poster

Okres na severu (TV seriál)

Drama

Československo, 1981, 13x52 min

Scénář:

Jaroslav Dietl

Kamera:

Eduard Landisch

Hudba:

Otmar Mácha

Hrají:

Jaroslav Moučka, Jiřina Švorcová, Petr Svojtka, Jarmila Švehlová, Renáta Doleželová, Josef Bláha, Jiří Štěpnička, Martin Růžek, Alois Švehlík, Josef Bek, Zdeněk Řehoř, Jan Teplý st., Jiří Holý, Petr Haničinec, Lenka Termerová, Ludmila Roubíková, Milan Novotný, Jaroslava Obermaierová, Karolina Slunéčková, Mirko Musil, Josef Langmiler, Zdeněk Kutil, Petr Oliva, Roman Hemala, Josef Mixa, Miriam Hynková, Ilja Prachař, Jiří Vala, Soběslav Sejk, Věra Koktová, Ota Sklenčka, Václav Mareš, Svatopluk Beneš, Václav Fišer, Miloslav Homola, Josef Patočka, Jan Šváb, Jiří Zahajský, Vladimír Zoubek, Ferdinand Krůta, Břetislav Slováček, Josef Čáp, Svatava Hubeňáková, Karel Koloušek, Viktor Maurer, Vít Pešina, Libuše Štědrá, Karel Urbánek, Zora Jandová, Jan Přeučil, Adolf Filip, Dalimil Klapka, David Vejražka, David Prachař, Jiří Adamíra, Eva Klenová, Vladimír Ráž, Zdeněk Ornest, Eva Svobodová, Jana Paulová, Čestmír Řanda st., Oldřich Musil, Jiří Knot, Jaroslav Kotrba, Vlastimil Slezák, Jan Kuželka, Josef Chvalina, Otakar Brousek st., Karel Houska, Bedřich Prokoš, Václav Švorc, Karel Peyr, Vladimír Krška, Jana Břežková, Jiří Plachý ml., Jiří Krampol, Ladislav Pešek, Václav Sloup, Zdeněk Žák, Petr Štěpánek, Bohuslav Ličman, Josef A. Stehlík, Karel Hovorka st., Miroslav Vladyka, Milan Mach, Jiří Hálek, Josef Velda, Vlastimil Hašek, Václav Kaňkovský, Jaroslav Mareš, Rudolf Vodrážka, Svatopluk Skládal, Luděk Čtvrtlík
(další profese)
  • Ony
    ***

    Jo jo, terapie Pláteníkem byla jedna z nejúčinnějších, co jsem zatím podstoupila.(11.5.2013)

  • Aky
    odpad!

    Jestliže je v zadání agitka a ve výsledku se očekává umění, skončí to vždycky jako blamáž - jsem napsal u Muže na radnici. Tohle je ještě horší.(14.5.2011)

  • LadyPupu
    *

    Tak zrovna tohle je seriál, který by se měl povinně reprízovat, aby si lidi uvědomili, jak to tady dřív vypadalo. Jako memento výborná záležitost. Ty schůze, ty kecy o ničem, a kdo nezdravil "Čest práci " byl podezřelej.(9.4.2015)

