poster

Crash

  • USA

    Crash

  • SK název

    Crash

  • SK název

    Rasisti

Drama / Krimi

USA / Německo, 2004, 112 min (Director's cut: 115 min)

Komentáře uživatelů k filmu (1 120)

  • golfista
    *****

    V podstatě se můžu podepsat pod komentář "Djkomy", ale musím aspoň něco napsat, protože to bylo fakt VYNIKAJÍCÍ :) Scénář, režie, casting, výkony herců, a ta muzika ! ........ Za (v dnešní době) neuvěřitelně málo peněz (6,5 mil.) úžasně natočené drama, které má potenciál stát se dílem, které bude při debatách o filmu ostudou neznat .... Po skončení filmu jsem se pouze zmohl na konstatování, že od projekce "Million Dollar Baby" jsem tak výborný a silný film neviděl (když nepočítám Koreu :). To jsem netušil, že oba produkoval a scénář k nim napsal stejný člověk. U "Crash" si připsal i režii a musím říct, že bravurní ..... Vychází z toho moje jednoznačná nominace na "muže filmového roku 2005" - Paul Haggis. Bravo ! .......... P.S. Každý má ve filmech nějakou tu scénu na kterou nezapomene. Po "Crash" k nim určitě jedna přibude. To garantuju ! :)(19.8.2005)

  • POMO
    ****

    Možno najúprimnejšia (a najsebakritickejšia) filmová výpoveď o problémoch vlastnej krajiny. Zrejme preto, že Haggis je citlivý Kanaďan a tak dokáže reflektovať prostredie, v ktorom žije, lepšie než ten, kto sa v ňom narodil. Film, dramaticky spájajúci životné cesty niekoľkých protagonistov, má globálnejšiu optiku než napríklad 21 GRAMOV, sleduje viacej osudov a z väčšej diaľky a nespája ich tak silným motívom, no i tak ide o emocionálne silnú jazdu s množstvom silných momentov, ktoré utkvejú v pamäti. Nikoho nesúdi, postavy nerozdeľuje na dobrých a zlých ľudí, ale ich zobrazuje čoby cilitlivé bytosti, ovládané zlými silami. "Myslíš si, že vieš, kto si?"(29.9.2005)

  • kleopatra
    ****

    Rozumím Haggisovi, myslím, že ano. Taky si kladu otázku, jestli je větší rasista ten, kdo používá rasistické nadávky nebo ten, kdo sebou cukne, když si černoch vedle něj sáhne do kapsy, a taky se snažím na ně odpovědět. Strach v nás, strach z nepoznaného i z poznaného, strach darovaný geny, které učinily "zkušenost"? Ano, děje se TO, ale taková mementa souběhů náhod a z nich vyplývajících očist a ponaučení se nedějí. Ta koncentrace a potřeba apelovat v podstatě jen "černobílým" tlakem je pro mě jediným mínusem filmu, protože méně by možná bylo více, ale zřejmě podle nadšených ohlasů to asi tak být mělo - aby se to líbilo,a i když vedle situací jako hrom, jsou tam i ty na hranici kýče, uvědomuji si a nepřehlížím to, že Crash je výjimečný film.(1.11.2005)

  • Houdini
    ****

    Oscar 3 : Nejlepší film, Střih, Scénář + 3 nominace: Režie, Herec VR - Matt Dillon, Píseň - "In the Deep"(4.2.2006)

  • Lima
    ***

    Určitě je zde pár scén, které se zaderou pod kůži a při kterých zamrazí, ale jako celek příliš VYKONSTRUOVANÉ, příliš "NA EFEKT" (v tomto ohledu jsem zažíval stejné pocity při zlomovém okamžiku v Haggisově jiném dítku Million Dollar Baby), příliš mnoho pro mně těžko akceptovatelných náhod, nevěrohodné chování některých postav. Nevěřil jsem......(29.10.2005)

  • Tosim
    *****

    Od známého jsem slyšel, že je to "detektivka", no, zmást jsem se nenechal :-) Jde o ten typ snímku, který popisuje problémy "zevnitř", ale nepůsobí stylem, že hází špínu. Objevuje se zde způsob "lehké ruky", což znamená, že vše plyne velice přirozeně a nemáte pocit nějaké křeče či zjednodušených charakterů. Vše se pozná až v mezních situacích. UŽ JSI NAŠEL SVÉHO BRATRA?(19.10.2005)

  • Tom Hardy
    *****

    Silný v celku, omamující v momentech. Crash Paule Haggise je jedním z těch úžasných filmů, které neždímou emoce, ale doslova je z diváka vyrazí. Syrovost, s jakou Haggis k postavám v úvodu přistupuje, mu dává dostatečně živou půdu v následujícím dění, kdy si dovolí prakticky cokoli. Nechává postavy se střetávat v absurdních náhodách, které však v jeho vedení nepůsobí strojeně, ale přirozeně... takový ten malý příběh, který ukazuje absurditu života, jak ho známe. Citlivá práce s tématem rasismu je zde dovedena k naprosté dokonalosti, protože žádná z postav, i přes své očividné názory, není v konečném zúčtování tak charakterově černobílá, jak by se mohlo zdát. Přesto se věrně vykreslují problémy současné společnosti. Chytrý příběh je dokreslen hudbou, která má podobně podmanivou sílu, jako třeba nedávný soundtrack ke Collateralu. Crash je jedním z nejlepších a nejpůsobivějších filmů, které jsem kdy viděl. Tyto filmy většinou nabídly nějakou unikátní scénu, která zařídila danému filmu nesmrtelnost a díky které divák nemohl ještě mnoho nocí vzrušením spát. Crash má takové scény hned dvě, jedna diváka ohromí tak, že nebude schopný dýchat a druhá ho srazí k zemi a donutí k upřímnému pláči... kvůli takovým kouskům, jako je Crash, miluji film...(12.9.2005)

  • Radyo
    *****

    Hodně působivý film s několika silnými momenty a jednou extra mimořádnou scénou, která mě přikovala do křesla. Plejáda skvělých herců podává výborné a hlavně uvěřitelné výkony (dokonce i Sandra Bullock!) a celkově se dá říci, že je ten film skoro dokonalý. Do 100% mu sice kousek chybí, ale zážitek si z něj odnesete i tak hodně silný. Doporučuji!(7.3.2013)

  • Isherwood
    ****

    Zrcadlo nastavené současné Americe je možná natočeno do takového úhlu, aby působilo co nejefektivnějším odrazem, ale celek je až příliš uvěřitelný, než aby bylo možné mu to zazlívat. Haggisova minimalistická forma dosahuje toho nejlepšího efektu, kterým je útok na divákovi emoce. Jednoduchá kamera, žádné režijní fígle ani excesy, decentní hudba Marka Ishama a hlavně silná obsahová stránka, která ač svým způsobem postrádá jednotný děj a místo toho se tříští na nejednoduchou mozaiku jednotlivých lidských osudů, působí neuvěřitelně silně, realisticky a hlavně lidsky. Navíc silné herecké obsazení pozvedává kvalitu snímku ještě výš. Přesto mi to nedá, abych nevyzvednul jedno jméno – Don Cheadle. Možná neprávem opomíjený herec, zde dokázal, že ve svém oboru patří k absolutní špičce a že mu nedělá problém jakákoliv role. Náhoda možná neexistuje, ale o tom se po shlédnutí Crash dá úspěšně pochybovat.(2.12.2005)

  • Matty
    ***

    Co by měl obsahovat oscarový film? Globálně uplatitelné, ale politicky nezávadné téma, herecké výkony překypující patetickými výlevy, pár odlehčujících vtípků, spoustu kýčovitých obrázků, pěknou hudbu. Crash navrch přidává scénář, v němž je silně zakořeněná rodina coby symbol soudržnosti Ameriky, což lze vzhledem k tématu brát trochu jako ironii. Černí nemají rádi bílé, bílí nemají rádi žluté, žlutí nemají rádi snědé, snědí nemají rádi černé. V tom tkví podstata celého díla. Crash nic neřeší, jenom konstatuje. Má své vrcholy i pády. Obzvlášť první hodina za moc nestojí. Všichni se chovají trošku svinsky, dva zlodějíčci vedou filozofické dialogy o rasismu, namyšlená panička uráží všechny kolem sebe a vy máte problém se někam „zařadit“. Do toho všeho poctivá dávka neředěného patosu a máme laureáta na nejpřeceňovanější film roku. Skoro. Po hodině první přichází hodina druhá, nabitá dějem, akcí a nezdržující se „seznamovacími“ scénami. Mít Crash tři hodiny s patřičnou gradací, skutečně by měl šanci být veledílem beroucím dech. Moc by mě zajímaly osudy všech postav po oné zásadní noci. Takhle mi nezbývá než přistoupit na režisérova pravidla, zakazující pevné dějové sevření a řešící celou podstatu filmu větou: „Tohle je Amerika!“. Ani výborní herci však můj rozpačitý dojem z tohoto laciného bratříčka Magnólie nevyvrátí. Z jistého úhlu pohledu to stále není špatný film, ale vzhledem ke konkurenci považuji jeho vyzdvihování coby „best of 2004“ za rouhání. 70% Zajímavé komentáře: Melies, meave, mm13, Jordan, Fr, Frankie, Humprt Pum(12.3.2006)

  • Djkoma
    *****

    Velmi silný film plný skvělých herců, kteří předvádějí výborné výkony. Žádna role neni slabě obsazena a herci padnou do postav naprosto přesně. Takový Matt Dillon jako rasistický úchylný policista a nebo Brendan Fraser jako prokurátor. Jim by jste věřili, že jsou těmi které hrají a ne herci.Dokonce ani taková Sandra Bullock nechává zapomenout na své herecké role typu Slečna drsnák(proč se na ni zlobit, přece si na život musí vydělat...). Pár okamžiků je ve filmu extra silných. Takové setkání s andělem pro jednoho muže bude opravdu klíčové a vás bude mrazit v zádech. Herci jsou opravdu silná část filmi. Zbytek tvoří skvělá a zručná režie. Ta si pohrává s příběhy všech lidí velmi bravůrně a ukazuje nám zvláštní svět LA v ještě zvláštnějších a podivnějších barvách. Město plné příběhů je opravdu krásné a scénář s ním pracuje bez chybičky. Všechny postavy dostanou přesně tolik času, aby jsme je pochopili a jejich psychika je i v minimálním čase perfektně ukázaná. Paul Haggis jako režisér i scénárista vytvořil svůj vlastní film a možná je to jeho majstrštyk. Scénárista seriálů jako byl Walker, Texas ranger nebo Michael Hayes, ale také filmu Million Dollar Baby. Opravdu zvláštní výkonostní kvalita, ale doufejme, že bude kvalita jen stoupat. Ještě nesmím zapomenout na krásnou a hlavně naprosto příjemnou hudbu, kterou má nasvědomí nejen Paul Haggis a Kathleen York, ale i další pro mě neznámí tvůrci(Mark Isham, Oliver Nathan a Shani Rigsbee). Krásný lidský film o lidech, kteří žijí mezi námi a o podivuhodném životěv LA, které nikdy nepřestane vytvářet další a další životní příběhy.(15.8.2005)

  • Renton
    ***

    Scénář: Paul Haggis, Robert Moresco .. Nehoda nebo náhoda!? Vykonstruované nebo nepravděpodobné!? _ Nadhodnocené! 70%.(19.9.2005)

  • Malarkey
    ****

    Kdyby to nebylo tak překombinovaný, tak je to výborný, jenže ze začátku se mi zdá, že je to hlavně o rasismu, a postupem času už to tak o rasismu není spíš jako o souhře náhod, které se tu setkaly protože nějakému scénáristovi se to zalíbilo právě tak, a ne jinak. Crash sice vyhrál Oscara, ale je to zároveň film na který jsem se zrovna nijak závratně nechystal a pravdou je, že jsem dělal velkou chybu. Na ten film se skutečně dobře kouká, a každou chvíli jsem čekal, co se změní v příběhu o kterém se předem ví jak dopadne, jen nikdo neví, jak to vlastně proběhne, a to je na tom všem to důležité. Mám tyhle filmy rád, ale nedokážu je hodnotit plným počtem. Stejnak na tom je třeba i Iñárritu, který točí podobné filmy a pravda je, že jsou originální, že jsou zajímavé, a že se na ně hodně dobře kouká. Ale udržet si zapamatovat si veškeré postavy, co kdo jak dělá, jak se kde kdo chová, je občas docela problém, a nechci nadávat na svojí neschopnost vyznat se v příběhu, prostě to není na plný počet. Radši mám prostější, jednodušší a hlavně přímočařejší příběhy, u kterých alespoň vím, na čem si stojím.(4.7.2009)

  • Faye
    *****

    Docela jiný pohled na rasismus a strach. Emotivní, dokonalá skládanka příběhů několika etnik, složená z jejich vzájemné nevraživosti, nepochopení, vzteku a vzájemného strachu. Smutný (děsivý) obrázek o zemi, kde se každý bojí každého. „Nechovej se, jako bys mě znal.“ Jeden z nejlepších filmů, jaký jsem v poslední době viděla!!!(22.8.2005)

  • Enšpígl
    ***

    Filmu strašně ubližuje tak obrovskej počet lidí v kombinaci s malým prostorem, který každý v příběhu dostane. Naštěstí celým filmem protýká téma rasismu, xenofobie, úcty k člověku a lidskému životu vůbec, který dělá z filmu velmi koukatelnou záležitost. Z obrovské porce náhod a propojovaných osudů jednotlivých hrdinů občas z ničeho nic vystřelí neuvěřitelně silná scéna, při té s holčičkou moje srdce nadskočilo až do krku.Celkově si však myslím, že geniální myšlenka se utopila v nadbytečnosti.(21.10.2007)

  • larelay
    *****

    Nadherny priklad toho, ze vsetko ma svoj zmysel, vsetko do seba krasne zapada a ze nase ciny sa nam vzdy aj vratia. Nie je treba viac co dodat, akurat to, ze toto je jeden z mala filmov, ktory si Oscarika aj zasluzil :)(12.9.2006)

  • J*A*S*M
    ****

    V autobuse jsou dvě volná místa. Jedno vedle bělocha, druhé vedle člověka snědé pleti. Kam si sednete? Na podobné otázky dává odpovědi právě tento film, v náznacích se však současně zabývá i okolnostmi, které nás k tomu vedou. Je to rasismus, nebo předcházení nebezpečí z obav, založených na předchozí negativní zkušenosti? Často zbytečná, ovšem zcela logická daň za zbližování a promíchávání národů.(8.4.2009)

  • T2
    *****

    Rozpočet $6,5miliónaTržby USA $54,580,300Tržby Celosvetovo $98,410,061/90%/(25.3.2007)

  • Adrian
    ****

    Mozaikova štruktúra prepletených osudov viacerých postáv podobná napr. Magnólii, výtvarne chladne štylizovaný svet odvátrenej strany LA vyobrazením veľmi blízky Collateral. Vzájomné prepletanie dielčích segmentov síce miestami zaváňa až prílišnou vykonštruovanosťou, ale na druhej strane to je možné brať ako prostriedok, ktorým chcel režisér do jedného príbehu vsunúť viacero tém. Výsledok je na charaktery výborne vykreslená, atmosferická, prepracovaná štúdia paranoie, odcudzenia, rasovej neznášanlivosti, xenofóbie a korupcie. Situovanie do "Mesta anjelov" celú problematiku len zvýrazňuje, podobne ako očistec (padajúci sneh) relativizuje pozitívne ladenie záveru, ktorý tak filmovým jazykom krásne vytvára dramatický oblúk s úvodným monológom: "Its the sense of touch. In any real city, you walk, you know? You brush past people, people bump into you. In LA, nobody touches you. We're always behind this metal and glass. I think we miss that touch so much, that we crash into each other, just so we can feel something".(17.7.2005)

  • Radek99
    *****

    Naprosto odzbrojující. Naprosto pesimistický. Je velkou otázkou, na kolik je idea multikulturalismu přežitá, každopádně jdouce transatlantickou civilizační cestou si brzy budeme i my žijící tady v dosud vyhraněně národnostně homogenní střední Evropě nutně muset podobné otázky pokládat... Formou, hloubkou, tématem...vynikající film. Podobné filmy: Magnolia, Jednej správně, Gran Torino(23.11.2010)

<< předchozí 1 2 3 4 15 29 42 56