Reklama

Reklama

Modrý drak

(neoficiální název)
  • Čína Lan feng zheng (více)
všechny plakáty
Trailer

Obsahy(1)

Příběh je vyprávěn z pozice malého chlapce, který vyrůstá v čínském Pekingu v období padesátých a šedesátých let 20. století. Tři epizody nazvané Kampaň sta květin, Velký skok vpřed a Kulturní revoluce se zabývají životy členů chlapcovy rodiny na pozadí utužování čínské komunistické diktatury.
Film byl v Číně úřady zakázán a režisér Zhuangzhuang Tian dostal na deset let zákaz točit další filmy. (ČSFD)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (7)

strougy 

všechny recenze uživatele

V mnoha směrech kvalitní a i přes svou delší stopáž a pomalé tempo nenudící film, který však poněkud ztroskotává na nerozhodnosti tvůrců, co přesně chtějí točit. Po celou dobu snímek osciluje mezi politickým dramatem, které se spíše než na kritiku systému soustředí na plíživé pronikání komunistické (maoistické) ideologie do každodenního života obyvatel, a mezi tradiční rodinnou ságou, točící se kolem malého chlapce Tietoua (další důkaz toho, že frackovité děti jsou zlo) a jeho matky Shujuan. Jelikož ale ani jedna z linií není upřednostněna a značně nepravidelně jedna z nich vždy dostane přednost, tak nedokáže žádná patřičně vyznít a dostatečně zapůsobit na diváka. Některé scény, kdy politická zvůle zasáhne do života rodiny, navíc občas vypadají jako pověstná deus ex machina, sloužící tvůrcům k posunutí děje předtím, než upadne do monotónnosti. Spousta jiných, potenciálně zajímavých momentů, zejména těch napojených na politické dějiny země, se v ději jen mihnou a následně jsou odstrčeny do pozadí, aby se pak náhle na moment vynořily, zase zmizely a zanechaly za sebou jen posmutnělou pachuť na jazyku. Případná kritika tehdejších událostí je takto rozmělněna a až na závěrečné scény postrádá větší naléhavost, z čehož pak plyne můj údiv nad tím, že si čínští cenzoři dali práci se zákazem, který mi v tomto případě přijde zcela zbytečný. Ale kdo jsem já, abych jim radil, co mají zakazovat, že?... Tahle ztracená příležitost na skutečně působivý snímek zamrzí o to víc, že mnohé scény nepostrádají sílu, vedlejší postavy dokážou i přes krátký prostor jim vyhrazený zaujmout a celkový umírněný styl filmu nesnažící se hrát lacině na emoce diváka mi je velmi sympatický. Škoda, přeškoda. Lepší 3*. ()

Reklama

Bubble74 

všechny recenze uživatele

V zemích s komunistickým režimem válcoval ideologický buldozer každého, kdo si troufl, ho s mávátky a nadšením neuvítat. Tento čistící manévr zmařil nespočetně životů a v Číně jsou na to kvalifikovaní machři dodnes. Modrý drak vypráví tragický příběh jedné pekingské rodiny v padesátých letech, jejíž martýrium nabralo svůj chod ve chvíli, kdy si otec v nepravý čas odskočil na toaletu. Rodinné štěstí bylo od základu rozcupováno, další pokusy o jeho znovuzískání opakovaně selhávaly a příbuzenstvo odpadávalo jeden za druhým jak černoušci v detektivce od Agathy Christie. Film má největší přednost ve své srozumitelné důvěrnosti. Nejedná se o suchá fakta politických událostí, nýbrž o všední radosti a strádání obyčejných lidí, jejichž životy byly těžce poznamenány vířivými dějinami. Mně se velmi zamlouval Tianův minimalistický a lyrický styl, jen trochu škoda nevyužité délky a nedůraznosti. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Takový zajímavě lidský film, což mě na něm dostalo. Jako kdybyste se nedívali na asijský, ale klidně evropský film. Takové krásné - ne nutně vždy dějem - nahlédnutí do obyčejného lidského života, které se mě tak nějak mile dotklo, že jsem u filmu udržel celou dobu takovou příjemnou, mírumilovnou náladu, a to přesto, že to je politicko-kritický snímek. Ale ten dětský pohled tady vede. ()

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

2,5 Hlava mi neberie, ako sa môže tak nezáživne nakrútený film dostať medzi "1001 filmov, ktoré musíte vidieť, než umriete". Drvivú väčšinu filmu som bol dosť otrávený, napríklad aj ochotnícky strojeným prejavom viacerých hercov a až silný záver čiastočne napravil môj nevábny dojem z celého filmu. Čo mi na zážitku príliš nepridalo, bol môj ustavičný problém s rozlišovaním postáv, ale to je zrejme všeobecný problém Európana dívajúceho sa na ázijské filmy. Ale keď nič iné, tak aspoň som sa na 2 hodiny premiestnil v priestore a čase a spoznal som inú kultúru (super detská pieseň) a čo-to zo svetových dejín. ()

Reklama

Reklama