Reklama

Reklama

Uctivá poklona, pane Kohn

(seriál)
Československo, (1992–1994), 2 h 28 min (Minutáž: 26–32 min)

Režie:

Jitka Němcová

Předloha:

Karel Poláček (kniha)

Hrají:

Vlastimil Brodský, Miloš Kopecký, Martin Růžek, Gabriela Vránová, Stella Zázvorková, Jiří Strach, Oldřich Vízner, Ondřej Vetchý, Miroslav Donutil (více)
(další profese)

Epizody(5)

Cyklus příběhů, vyprávění, anekdot i písniček ze staré židovské Prahy. Potkává se tu Kohn s Roubíčkem, moudrý rabín s šibalským úsměvem rozhoduje nejrůznější spory, důstojní příslušníci židovské obce směřují nejen do synagogy, ale také do přilehlé hospůdky. V anekdotách je uchována veliká moudrost, a proto se k nim rádi vracíme. (Česká televize)

(více)

Recenze (53)

Gemini 

všechny recenze uživatele

Vezmeme-li v úvahu kvalitu židovských anekdot v jejich mluvené nebo psané podobě, můžeme směle říci, že Uctivá Poklona je hodně ambiciózní projekt...naštěstí, jednak díky skvělým hercům, druhak díky výborné všeobecné stylizaci (i co se týče hudby), je vysoko nastavená laťka překonána, k všeobecné radosti:) Naprosto jedinečné... ()

PaRi 

všechny recenze uživatele

Samozřejmě, že nepoměrně lepší zpracování anekdot, než u Troškova Kameňáku, ale i zde si myslím je znát, že točit je moc nelze. Každou anekdotu přeci většinou vypravěč začíná okřídlenou otázkou: „A tuhle znáte?“ Je logická, anekdota je literární miniútvar s jepičím životem končícím sdělením pointy. Neumím si představit důvody, které mohou vést tvůrce k tomu, že stojí o to, aby jeho film byl ke shlédnutí jen jednou! Snad kromě masochisty. ()

Reklama

xaver 

všechny recenze uživatele

Především si nemyslím, že „mám rád židovské anekdoty“ je věta, kterou byste měli uslyšet prakticky od každého snoba. Nepochybuji, že v tom něco snobského může být, pokud tuto větu vysloví snob. Nemělo by to však být důvodem pro odsouzení celého díla. Za sebe mohu říct jediné, určitě nejsem snob, a proto neříkám, že „mám rád židovské anekdoty“. Já je prostě miluji. Ono to totiž ani tak nejsou anekdoty, jako koncentrované životní zkušenosti a filozofie jednoho z nejstarších národů. Jsou v tom zamíchány dílem zkušenosti, dílem kus života, kus lidskosti, kus vypočítavosti, kus lidských povah, dobrých i zlých. To vše, podáno s nadhledem a s humorem, tvoří neuvěřitelně pravdivé lidské příběhy. Možná právě proto mají křesťanství a islám dodnes problémy se židovstvím, i když dlužno dodat, že samotní Židé toho udělali dost málo, aby se jim dostalo ze strany křesťanů a muslimů pochopení. Každopádně seriál židovských anekdot je úchvatný, o co se zasloužily v nemalé míře skvělé herecké výkony protagonistů. Je jenom škoda, že jich bylo natočeno tak málo. Dávám za 5. A přidávám jednu parádní židovskou ze života navrch. Ptá se Kohn Roubíčka. Líbějí prominout Roubíček, mají rádi takové ty postarší ženy s velkou, tlustou prdelí. Ne odpoví Roubíček. A takové ty se šedivýma vlasama a kalnýma očima. Ne diví se Roubíček. A takové ty s povadlýma prsama a dojitou bradou. No to už vůbec ne odpoví Roubíček, co si to vo mně myslí. Tak líbějí prominout Roubíček, proč mi potom chodí za Sárou? ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

"Co je Bohu sto tisíc let? - Sto tisíc let je Bohu jedna minuta. - A co je Bohu sto tisíc korun? - Sto tisíc korun je Bohu jeden haléř. - Poslechnou, archanděli Gabrieli, přimluvěj se u Pánaboha, aby mi dal ze svýho jeden haléř. - Rád se přimluvím, ale budeš muset holt minutu počkat." Mohli bychom vést nekonečné polemiky o tom, zda je vůbec reálné popularizovat anekdoty prostřednictvím televize nebo filmu, mohli bychom se přít, nakolik budou odpovídat původnímu znění a mohli bychom samozřejmě přemítat o potenciálním úspěchu či neúspěchu. Ani já nepatřím ke skalním fanouškům židovských anekdot, ale na druhé straně, jsou-li vyprávěny s patřičnou sebeironií a smyslem pro nadsázku, rád se jimi nechávám bavit. A tento záměr báječně naplňuje i pětidílný cyklus režisérky Jitky Němcové, kterou ovšem k realizaci celého projektu vedly zcela jiné pohnutky, než později např. Zdeňka Trošku k samoúčelnému vytvoření série Kameňáků. Židé a jejich prapodivný svět byl dosud chápán především jako nedotknutelné tragické téma, vyvolávající takřka bezpodmínečně apriorní vzpomínky na genocidu druhé světové války a odmítající připustit, že i Židé byli zcela obyčejní lidé se svými klady a zápory. Čili ano, i lakomí, závistiví, hašteřiví, někdy méně chápaví nebo naopak vychytralí. Osobně se domnívám, že otázka nestojí, zda bychom měli rozlišovat židovské vtipy a vtipy o Židech, protože jádro vychází ze stejného zdroje. Výborně poskládaná mozaika jednotlivých epizod, jež zasazeny do prvorepublikové atmosféry získávají neodolatelný punc, je pak maximálně podpořena špičkovým hereckým obsazením. Vedle Vlastimila Brodského, Miloše Kopeckého a Martina Růžka se tu vedle sebe objevili osobnosti ze zcela odlišných konců kulturní scény: herec a dramatik Arnošt Goldflam, režisér Břetislav Rychlík nebo zpěvák Karel Gott. Ohlédneme-li se zpět do doby, v níž seriál vznikal, musíme tvůrčímu týmu vyslovit svůj neskonalý obdiv a s patřičným respektem si KOHNA vychutnávat při každé televizní repríze, neboť tak mimořádného vrcholu dosáhneme v současnosti jen stěží. Málo platné, laťka byla nastavena velmi vysoko. ()

GordonCZ 

všechny recenze uživatele

Kdyby tímto stylem udělal Zdeněk Troška Kameňák, vypadalo by to jinak. Ale to by tam museli hrát skutečné hvězdy velkého formátu jako Vlastimil Brodský, Miloš Kopecký nebo Stella Zázvorková a muselo by se jednat o převyprávění inteligentních židovských anekdot. Pak by to mělo tak vysokou kvalitu, jako tento cyklus. Jen je škoda, že je pouze pětidílný, protože takto vám uteče až moc rychle, což je snad jediný nedostatek. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (2)

  • V povídce "Vlakem na Vídeň" je chyba, když přijíždí vlak na Wilsonovo nádraží v Praze, jsou v pozadí vidět moderní vlaky. (M.B)
  • Vtipy byly konzultovány s židovskou obcí. (Kaufman)

Reklama

Reklama