  • Adam Bernau
    ***

    Dojemnými situacemi, vysoce morálními poučkami, kladnými hrdiny a akčními scénami (hlavně na schůzích) napěchovaný seriál odehrávající se ve světě, který nikdy neexistoval. V prvním díle soudruzi vyhodí ředitele chemičky a celý zbytek seriálu (tedy dva až tři roky) ho chtějí dostat zpět, protože v celé socialistické vlasti se nenajde nikdo, kdo by ji mohl tak dobře řídit. Věc se nakonec podaří a mezi tím spousta jiných, neméně důležitých. Pláteník soudruha Moučky má skutečně terapeutické účinky (viz Ony) a ze všeho, co jsem kdy viděl, se mu může vyrovnat jen jediná postava, totiž Old Shaterhand v podání Lexe Barkera. Tolik ke zdůvodnění mého hodnocení a dále něco kritické analýzy: S Dietlovou "odvážnou snahou o objektivitu", o níž se u Okresu někdy hovoří, bych byl velmi opatrný. Vyskytují se zde nějací zkažení komunisté a svazáci, ale samoočistný proces ve Straně (reprezentovaný zde především Pláteníkem) funguje příkladně. Ostatně vždycky jde o ryze soukromou mravní zpustlost, nepoctivost, šlendrián. Neexistují zde žádní ideoví oponenti, žádné "živly", pouze někteří soudruzi jsou málo uvědomělí. Ano, často se mluví o tom, že na Západě funguje ta chemická výroba lépe. Že je nedostatek kádrů i zboží v krámech, že se lidé neochotně stavějí k novým "výzvám" (jak by se řeklo dnešním ňúspíkem). Ano, vyskytuje se zde (jedna jediná) postava, která se hned uvede jako individualista - inženýr nestraník, který chce kvalitně pracovat pro společnost a špatně snáší, když to neschopní zodpovědní vedoucí kazí. Je to Pláteníkův zeť, s nímž se propracuje k dobrému vztahu, vždyť oběma jde o tutéž dobrou věc. Prezentace všech těchto témat podivuhodně přesně předjímá Gorbačovem naordinovanou perestrojku. Kdo si někdy poslechl Jakešův legendární projev na Červeném Hrádku (pár měsíců před Listopadem), ten ví, že je obsahově i řečnicky mnohem zajímavější, než může být přeřeknutí s bojlery. Nuže v Okresu na severu se řeší přesně ty problémy, o nichž Jakeš o osum let později hovoří. A řeší se přesně v duchu toho, jak Jakeš a jeho banda stále ještě chtěli vidět (nebo spíš ukazovat) realitu. Pláteník je prostě perestrojkový hrdina před perestrojkou, předkládaný ovšem nikoli jako nějaký reformátor, ale jako typický (ideální) komunistický funkcionář. Že Okres na severu málem nebyl povolen, koresponduje s neochotou, s jakou KSČ zprvu přijímala Gorbačovovu doktrínu. Nikoho by však nemělo překvapovat, že byl nakonec schválen na přímý pokyn kovaného staliníka a srpnového vlastizrádce Bilaka, který nejspíš pochopil, že Dietl servíruje lidu vedoucí úlohu Strany tak, aby se s ní mohl ztotožnit. Výše zmíněná neexistence protisocialistických živlů se dobře ukazuje právě na tématu osumašedesátého, které se vyskytuje ve dvou případech. Jednou jde o zhrzeného starého komunistu, uzavřeného před světem a neschopného odpustit svým spoludružstevníkům, že ho tehdy nechali (jako jediného věrného) ve štychu. Z jeho postoje je Pláteník moc smutný. Druhým případem je někdejší lokální šéfredaktor, jehož nechal Pláteník kdysi vyhodit z novin, protože v době krizového vývoje připustil, aby se jím vedený list stal platformou reakcionářů. Nyní v ústraní žijící, se vším smířený důchodce píše knihu o dějinách města, kterou mu ovšem nikdo nechce vydat. To umožní po jistých peripetiích až Pláteník svým přímým zásahem. Důležité jsou ale právě ty peripetie - jde o šéfredaktorova syna, sžíraného ukřivděností - není ochoten Pláteníkovi odpustuit, jak s jeho tátou zatočil. Ovšem nikoli z ideových pozic. Normalizační výklad osumašedesátého žádná postava ani náznakem nezpochybňuje - vždy jde jen o nějaké soukromé křivdy. Prakticky ani nepadne zmínka o tom, co se tenkrát ve společnosti dělo. Jen narážky nutné k prezentaci osobních příběhů. Je tedy vidět značný posun třeba od takového Majora Zemana. Tehdy se vládci a jejich fízlové ještě potřebovali v osumašedesátém pořádně pošťourat, aby národu vsugerovali svůj výklad. To je nyní už zvládnuto. "Osumašedesátý" v Okresu figuruje jen jako jakási mlhavá vzpomínka na dávnou neblahou, ale překonanou krizi. Jinak byli všichni moc krásní až na Pláteníkovu ženu (Švorcová), jedinou šedivou, místy až protivnou postavu. Ta se Dietlovi moc nepovedla, jinak se svého úkolu upevnit lásku lidu ke Straně zhostil znamenitě (viz citace Mirky Spáčilové v zajímavostech). Tradičně velmi dobrým referátem o seriálu je Marthosův komentář. Pozornosti doporučuji též komentáře od slunicko2, argenson, Tsunami_X a Tosim.(28.9.2015)

  • Elden75
    ***

    Soudruh Pláteník uměl vše vyřešit, to tehdejší režim potřeboval, takového hrdinu. Nejvíc se mi na seriálu líbily výkony Pláteníkova řidiče (Josef Bláha) a jeho zetě (Petr Svojtka). Komicky působil "zelinář" (Karel Koloušek) a flákači z SSM (Slováček a Čáp). Seriál ale ukázal i negativa režimu, na což doplatila třeba Hubeňáková.(11.12.2008)

  • - Film se natáčel v Kralupech nad Vltavou, zímní stadion je Nikolajka v Praze. (Ludja)

  • - Seriál vznikl na objednávku KSČ k 60. výročí jejího vzniku, k volbám do zastupitelských orgánů a XVI. sjezdu strany. (vangobseck)

  • - Seriál byl vysílán například i na Kubě. (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace