poster

Okres na severu (TV seriál)

Drama

Československo, 1981, 13x52 min

Scénář:

Jaroslav Dietl

Kamera:

Eduard Landisch

Hudba:

Otmar Mácha

Hrají:

Jaroslav Moučka, Jiřina Švorcová, Petr Svojtka, Jarmila Švehlová, Renáta Doleželová, Josef Bláha, Jiří Štěpnička, Martin Růžek, Alois Švehlík, Josef Bek, Zdeněk Řehoř, Jan Teplý st., Jiří Holý, Petr Haničinec, Lenka Termerová, Ludmila Roubíková, Milan Novotný, Jaroslava Obermaierová, Karolina Slunéčková, Mirko Musil, Josef Langmiler, Zdeněk Kutil, Petr Oliva, Roman Hemala, Josef Mixa, Miriam Hynková, Ilja Prachař, Jiří Vala, Soběslav Sejk, Věra Koktová, Ota Sklenčka, Václav Mareš, Svatopluk Beneš, Václav Fišer, Miloslav Homola, Josef Patočka, Jan Šváb, Jiří Zahajský, Vladimír Zoubek, Ferdinand Krůta, Břetislav Slováček, Josef Čáp, Svatava Hubeňáková, Karel Koloušek, Viktor Maurer, Vít Pešina, Libuše Štědrá, Karel Urbánek, Zora Jandová, Jan Přeučil, Adolf Filip, Dalimil Klapka, David Vejražka, David Prachař, Jiří Adamíra, Eva Klenová, Vladimír Ráž, Zdeněk Ornest, Eva Svobodová, Jana Paulová, Čestmír Řanda st., Oldřich Musil, Jiří Knot, Jaroslav Kotrba, Vlastimil Slezák, Jan Kuželka, Josef Chvalina, Otakar Brousek st., Karel Houska, Bedřich Prokoš, Václav Švorc, Karel Peyr, Vladimír Krška, Jana Břežková, Jiří Plachý ml., Jiří Krampol, Ladislav Pešek, Václav Sloup, Zdeněk Žák, Petr Štěpánek, Bohuslav Ličman, Josef A. Stehlík, Karel Hovorka st., Miroslav Vladyka, Milan Mach, Jiří Hálek, Josef Velda, Vlastimil Hašek, Václav Kaňkovský, Jaroslav Mareš, Rudolf Vodrážka, Svatopluk Skládal, Luděk Čtvrtlík
(další profese)
  • Bart
    **

    Když tenhle seriál srovnám s jeho (téměř) souputníkem Mužem na radnici, tak musím říct, že se Okres na severu mnohem více povedl a to po všech stránkách. O hlavním hereckém představiteli není třeba hovořit, protože J. Moučka dobrým hercem byl a J. Švorcová jakbysmet. Seriál pro mě není úplným ideologickým odpadem, jako jiné. Z prostého důvodu. Pilný divák, který vydrží a shlédne seriál dokonce, musí uznat, že ne všechno bylo v seriálu poplatné režimu. Byly postavy (P. Svojtka), které se modelu socialistického člověka vymykali a přesto nebyli vykresleny negativně. Poměrně často se v seriálu objevovali narážky na skutečnost, že na západě "TO" dělají lépe a že bychom si z nich měli vzít příklad, protože jsme zaostalejší. V seriálu vystupují také postavy příkladných straníků, kteří i přes svojí čistou morální minulost sešli na zcestí a dopouštěli se chyb (zpronevěry, podvody). Je zde přeci jenom znát rukopis Jaroslava Dietla, který se snažil o trochu objektivity, ale v rámci určitých mezí, tak aby to schvalovatelům šlo pod vousy. A ono bohužel nešlo. Seriál měl při schvalování problémy. Soudruhům se právě nelíbila ta rozličnost charakterů a určitá míra sympatií a pochopení soudruha Pláteníka s těmi "negativními" rysy špatných soudruhů. Nakonec ale seriál prošel. Snad si soudruzi cenzoři mysleli, že to bude vypadat, že strana přiznává, že ne vše je dobře, ne všichni komunisti jsou příkladní, ale že vše se dá napravit. Každopádně role v seriálu se dávali zřejmě za odměnu. Svědčí o tom nepřeberné množství herců, kteří přesvědčenými straníky opravdu byli. Např. Moučka, Švorcová, Sklenčka, Růžek, Bek, Řanda, Prachař, Mixa, Krulišová, Švorc, Haničinec a další.(15.10.2007)

  • Aky
    odpad!

    Jestliže je v zadání agitka a ve výsledku se očekává umění, skončí to vždycky jako blamáž - jsem napsal u Muže na radnici. Tohle je ještě horší.(14.5.2011)

  • WANDRWALL
    ****

    Byli špatní komunisti a dobří komunisti. Jsou špatní lidé a dobří lidé. A to se dělo, děje a bude dít. "Já jiné lidi nemám, mohu pracovat jen s těmi, které mám. A nikdo mi jiné lidi nedá!" Komunimus si vzal velké břemeno na svá bedra, a to uspokojit člověka. Člověk je tvor věčně nespokojený a to za každého režimu, takže pokus komunismu selhal. Katolíci byli vychytralejší. Dobře se budete mít až po smrti, tohle je slzavé údolí a tak zde vládli díky Habsburkům od roku 1628 - 1781. A všichni jinověrci měli padáka. Jak krásně je to filmově vyobrazeno třeba v seriálu F.L.Věk. A že Komenský, učitel nejen našeho národa musel prchat kam se dalo, utíkat před katolíky, to asi každý ví. Kdo napsal "Okres na severu" je asi všem jasné a budoucnost tohoto scenáristu stále dostatečně oceňuje. Uměl, věděl o lidech mnohé, dokázal to i sdělit prostřednictvím seriálů či filmů.(24.9.2010)

  • rt12
    odpad!

    I kdyby se Dietl přetrhl, tohle se mi nemůže líbit.(21.5.2014)

  • Marthos
    *

    Absurdní realita. Dietlova třináctidílná odysea, uvozená monumentálním hudebním vstupem Otmara Máchy, je dílem natolik zvláštním, že se vymyká běžnému hodnocení. Okresní kreml, kde vládne lidský, upřímný, spravedlivý a poctivý tajemník Josef Pláteník (Moučka), symbolizuje cosi jako posvátnou mekku socialismu; tato významná funkce je v seriálu několikrát nepřímo naznačena, když se všechny zásadní okamžiky mají a musí vyřešit na tamní půdě. Veškerá akce je soustředěna na naprosto "neakční" prvky - nekončící série sněmů, porad, aktivů a schůzí, během kterých sledujeme především zajímavou nonverbální komunikaci (Pláteníkovy brýle vedou) i názorový pluralismus (sic!). Ten Pláteník je vůbec divná postava, téměř pohádková, ale s nepohádkovými rysy. Má přirozenou autoritu v rodině i mezi spolupracovníky, je rozhodný, vyrovnaný, zkušený, v podstatě velkej kliďas, pevnej v názorech, sem tam trochu velkorysý... Proto nepřekvapí, že postava Pláteníkovy manželky (Švorcová) hraje v seriálu naprosto zanedbatelnou roli, jakýsi stín svého "panovníka". Překvapila mě ale míra sebekritiky, kterou soudruzi dokázali veřejně přiznat, byť opět v pokřiveném světle; v tomto směru se mi vybavuje rozpuštění předsednictva SSM, které je ve skutečnosti partou povrchních frajírků, dále scéna, v níž je ideologická tajemnice strany (Hubeňáková) nucena opustit místo kvůli nezdárnému synovi a zhýralý ředitel dolu (skvělý Řanda), vesele si užívající za cizí peníze. Pak je tam ještě kritická postava bývalého šéfredaktora (Růžek), vyhozeného v 68. roce za nekorektní postoje, ale vzaná na milost na základě nevyhnutelné rodinné konstelace. A tak dál a tak dál... Nelze tomu upřít nespornou dramatickou účinnost, díky níž je vlastně možné seriál sledovat ještě dnes, ale žádná další pozitiva bych v tom nehledal. Jistě, herci jsou dobří, někteří vypadají, že hrají s neskrývaným elánem a chutí (Bláha, Oliva, Vala, Mixa, Haničinec, Svojtka, Štěpnička, Doleželová, Švehlová, Štěpánek a další), u jiných to vypadá spíš na trpké ohnutí hřbetu (Adamíra, Řehoř), ale tehdy to nebylo víc, než běžný standard. Paradoxní na tom je, že Dietlův Okres vyvolal nemalé pozdvižení mezi samotnými soudruhy, kteří celý rok a půl nejprve projednávali všechna možná i nemožná rizika, než jej do vysílání prosadil tehdejší tajemník ÚV KSČ Vasil Bil'ak. Představitel titulní role Jaroslav Moučka, za svůj výkon oceněný Státní cenou Klementa Gottwalda, potom na adresu seriálu prohlásil: "V Josefu Pláteníkovi jsme chtěli oslavit funkcionáře naší strany, opravdového současného revolucionáře s jeho nenápadným hrdinstvím. Je to vyspělý moudrý komunista, jakého bychom chtěli vidět na mnoha odpovědných místech kolem sebe. Nedělá nic pro sebe, slouží myšlence, o které je přesvědčen, že je správná. Nedeklamuje ji, on v jejím duchu jedná. V tom je obdivuhodný, svou lidskou prostotou přesvědčivý." Fajn, ale bylo by dobrý si uvědomit, nakolik je ta "lidská prostota" v případě komunistickýho tajemníka slušností a nakolik zločinem. Ať už vědomým nebo nevědomým.(23.5.2010)

  • - Film se natáčel v Kralupech nad Vltavou, zímní stadion je Nikolajka v Praze. (Ludja)

  • - Poprvé spolu před kamerou otec a syn, Ilja Prachař a David Prachař. (M.B)

  • - Seriál vznikl na objednávku KSČ k 60. výročí jejího vzniku, k volbám do zastupitelských orgánů a XVI. sjezdu strany. (vangobseck)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace