poster

Rumový deník

  • USA

    The Rum Diary

  • Slovensko

    Rumový denník

Komedie / Drama / Romantický / Thriller

USA, 2011, 120 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Matty
    ***

    Kdyby existoval subžánr alkoholických filmů, režijní debut Bruce Robinsona Withnail & já by mohl být uváděn jako typický zástupce. Kultovní britská komedie o dvojici kamarádů, kteří dělají vše pro to, aby nevystřízlivěli, bývá charakterizována adjektivy jako „drsná“ a „dekadentní“. Na Robinsonův čtvrtý film tyto příměry při nejlepší vůli vztáhnout nelze. Alespoň ne za střízliva. ___Thompson pochopitelně trošku zdramatizoval, čeho byl tehdy v Karibiku skutečně svědkem. Právě pozorování je činností, kterou jeho filmové alter ego tráví nejvíce času. Jeho snaha moc se nezaplést a zachovat si odstup, generuje většinu konfliktů opovážlivě nedramatické podívané. Kemp nejdříve poznává nové prostředí, následně se jej snaží pochopit, aby v závěru pochopil, že stejně nepochopí. Jediná od začátku rozvíjená zápletka, související s osobou podezřelého podnikatele Sandersona, namísto dramatického rozuzlení vyzní do prázdna. Uspokojivější není ani vedlejší milostná linie, připsaná zřejmě kvůli možnosti vpašovat do filmu několik záběrů Amber Heard. ___ Struktura filmu má nejblíže v názvu obsaženému deníku, v němž rovněž není pravidlem, aby na sebe jednotlivé zápisky navazovaly. Namísto uceleného příběhu sledujeme řadu různé obskurních příhod, z nichž většina souvisí s alkoholem, některé s drogami a v té nejbizarnější účinkuje černá magie, kohout a žába. Protagonista okolní dění pozoruje, ale příliš do něj nezasahuje, spíše se nechává vést ostatními, výraznějšími postavami. Nekoherentní vyprávění se tvůrci poněkud zoufale snaží zachránit závěrečným textovým vysvětlením, podle nějž náleží Kempovu karibskému popíjení iniciační povaha, tudíž by bylo troufalé očekávat lépe prokresleného hrdinu s jasným cílem a motivací. Kemp teprve hledá cestu, po níž se bude dále v životě ubírat. ___ Závěrečné sdělení zároveň zpětně osvětluje, že byl film zamýšlen jako pocta Thompsonovi. Není divu – ze všech postav pouze Kemp projeví pro situaci Portoričanů určité pochopení a namísto toho, aby velkého bílého muže poslechl, staví se vůči němu do opozice. Odmítnutím cynického kolonialistického přístupu v období soumraku kolonialismu dává najevo svou prozíravost. Soudobý politický kontext filmu není zcela lhostejný, ale stejně jako většina ostatních motivů zůstává pouze naznačen a nerozpracován. ___ Odbíhání od již tak nejasně vymezené hlavní dějové linie je příčinou dvou stěžejních nedostatků, kvůli nimž si Rumový deník nelze prostě jen tak užít, nestálého tempa a nekoherentní atmosféry. Ospravedlněním obojího by mohla být snaha tvůrců napodobit Thompsonův „gonzo“ styl. Síla každého nového emočního prožitku rozbíjí ucelenější strukturu a znemožňuje práci s dopředu daným konceptem. Dění v Portoriku je s přihlédnutím ke Kempově dobrodružné povaze neodhadnutelné, proto lze filmu co chvíli přisoudit jinou žánrovou nálepku. Pestrost žánrů se projevuje také na nestejnorodosti vizuální stránky. Pohlednicové záběry krajiny kontrastují s detailem Kempových krví podlitých očí nebo s brutálním zápasem kohoutů. Film je chvíli jednoduše líbivý, následně nepříjemně autentický. ___ Dramaticky rozdrobený film bez jasného žánru a uspokojivého vyústění rozhodně není velkým diváckým lákadlem. Rumový deník nikam nesměřuje, postrádá hlavní téma a o nic zásadního v něm nejde. Třebaže může jít o přesné vystižení toho, jak Karibik na Thompsona v 60. letech působil, za kvalitní film bych se tuto snůšku dojmů zdráhal označit. 55% Zajímavé komentáře: movie, jojinecko, Zeebonk, Dreadd(30.9.2013)

