Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

V době studené války byla napadena americká  jaderná ponorka a uvázla v hloubce 20 000 stop. Námořnictvo požádalo speciálně vybavený tým ropných těžařů, kteří pracují nedaleko, aby se ji pokusili lokalizovat a určit příčinu havárie. Ti při riskantním sestupu pod hladinu zjišťují, že mořské hlubiny skrývají tajemství, které nepochází z tohoto světa... Posádka americké nukleární ponorky Montana zaznamená na svých přístrojích cizí plavidlo, které se k nim pohybuje nezvykle velkou rychlostí. Náhle se všechny přístroje vypnou a nefunguje vůbec nic. Když se neznámé plavidlo vzdálí, činnost všech přístrojů se obnoví. Ale to už ponorka naráží do skály a vzápětí klesá nenávratně ke dnu… Poté, co americké námořnictvo zachytí signál z vypuštěné bóje, zahájí záchrannou akci. Z důvodu blížící se bouře požádá o pomoc i posádku nedaleké podmořské ropné plošiny. K posádce plošiny se přidává skupina vojáků a také Lindsey Brigmanová, konstruktérka plošiny. Po pobytu v přetlakové komoře se začne u velitele vojenské jednotky, poručíka Hirama Coffeye, projevovat přetlakový syndrom způsobující šílenství. Snaží se za každou cenu skrýt. Z plošiny, jejímž velitelem je Bud Brigman, ex-manžel Lindsey, se vydává původní posádka spolu s vojáky k potopené ponorce. Na místě ale zjišťují, že nikdo nepřežil. Během průzkumu ponorky se znovu objevuje neznámé světelné plavidlo způsobující výpadek proudu. Po návratu na plošinu dostane poručík Coffey rozkaz od velitele odmontovat z ponorky jednu jadernou hlavici. Domnívá se totiž, že jde o ruské plavidlo. Původní posádka se o tom ale nemá dovědět… Kvůli zuřící bouři nad hladinou se ulomí jeřáb kotvící plošinu. Zřítí se do vody a dopadne přímo na plošinu, která je tím velmi poškozena. Začne do ní vnikat voda a při vzniklém chaosu pár členů posádky zahyne. Zbylí členové se snaží plošinu opravit. Během oprav mimo plošinu se před Lindsey objeví mimozemské plavidlo. Její zážitek jí však nikdo z posádky nevěří… (TV Prima)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (651)

EvilPhoEniX 

všechny recenze uživatele

Opravdu rok 1989 ? Nemohu uvěřit vlastním očím jak atraktivní a přitažlivý vizuál film má. Tipoval bych tak rok 2005, škoda, že i horory v 80 letech nebyly na tak vysoké technické stránce jako právě Abyss. Zpočátku jsem si myslel, že se bude jednat o vesmírné Sci-Fi, nakonec se film odehrává v jaderné ponorce( což příliš nemusím), ale naštěstí byl film okořeněn mimozemskou návštěvou i spousta jinými prvky, které mi sedí. Ke své stopáži má film slušné tempo a nenudí. Highlightem je pro mě emotiviní resuscitace a průzkum dna oceánu Edem Harrisem. Jako mínus vnímám pouze, že thrillerová psychóza se nevyvinula v nějaký ráznější masakr. 80% ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

Evergreen mého zasněného dětství. Velký manivest míru a lásky reflektující konec studené války. Pohled do zrcadla temné propasti, která naši pozornost opětuje. Přelomové efekty (celý snímek je vlastně symbolickým setkáním moderních technologií, tedy morfingu a tradičních postupů výroby filmových efektů na prahu digitální revoluce), dokonalá práce s napětím, výtečná atmosféra, skvěle napsané postavy, maximální řemeslná preciznost. Propast ztělesňuje to nejlepší na vysokorozpočtové hollywoodské produkci, je esencí sofistikovaného blockbusteru, který je stejně opojný pro davy i kritickou obec. P.S. SE verzi doporučuji všemi deseti. ()

Reklama

genetique 

všechny recenze uživatele

Cameron ma ako diváka vtiahol do svojej hlbočiny filmového umenia a držal ma v nej až do samého konca. Skvelá práca v podmorskom svete, kde Cameron ukazuje ako kráľovsky si vie poradiť s obmedzenými priestormi. Efekty na výbornú, sci-fi línia je triezvo zvládnutá, i keď záver bol trošku priškrtený. Navyše skvelý psychopatický Michael Biehn, Harris a Mastrantonio sa skvelo dopĺňali, najdojemnejšia scéna tesne po polovici deja, najnapínavejšia takmer na začiatku, aj to sú faktory originálnosti, ktoré som zožral aj s navijákom. 90%. ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Již předchozí Cameronovy filmy nesly jeho rukopis a zrcadlily jeho talent a řemeslnou bravuru. Ale až "Propast" představuje první plnohodnotně cameronův počin. Jednak zde nebyl limitovaný rozpočtovými kompromisy (jako v "Terminátorovi") ani návazností cizí franšízy (jako ve "Vetřelcích"). Hlavně ale už zde vidíme klasické atributy celé jeho nadcházející osobní tvorby v čele s prostými, až banálními příběhy o jasných stranách dobra a zla, ambicemi posouvat realizační možnosti média i osobní fascinací podmořským světem. Vedle toho "Propast" opět nadchne propracovanými a dobovým normám vzdálenými ženskými figurami, ale stejně tak i jejich mužskými protějšky. Cameron je mistr vytváření iluzí, protože dokáže před diváky rozprostřít a zpřítomnit do nejmenšího detailu promyšlený svět. Byť v něm vypráví veskrze tradiční příběh o znovuustanovení ústředního páru, díky neschematické dynamice obou ústředních postav a poutavým peripetiím se mu daří držet diváky zainteresované až do samotného kýčovitého finále. V jistém ohledu představuje neprávem upozaďovaná "Propast" absolutní vrchol Cameronovy filmografie. Jelikož počítačová grafika tehdy byla ještě v plenkách, nemohl se spolehnout jen na "berličku" animace jako v případě svých nejnovějších počinů. V nich jeho fantazie už nemá mezí, zatímco tady vynaložil vše na to, aby ve zdánlivě omezujících mantinelech natáčení na film, s herci a na lokacích vytvořil co možná nejméně kompromisní ekvivalent svých vesmírných vizí. Díky tomu a ambicióznímu natáčení disponuje "Propast" fascinujícím realistickým rozměrem, který žádná digitální technologie nezprostředkuje. Hlubinná temnota obestupuje postavy na plátně a slívá se s temnotou sálu, čímž vtahuje diváky a nechává na ně dolehnout fascinaci i všudypřítomné ohrožení světa za hranicemi naší každodenní zkušenosti. Podobně jako "Ponorka" také "Propast" díky své bravurní symbióze všech výrazových prostředků filmu dokáže i ve velkém sále, navíc osazeném jen hrstkou diváků, navodit neskutečně klaustrofobní atmosféru. Při tom můžeme říct, že celý film vlastně existuje kvůli tomu, aby maximálně fungovala jeho vrcholná sekvence. Ta představuje jeden z nejdramatičtějších a fyzicky nejintenzivnějších momentů v historii média právě díky tomu, že se v ní sbíhají a zužitkovávají všechny elementy, vyprávěcí linie tohoto vyprávění, filmu i vize. Cameron není žádný Bergman či Tarkovský a jeho sestup do propasti nevyjevuje velké pravdy o lidském bytí či zneklidňující zákoutí našich myslí. Všechna jeho vyprávění jsou ryze prostinká a vlastně až naivní. V jejich jádru stojí vztahy a pouta mezi lidmi. Cameron ale využívá veškeré své řemeslné mistrovství k tomu, aby nás znovu dostal do kolen a přesvědčil o platnosti onoho pojmu láska. ()

Kaka 

všechny recenze uživatele

Cameron si vždy prosadí svou a jak si dupne, tak to prostě všechno bude. Od systému natáčení, stavby mizansceny, hereckého obsazení až po ty nejdrobnější dekorace a drobnosti. Režisér je to však naprosto geniální a co se potenciálu týče, zřejmě v Hollywoodu jen těžko existuje nějaká konkurence. Propast má především v závěru nesmírnou sílu a dvojice Harris - Mastrantonio je typově tak dokonale zvolená, že se tomu až věřit nechce. Přítomnost komplikovaných vizuálních efektů nikterak nebije do očí a vše je přesně tak, jak má být. ()

Galerie (60)

Zajímavosti (50)

  • Ed Harris (Bud Brigman) ve skutečnosti nedýchal tekutinu, kterou jeho postavě na konci filmu nalili do skafandru. Jeho hlava byla skutečně ponořena do barevné, nedýchatelné tekutiny, takže musel během každého záběru zadržovat dech a helma se musela rychle vyprázdnit, kdykoli mu došel dech. Musel také nosit speciální kontaktní čočky, aby přes tekutinu viděl. I tak ho chlor pálil v očích a silně mu rozmazával vidění. (Varan)
  • Ve scéně s potopením myši do fluorkarbonu bylo použito pět myší - všechny přežily. (CliffLee)
  • Podvodní scény byly natočeny v uzavřené jaderné elektrárně Cherokee a v nedokončené jaderné elektrárně Owensby Road v Jižní Karolíně. Natáčení taktéž probíhalo na největším podzemním jezeře na světě v americkém Bonne Terre. Natáčelo se od 15. srpna do 8. prosince 1988. (chelseaman22)

Reklama

Reklama