Reklama

Reklama

Guizi lai le

  • Čína 鬼子来了 (více)
všechny plakáty

Obsahy(1)

Příběh se odehrává roku 1944 za japonské okupační přítomnosti v Číně v jedné zapadlé horské vesničce s blízkou posádkou japonské armády. Čínští vesničané nejsou stavem věcí příliš nadšeni a jen neradi odvádějí podíl ze své úrody, nicméně nijak se viditelně nebouří. Až jednoho dne se objeví neznámý maskovaný muž a přinutí několik vyděšených vesničanů, aby mu na pár dní ohlídali dva japonské zajatce. Tajemný "I" se ale nevrací a vesničané si již nevědí rady. Nakonec se odhodlají k zoufalému činu. (vandalka)

(více)

Recenze (12)

danliofer 

všechny recenze uživatele

Tak toto je film s velkým F - jakoby volně navazující na tradici filmů Akiry Kurosawy... ač čínský, prolínají se v něm velmi kompaktně dvě jazykové linie - čínská a japonská. Příběh je tak dobře napsaný, že zvraty se nedají předem odhadnout. Ač válečný a v určitém ohledu krutý, je vyvažován jemnou nitkou humoru - často vyvěrajícího ze vzájemného jazykového neporozumění. Ve filmu se dá krásně nahlédnout jak do myšlení čínského, tak i japonského. Je to taková minisonda na bitevním poli, jež se rozprostírá převážně v hlavách zúčastněných, kteří jakmile poslechnou navzdory jazykové i kulturní bariéře svá srdce, jako by vždy na okamžik prozřeli. V momentě, kdy poslechnou rozum, stávají se oběťmi válečné propagandy, vedoucí na obou stranách k šílenství, tudíž naprosté ztrátě rozumu... P.S. Je pan "Já" čínskou obdobou Godota??? ()

gogo76 

všechny recenze uživatele

Takéto filmy bežne na DVD nevychádzajú a nenatrafíte na nich ani v bežnej ponuke komerčných televíznych staníc. Práve preto ďakujem, že existuje klub náročnejšieho diváka, či už na STV2 alebo ČT2. V čase vojny sa čínskym dedinčanom dostanú do rúk dvaja japonský zajatci, ktorých by si mal, pre nich niekto neznámy, onedlho vyzdvihnúť. Lenže nikto neprichádza... Film je hlavne v prvej polovici dosť komorný, pretože mnoho scén sa odohráva v miestnostiach čínskych chatrčí. Druhá polovica je už oveľa zaujímavejšia, hlavne z dôvodu, že sa riešia otázky typu: čo ďalej?.... " Zabijeme ich ?, "Kto to urobí?"... . Masaker na dedinskej hostine patrí k vrcholom filmu, rovnako ako samotný záver, ktorý je naozaj silný a dáva celému filmu až biblický rozmer. Celý film je čiernobiely a farba sa objaví iba na päť sekúnd v samom závere. Je to pohľad očí, z ktorých sa rýchlo vytráca život. Aký skvelý príbeh tvorcovia spracovali, vám pravdepodobne dôjde až v samom závere a aj preto mám pocit, že by to v prvej polovici chcelo trošku prestrihať a dať väčší priestor postavám, ktoré sa stretli v osudovom závere.... . Skvelý príbeh, dobrý film. 80%. ()

Reklama

nascendi 

všechny recenze uživatele

V priebehu týždňa som zhliadol dva čínske filmy, Stvorení pre lásku (presnejšie hongkongský) a Diabli na prahu. Oba boli nakrútené v roku 2000, obom som rozumel asi tak, ako keby boli vysielané v pôvodnom znení bez titulkov a môj komentár k prvému by som mohol bezproblémovo skopírovať aj k diablom. Jednoducho nechápem. Veď japonské filmy absolvujem bez ťažkostí, mnohé z nich obľubujem a dva mám v Top 100. A čínske ani ťuk. Nechcem agresívne vyhlasovať, že väčšina z 33 hodnotiteľov diablov je z nejakej spoločnosti česko-slovensko-čínskeho priateľstva, iba nechápem. A moje nepochopenie má hodnotu dvoch hviezdičiek, aj keď som s nimi osamotený. Veď niekto musí začať. ()

agassi68 

všechny recenze uživatele

Dokonalá atmosféra čínskej dedinky okupovanej Japoncami počas 2.svetovej vony. Trošku náročné na sledovanie titulkov, pretože aziati rozprávaju veľa a rýchlo. Treba oceniť nový prístup vo vykreslení absurdnosti akéhokoľvek vojnového konfliktu a jeho dopad na civilné obyvateľstvo. Skrátka, urob somárovi dobre, oserie ti plot.. ()

Maq 

všechny recenze uživatele

Nepodařilo se mi sehnat české titulky, ale i s anglickými jsem se znamenitě bavil trefnými a černo-humornými dialogy vesničanů v kuriózní situaci. Opravdu to dlouho vypadalo na bystrou konverzační komedii. Jenže je to drama z války a prostředí notně absurdních, a tak rozuzlení sotva může být rozumné. To se dalo čekat, ale nebyl jsem připravený na mistrovské vypointování příběhu až do absurdity mrazivě reálné. --- Tenhle film mě nutí přehodnotit můj názor na čínskou kulturní komunitu. Zřejmě jsou tam všemu navzdory lidé schopní vyzrálé umělecké výpovědi. Vlastně bych tím neměl být překvapený; znám Rusy, a přes všechno barbarství nemají o vynikající umělce nouzi. Jenže je tu ještě jiný problém: román nebo symfonii můžete napsat doma s minimálními náklady a dílo je na světě. K filmu potřebujete štáb, spoustu peněz a vrchnostenskou bumážku. Jeden génius prostě film neudělá. V tomto případě byly ve věci zahraniční peníze, ale bližší okolnosti vzniku díla se mi z dostupných zdrojů nepodařilo vypátrat. A tedy mi nezbývá než žasnout, jak se z moře triviálních asijských filmů zčistajasna vynoří takový klenot... Edit: Film byl v Číně zakázán. Prý vadilo, že se Číňané přátelí s okupanty a vypadají jako hlupáci. Jak charakteristické! Člověk který nedokáže zavraždit zajatce ... hlupák ... ()

Zajímavosti (1)

  • Po premiéře na filmovém festivalu v Cannes v roce 2000, kde získal cenu Grand Prix, byl film v Číně zakázán. (KlonyIlony)

Související novinky

Zákazová pětiletka

Zákazová pětiletka

06.09.2006

Nejnovější snímek čínského režiséra Lou Ye zřejmě nenašel v domovině patřičné pochopení, s jakým se většinou soutežní filmy na festivalu v Cannes potýkají. Jeho premiérové uvedení ve Francii před… (více)

Reklama

Reklama