poster

Halloween

  • český

    Předvečer svátku Všech svatých

  • USA

    Halloween

  • slovenský

    Halloween: Predvečer Sviatku Všetkých svätých

Horor / Thriller

USA, 1978, 91 min (SE: 101 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Kulmon
    ****

    Troufám si říci, že se jedná o velmi kvalitně natočený horor. Ale když jsem se fakt nebál, nemůžu dát plný počet. Přesto určitý respekt z Mika Myerse mám. Jinak velkým plusem je rozhodně špičková hudba.(21.12.2009)

  • xxmartinxx
    ****

    Vidět to v době vzniku, nejspíš by to bylo jiné. Ale čistě subjektivně nedokážu takhle zpětně oceňovat kvality něčeho, co bylo tolikrát citováno, kopírováno a dorovnáváno. Takže poctivý film a čistá práce, ale bez hlubších stop.(6.6.2012)

  • Shadwell
    ***

    Co má společného Šípková Růženka a Michael Myers? Docela dost, protože to, co oběma chybí, je rozum, bdění a přitakávání životnému – ze všeho nejvíce však řeč. V pohádkách jde často právě o to princeznám, které oněmí (Honza málem králem), ztratí schopnost úsměvu (Šílené smutná princezna) či upadnou do snění jako Šípková Růženka, tuto řeč navrátit. Zpravidla si to vezme na starost muž, který svou vychytralostí princezně rozum a řeč navrátí. V Halloweenu nacházíme totéž, jen je to prohozené – zakletý nemluva tu je Myers a ta, kdo ho má osvobodit, racionální Jamie Lee Curtis. Jamie se věru liší od svých hédonických kamarádek. Je trochu šprtka, nemá přítele, sama říká, že proto, že je na chlapy moc chytrá, trochu moc čte. Proto je ale hlavní postavou a proto je k ní Myers tak přitahován, jelikož ví, že ona jako jediná mu je s to rozum a řeč vrátit a zachránit ho. Řeč je možná to vůbec nejdůležitější, co lidé mají a co je nakonec odlišuje od zvířat. Podle mnohých teprve konstitucí řeči vzniká lidské vědomí, teprve tehdy ožívá psychické vědomé já. Také proto dnes někteří bijí na poplach, tvrdíc, že řeč byla rozbita (a s ní i rozum) ve prospěch různých sloganů, hlášek, smajlíků, výkřiků ap. Opakem řeči a rozumu je magie, drogy, mystika, náboženství či infantilita (Myers zabil poprvé v šesti). Ustanovením racionální Jamie hlavní postavou nám Carpenter naznačuje, že nikdy nesmíme rezignovat na snahu sebe i svět kategorizovat, uchopit, zpředmětnit, „zteoretizovat“. Neboť rezignace na toto nutně končí v oral-análním (dětském) vesmíru magie či drog, který je přesným opakem skutečné dospělosti. Nevěřme proto nikdy lidem, kteří odmítají teoretizovat o filmech a posmívají se intelektuálům – mluví z nich malí a nezralí Myersové. ____ Vyjma (-spoilery-) úvodní vraždy sestry se objeví ve filmu ještě čtyři. První dvě mají společné to, že těsně před zabitím nehraje žádná hudba (dívka v autě, kluk v domě), zatímco během třetí (šňůra od telefonu) a čtvrté (Jamie, ale tady jde jen o pokus o vraždu) hudba hraje, pokaždé stejná, Carpenter cosi velice jednoduchého vybrnkává na piano. Důvod, proč hudba hraje, je ten, že Meyers je v záběru a jeho počínání tedy není založeno na šoku pro postavy i diváka jako u prvních dvou vražd. Když v záběru není, jako v prvních dvou případech, žádná hudba nehraje a překvapení je o to větší. Carpenter v tom má očividně prostě nějaký systém. Na tomtéž konceptu stojí hudební doprovod ke slasheru Pátek třináctého. Problém je samozřejmě v tom, že vycvičený divák právě z toho důvodu, když je nápadné ticho, pozná, že se něco blíží – podobně jako je např. podezřelý záběr bez střihu v jinak frenetickém filmu, neboť ukazuje-li takový film postavu jdoucí dlouze z domu k autu, je téměř jisté, že auto vybouchne.(18.9.2011)

  • Flipnic
    *****

    Kultovní klasika, která v podstatě založila nový žánr horroru - slasher. Carpenter zřejmě úmyslně nevsadill na vlnu brutality a věděl proč... Vsadil raději na strach, všudypřítomné obavy z neznámého, podivného, vyšinutého a nebezpečného ... Michael Myers se stal kultovní horrorovou postavou a osobně ho mám ze všech postav nejraději ... Je skutečnější, realističtější a chladnější než Freddy s Jasonem ... přitom od běžného "strejdy" má hodně daleko ... První díl je pefektně zvládnutý po filmové stránce, úžasná kamera, perfektní atmosféra, dokonalý hudební motiv ... Výborné a povedené dílo, které díky střízlivosti v oblasti gorescén nezapadlo na "videonasties" seznam a tím nemohlo být opomenuto ... a stalo se kultem a vzorem pro desítky a desítky dalších slasherů ... Jejichž kvalita z dnešního hlediska je již velmi problematická .... Bohužel, Halloween jednička byl úžasný, ale na mnoho let doslova pohřbil horrorový žánr, který se začal ubírat tímto směrem v nepříliš kvalitních pokračováních a napodobeninách (další díly Halloweenu, Pátky 13tého, Noční můry, Vřískoty atd.), kde se čistá hrůza a syrovost 70. let naprosto vytratila v parodii sebe sama ...(31.1.2008)

  • RHK

    Jeden z 500 největších filmů všech dob časopisu Empire.(11.1.2010)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace