnost, jen jednu z jeho postav, škoda.!!! :-( Ps: Výkon pana Rushe je nepřekonatelný, skvělý obraz Sellersův. ()
O životě Petera Sellerse, jeho smrti a především o jeho tvorbě (nebo hereckých inkarnacích, je-li vám to milejší) vím až na pár útržků houby, takže mi tento film co do informační hodnoty přišel docela přínosný, i když forma občas pohltila obsah. Hlavní potíž tu zřejmě spočívá v tom, že pro někoho obeznámeného s životními osudy tohoto velkého herce film nepřinese mnoho nového, spíš se stane snůškou scének bulvárního charakteru a Sellersových eufemisticky řečeno poklesků. Pro někoho jako jsem já, jde o místy dost zmatenou podívanou, protože jsem velmi často netušil, kdo je kdo a čím je tak zajímavý či významný. Ale úžasně to zbavuje iluzí o tom chlápkovi co ze sebe tak skvěle dělal dementa v Růžovém Panterovi (kterého mimochodem docela nesnáším) a úžasně se předvedl v Dr. Divnolásce...nebo Divnoláskovi, whatever. Ó ano, a pak je tu ta věc s niternými pocity Mistra Sellerse a jeho smýšlením o něm samém - to byla skutečně výživná podívaná, a jen mě utvrdila v názoru na tento film, který je pro mě především monstrózní exhibicí současného velkého herce (jehož jméno není určitě třeba vyslovovat) a další příležitostí kochat se nesčetnými půvaby jisté talentované herečky. Gratuluji režisérovi ke skvělému výběru představitelů minimálně těch hlavních rolí, ale nepůjdu nad 70%. ()
Stejně jako byl Peter Sellers komplikovaný člověk, tak je komplikovaný tento film. Mám z něho poněkud divný pocit a je těžké určit z kterého úhlu pohledu se na něho mám divát a jak ho mám chápat. Hned na rovinu by si měl divák před zhlédnutím filmu uvědomit, že to není klasický životopis. Už to zde zmínili ostatní komentátoři. Tento film se často rozchází z pravdou, anebo není zřejmé jestli některé jeho situace jsou pravdivé.Třeba není moc známo, jak blízky a vlídný byl stav Sellerse k Sophii Loren. A v první řadě Sellers ROZHODNĚ nebyl takový psychouš. Ano ještě jsem nečetl knihu ,,Růžový Panter Peter Sellers´´ ale stačí si přečíst jenom Oskarův komentář k tady tomu filmu, jeho biografii v hereckém csfd profilu Petra Sellerse a vlastně vám to musí být alespoň trochu jasné. Měl časté deprese, změny nálad, bylo možná dost těžké s ním žít. Ale také to byl výborný úmělec a zlý člověk vůbec ne. Nedá se zkrátka o něm mluvit v žádném případě jednotvárně. A to mohu posoudit už teď. Přitom skoro celá jeho filmografie mě teprve čeká. A na jeho talent tady tento film zcela zapomíná. Ukazuje ho pouze jako naprostého cvoka a úchylného sukničkáře. Ale zas na druhou stranu tento film opravdu (snad) nemá být normálním a přesným životopisem. Už to zde bylo zmíněno a já se s tím ztotožňuji a dodám k tomu můj malý osobní pohled na věc. Sellers je zde ukázán jako typ a bláznivého, komplikovaného člověka. Kterým opravdu byl, ale ne tak velkým. Věřím, že to nebyl vůbec zlý člověk a vlastně o něm po zhlédnutí filmu nemám horší mínění než jsem měl předtím. Tady je jeho postava trochu zveličovaná aby smínek místo životopisu mohl obstát jako poutavé drama o lidské podivnosti. Netřeba všechno brát doslova, já jsem ten film vnímal takhle. Za nějáký životopisný, pravdivý film co stojí na faktech bych ho ani nepovažoval. Ale já jsem chtěl něco jiného, na mě to celé působí zmateně chaoticky. Tu pointu a vyznění jsem si musel vymyslet sám. To bude asi chyba. Ale jo, docela mě to bavilo. Ale jako celek je to pouhý slabší průměr. Nevím jaké dát hodnocení, je to tak na 2 a půl. Takže zaokrohluji a dávám 3.. ()
Není to obvyklý životopisný film... oživení v podobě komentářů jednotlivých postav (které v Sellersovské tradici hraje opět Rush) přímo na kameru krátce poté, co odcházejí z života hlavní postavy a vůbec i přítomnost dalšího štábu, to vše působí osvěžujícím dojmem, zvláště pokud o Sellersovi něco málo víte. Škoda jen, že jako celek se děj pohybuje od jedné scény ke druhé a příliš to nenavazuje. ()
Galerie (33)
Photo © Home Box Office (HBO)
Zajímavosti (14)
- Na otázku, zda se filmu podařilo Petera Sellerse nějak vysvětlit nebo charakterizovat, jeho představitel Geoffrey Rush odpověděl: "Když jsem se na roli připravoval, sešel jsem se Martym Balmem, který byl Sellersovým agentem v posledních čtyřech letech života. Řekl mi: 'Víš, Geoffreyi, člověk pořád někde slyší, že Peter Sellers měl temnou stránku. Jenže já ji nikdy neviděl. Vídal jsem se se zdvořilým, džentlmenským člověkem, který rád vyprávěl vtipy, hrál si se slovíčky, mluvil směšným hlasem... Takvý vztah jsem s ním měl já.' Později jsem se sešel s jiným agentem. Ten se zamyslel a řekl: 'Vždycky jsi ml pocit plíživého nebezpečí. Jako by se za chvíli mělo stát něco hrozného.' Nevím, jak pořádně odpovědět... nemyslím si, že bych bych teď o 'skutečném' Sellersovi věděl víc než před natáčením. A fascinuje mě pořád stejně. Ten člověk je černá díra, do které se vyplatí vstoupit, protože se v ní taky dozvíte něco o sobě. Hlavně když jste herec. Začnete přemýšlet o tom, proč děláte to, co děláte, a taky, jak to vlastně děláte. Ne, nevím víc o Sellersovi, ale vím teď víc o sobě." (NIRO)
- Během filmování Růžového pantera Sellers udělá gag s globem. Ve skutečnosti tato scéna pochází z filmu Komisař Clouseau na stopě. (imro)
Reklama