  • Sobis87
    ***

    Johnny Depp zavání po tom samém vyčpělém rumu, který z něho už tolikrát táhnul v Pirátech z Karibiku a na zlatou éru, kdy býval prvotřídní ozdobou indie filmů, tu dává vzpomenou jen velmi zřídka. Naštěstí tu je ještě famózní Giovanni Ribisi, pohledná Amber Heard a něco z ducha Huntera S. Thompsona, takže Rumový deník přeci jen stojí za zhlédnutí. Tak či tak Strach a hnus v Las Vegas je úplně jiná liga...(6.3.2012)

  • Ant
    ***

    Nevěřila bych, že to v životě řeknu, ale asi největší chybou filmu bylo obsazení Johnnyho Deppa. Paul je v knize dvacetiletý mladík a jeho nezkušenost tak trochu udává tón příběhu. Výkon Deppa už taky není, co býval, i když se snaží navázat na roli Dukea. Samotný film je fajn, ale klidně by mohl být o 15 minut kratší. Příjemná oddychovka, jen tomu chybí pevná vize a režisér, jako měl Strach a hnus v Las Vegas.(26.1.2012)

  • J.Connor
    ****

    Rumový deník je moje velmi oblíbená kniha a Thompson velmi oblíbený spisovatel, nicméně se zde nebudu opájet tím, co všechno bylo špatně a o kolik je kniha lepší. Ten pravý problém je pro mě v tom, že já osobně si z knihy kromě třeskuté zábavy a politicko-sociální kritiky (kteréžto jsou jakžtakž přítomny) vzal především generační výpověď, a to ne ve smyslu dekády, ale věku hlavního hrdiny. A to je ten problém s věkem Deppa, protože tahle linka byla pochopitelně zcela vypuštěna. Navíc Johnny je poslední dobou kulantně řečeno nemastný neslaný a své herectví okrouhal na série úšklebků a zhuleneckého civění, které by sice zde mohly být na místě, ale stejně už poněkud otravují. Ribisi si film krade pro sebe, přičemž i ostatní typy byly vybrány excelentně.(13.12.2011)

  • hellstruck
    **

    Jedna hvězdička za Johnnyho a druhá za exotické prostředí Portorika. Jinak je to k uzoufání nudné, takhle jsem u filmu už dlouho nezívala. Nebudu to ale Deppovi zazlívat, pravda je, že je stále stejně dobrý herec a ten kdo tvrdí opak jen kvůli dvoum ne úplně špičkovým filmům, tak musí být asi ztělesněním dokonalosti, jinak to nevidím:-) Johnny je herec a zrovna tak člověk, který dělá chyby.A Rum Diary je jednou z nich. Párkrát se možná zasmějete, ale jako celek je to takové nemastné neslané nic, ve kterém se pořádně nic neděje, jen se chlastá a vedou unylé konverzace. Škoda šíleně nevyužitého potenciálu...(17.2.2012)

  • - Filmári navštívili okrem hlavného mesta San Juan aj mesto Vega Baja ležiace na severe Portorika. (MikaelSVK)

  • - Krátce před podepsáním kontraktu o zachování mlčenlivosti mezi Paulem Kempem (Johnny Depp) a Sandersonem (Aaron Eckhart) se v dialogu objevuje zmínka o společnosti Jacuzzi, renomovanému výrobci výřivek, který navzdory období, kdy se film odehrává, vznikl až o 8 let později, v roce 1968. (Conspi)

  • - Film je věnován památce spisovatele Huntera S. Thompsona, který žil v letech 1937-2005. (MeanWhile)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace