poster

Indiana Jones a Království křišťálové lebky

  • USA

    Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull

  • Slovensko

    Indiana Jones a Kráľovstvo krištáľovej lebky

Dobrodružný / Akční

USA, 2008, 122 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Nathalie
    ***

    Steven got lost in his own museum. Vrať se ke hrobům, Indy. Pár zmatených postřehů, spoileroidní obsah: Nečetla jsem ani jedinou recenzi a těšila se jako malé dítě na překvapení, které....vyletělo z atomové parodie na předměstí v době babyboomu. Onen intelektuální odér archeologa-vědce-dobrodruha se rozplynul jako atomový hřib a vystřídal ho jakýsi roswellský crossover stylů, žánrů a vycizelovaného scifi pojetí, jehož komplexnost a promyšlenost nepochybně ocení ve svých ročníkových pracích filmoví teoretici. Já jsem si po dvaceti minutách uvědomila, že můj Indy patří do oné zlaté doby třicátých let, kdy jeho zájem o archeologii a o vědění byl jaksi... skutečný, kdy neopouštěl staré ruiny a sochy bez povšimnutí, kdy bádal, hledal, vtipkoval a jezdil na koni a na velbloudech:) Trilogii Indyho jsem viděla teprve před pár měsíci, takže mě těžko považovat za nostalgického stýstala, ale on v království lebky jakoby ztratil tu svou "giddy as a schoolboy" náturu, jeho hledání a luštění indicií připomíná Lovce pokladů a komentovanou šipkovanou. Já z toho neviním Forda. Vrásky má vyryté mělce, kabát ušitý z charismatu nesvlékl, na rozdíl od některých přicmrndávačů (profesor!!!) nepřehrává. Ani Cate Blanchett bych za naplnění záporácké škatulky ruské paranormální vědkyně (ne, vážně mi nepřipadá, že by Království bylo adorací vědění, když postava je za svou paranormální žízeň ztrestána a navíc vědění je tu redukováno na paranormální pavědy a několik ojedinělých scének, aby se neřeklo ) nehanila, ale komunisté byli jako prázdné láhve od vodky. Nepotřebuji, aby citovali Lenina a projevovali kolektivismus na každém kroku, ale narvat někoho typově blízkého do sovětského munduru mi nestačí. A k mimozemské anabázi se raději nebudu vyjadřovat, tihle nezelení mužíčci bez vlastností jsou jak z jiného filmu. Na rozdíl od E.T. a Close Encouters nefungují ani na bází očekávání, ani na bázi sblížení, ani jako plnohodnotné postavy, ani jako symboly. A jestli z něčeho viním Spielberga, pak nikoli ze špatného řemesla-jedině z toho, že přijal nabídku natočit tak špatný, nevtipný scénář, že nechal mou milovanou postavu běhat ve světě, který je dokonale stylový, plný odkazů a poct braku, ale vhodný leda pro nějakou pseudobondovku nebo Xfiles. Nefunguje pro mě dramatická linie, fosforeskující lebka ani mnohé jednotlivé scény jako opakování situace sjíždění vodopádů, svatba zkroceného dobrodruha, výslech tajných služeb aj. Nepřijet tam princ na černé motorce Shia jako mix mezi Brandem a Deanem, který exceloval v každé scéně včetně tarzanie s primáty, šla bych ještě níž, než protrpěných 55%. Fenomén známý jako entSHIAment. P.S.Zasmála jsem se čtyřikrát- Shiovi s hadem, rvačce , Shiovi s Indym na hřbitově a opičkám. Pár povedených sekvencí situačního humoru, ale hlášky, jiskrné dialogy, kam jen se poděly? :)(22.5.2008)

  • Shadwell
    *****

    Rok 2008: Zatímco Temný rytíř představil aktuální trendy a Speed Racer vyjevil, jak budou vypadat filmy za 25 let, reakcionářský Indiana Jones 4 se ohlíží zpět. A cestuje napříč časem – tj. 30. léta (braková dobrodružství), 50. léta (špioni, UFO, horory), 80. léta (původní trilogie) a současnost. Výsledkem je kupa narážek pro zasvěcené a poněkud neschůdný film pro nezasvěcené, který jako kdyby do 21. století ani nepatřil. ____ Spousta věcí ve filmu vypadá divně, přičemž alibi se skrývá v záměrné brakovosti. Jde o to, že Spileberg sice patří mezi přední vypravěče, ale s více zhlédnutími nacházíte v jeho filmech chyby a nedodělky. Zde jsou mazaně zdůvodněny pulpovostí. ____ Vytýkat Indymu 4 začlenění UFA signalizuje neznalost Spielbergova portfolia. Skoro v každém třetím jeho filmu se s mimozemšťany v různých podobách setkáváme. Steven skrz ně akcentuje problém komunikace. Zdá se totiž, že děti a „ufonci“ s ní mají menší problémy než dospělí. ____ Kdykoliv se kamera oddálí na velké celky a ustanovuje nebo panorámuje krajinu, generuje v režimu digitálního retra okázalé pohlednice. ____ Zápory: 1, Postavy mají přesně vytyčený půdorys a ani na moment je nenapadne ho opustit. S rámcem se nehýbe, pouze prostor uvnitř kdosi tu a tam zvelebí nápadem či narážkou. Důsledkem je nepopíratelná lepší první půle filmu, kde nejsou obrysy půdorysu tak zřetelné. 2, Klíčoví hrdinové vysadili steroidy. Ford není dost jonesovský, Shia dost rebelantský (rozuměje divošsko-Brando-novský) a Cate dost nemilosrdná (hrdopyšnosti Ninočky zůstala cosi dlužna). 3, Slackující děj žadoní o vystříhání 20% materiálu z každé sekvence.(21.10.2008)

  • tron
    *****

    „Vy ste učiteľ?“ – „Na polovičný úväzok.“ Tak a je to tu. Nemotorne švárny Henry Jones junior sa vrátil. Ale ťažko sa o INDIANA JONES A KRÁĽOVSTVE KRIŠTÁĽOVEJ LEBKY baviť s niekým, kto nevie, čo je to v úvode za sklad, kto sú tí páni na zarámovaných fotkách v Indyho dome a prečo chodí Mutt oblečený tak, ako chodí. Je to veľkolepý nostalgický návrat, ktorému moc, ktorou Spielberg a Lucas disponujú, umožnila stať sa nezáväzne kryštalickým hollywoodskym mega-dobrodružstvom, ktoré robí z múmií, ktoré sa vracajú, nudnú amatérsku špinavú handru. Scenár Davida Koeppa (SPIDER-MAN, ÚKRYT, JURSKÝ PARK) je naprataný hravými nápadmi (had, opice, Tarzan) a ak k tomu prirátame machrov formátu Ray Winstone či John Hurt (nepriamo sa stretli v austrálskom westerne PROPOSITION) a Jim Broadbent... Viac na mojom ex-blogu: http://ivokucera.blog.sme.sk/c/179729/Indiana-Jones-a-Kralovstvo-kristalovej-lebky-100.html(11.1.2009)

  • Pumiiix
    ****

    Návrat Indiho se povedl a já můžu říct, že jsem po shlédnutí snímku převážně spokojen, ale nebudu ho vynášet do nebes. Steven Spielberg je kalibr a já od začátku věděl, že by tento projekt „neodflákl“ a že si ho v klidu pohlídá. H.Ford i v těch jeho letech vypadá jako „vykrádač hrobů“ dobře, stejně jako jeho následovník S. LaBeouf, kolem kterého je teďka velký, ale zasloužený poprask. Filmy jako Transformers, Disturbia nebo Constantine mu vytvořily ve filmovém světe uznávané jméno, jen ať mu ještě teďka dobře dopadne Eagle Eye. Film si i přes dnešní moderní technologie snaží držet dobový „look“ starých dílů. Akce je dost a taky dobře vypadá, např. s Lovci Pokladů se tohle nedá vůbec srovnávat. Nevím jak jiným lidem, ale mě vůbec dobové nepřesnosti nerušily. Pár scén mi nesedlo, třeba Shia ala Tarzan s opicemi, nebo let z útesu….celkově lepších 8/10*(30.9.2008)

  • Adrian
    ****

    Expedicia skrz skanzen stylov - zakonzervovanych vo vzajomne sa prelinajucich casovych bublinach, ktore definuju nielen vznik a samotny vyvoj skanzenu, ale i urcite etapy / dekady kinematografie s prislusnymi charakterovymi crtami odrazajucimi dobove trendy. Pribeh, prostrednictvom ktoreho nam preslaveny sprievodca S. Spielberg priblizuje skanzen mi vobec nevadil. Naopak, vo vzajomnej kauzalite s dovodom existencie skanzenu je logicky vhodne a presne zvolenym variantom. Ovsem v urcitych bodoch expedicie neprebieha n-nasobne prelinanie spominanych casovych bublin uplne hladko. V tychto bodoch dobrodruzna jazda ako keby drhla a dopredu sa presuvame ani nie tak plynulou zotrvacnostou ako skor upozornujucimi napismi "Pozor, prechod do inej sekcie".(21.5.2008)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace