poster

Synové a dcery Jakuba skláře (TV seriál)

Drama / Historický

Československo, 1985, 13 x 55 min

Režie:

Jaroslav Dudek

Scénář:

Jaroslav Dietl

Kamera:

Alois Nožička

Hrají:

Luděk Munzar, Eva Jakoubková, Jaroslav Moučka, Slávka Hozová, Radovan Lukavský, Jana Štěpánková, Petr Kostka, Jana Preissová, Jiří Krampol, Daniela Kolářová, Marta Vančurová, Jaromír Hanzlík, Svatopluk Skopal, Petr Čepek, Stella Zázvorková, Jaroslava Obermaierová, Hana Maciuchová, Uršula Kluková, Zdeněk Martínek, Bronislav Poloczek, Ladislav Frej st., Josef Větrovec, Evelyna Steimarová, Miroslav Středa, Petr Haničinec, Boris Rösner, Václav Sloup, Světlana Nálepková, Břetislav Slováček, Zdeněk Žák, Oldřich Vízner, Jana Andresíková, Milena Steinmasslová, Julie Jurištová, Jan Hrušínský, Jiří Štěpnička, Radoslav Brzobohatý, Svatopluk Matyáš, Lenka Kodešová-Skopalová, Josef Bláha, Jaroslav Cmíral, Jiří Holý, Josef Patočka, Jiřina Štěpničková, Václav Kaňkovský, Vladimír Bičík, Jan Faltýnek, Zdeněk Řehoř, Pavla Maršálková, Jana Vaňková, Ondřej Kepka, Jiří Němeček, Vlastimila Vlková, Milan Riehs, Gabriela Osvaldová, Ludmila Roubíková, Robert Vrchota, Jindřich Narenta, Jiří Havel, Libuše Štědrá, Karel Houska, Rudolf Vodrážka, Otto Lackovič, Ladislav Šimek, Milan Neděla, Libuše Geprtová, Jindřich Hinke, Ivanka Devátá, František Kovářík, Marie Rosůlková, Bedřich Prokoš, Mirko Musil, Antonín Navrátil, Čestmír Řanda st., Karel Augusta, Jan Kuželka, Věra Koktová, Klára Jerneková, Antonín Molčík, Roman Hemala, Jan Vágner, Jiří Samek, Jan Pohan, Jiří Sedláček, Karin Babinská, Jana Janatová-Havlátová, Jan Vokurka, Alexander Kučerenko, Andrea Malá
(další profese)
  • Mylouch
    ****

    Esence češství - táta, foukač, kanec a ... komunista. Volba mezi Cirklem a jakýmkoliv polistopadovým seriálem je ale zatím jasná. Proč asi ? "Nebo budem dělat lisovaný půllitry?" Skutečná sága Československé tv vedle jiráskovské a neffovské, hraje všechno co má ruce a nohy(18.7.2013)

  • WANDRWALL
    ***

    Seriál o poctivých lidech.(15.11.2010)

  • dr.fish
    ****

    Seriál pro mne po letech překvapením. Škoda, že zhruba od roku 1945 (tímto rokem měl skončit) už nemá grády a ztrácí na tempu. Téměř k neuvěření je to, že až zas tak neagituje a komunisté jsou líčeni s neskrývanou střízlivostí až kritikou. I když postavy jsou černobílé, děj je maximálně zjednodušen, tak už to v seriálech bývá. Přesto je znát, že si s dějovou linkou dal Dietl práci. Doba o které je řeč přináší spoustu nepříjemných dějinných zvratů, které ve svobodné době scénárista vítá, ale v totalitě to komplikuje situaci. Jak se stavět k Rakousku- Uhersku, sudetským Němcům, Mnichovu, Únoru, aby se to Soudruhům líbilo a zároveň to nebyla sračka? Tvůrci do toho šli odvážně a prsama, až jsem se chvílemi divil, že jim to dovolili natočit. Agitka tam je, ale daleko daleko míň, než jsem čekal. Poválečných dějin se tvůrci očividně zalekli a raději řešili jen rodinné problémy. Vcelku ale nemám námitek. Stojí za vidění alespoň jednou.(30.3.2011)

  • monolog
    ****

    Dietl je prostě Dietl. To se musí nechat, že ten seriály psát uměl. A to na to ani neměl nějakou pitomou scénáristickou newyorskou školu, jako ty dvě slepice Bártlů, co teďka píšou Rodinný pouta. Úspěšně jsem se tomuto seriálu vyhýbal a zjišťuju, že to byla chyba. Samozřejmě, že nebýt herců a režiséra, nebyl by to tak dobrý seriál, ale i tak. Od první chvíle mě to chytlo a teď už si nenechám ujít ani jeden díl. Nejzajímavější jsou zatím díly z poválečné doby, kdy se kritice nevyhne ani slavná KSČ. A je jedno, jestli Kostka je manželkou ušláplej úředníček, nebo Haničincova postava jen kabátějící se zmetek, nebo ne. Nebyli to ostatně všichni kabátějící se zmetci? Někteří komunisti museli být dobří, někteří museli režimu plně a vážně věřit, jinak by se tu neudržel tak dlouho. Ti dobří komunisté položili životy ve válce a v padesátých letech a ti všichni zlí překabátění přežili dál. To podle mě je hodně velká kritika. Že nakonec na každého dojde, to už je jen malý ústupek cenzuře a všem těm přeživším zlým. Všechny postavy jsou tu pěkně charakterně popsané, ať už na ně bylo kolikchtělo času, žádnej tu nepřipomíná draka ve větru. A co se týká maskování, srovnejte to třeba s nyní novou Ságou rodu Forsythů. Luděk Munzar může těžko v třiapadesáti vypadat na dvacet, ale všem ostatním to stárnutí lze uvěřit. Nevypadají tu všichni pořád stejně jako u Forsythů, kde damian Lewis byl od dvaceti do devadesáti rozlišenej jen chůzí a šedinama.(30.7.2006)

  • argenson
    ****

    Viděl jsem to před mnoha lety jako dítě sotva odrostlé, snažím se to pečlivě sledovat i dnes, abych si poopravil svůj tehdejší názor. Já vidím především pečlivě realizovaný příběh přesahující několik desetiletí. Zajímavé i diskutabilní pohledy do velké historie, která se promítá do malých osudů obyčejných lidí. Vidím i výborné herecké výkony. Tady ale stejně jako u jiných Dietlových seriálů platí, že čím kladnější postava, tím méně nás baví (vzpomeňme třeba na nadpozemsky nedotknutelného primáře Sovu). Takže i tady mě moc nebavil prvoplánově kladný Luděk Munzar. Rušil mě i seriálově profláknutý Hanzlík (vzpomeňte, dva roky před Sanitka, dva roky po Cirkus Humberto). O to víc mě bavily rozporuplné charaktery, které bravurně předvedli Kostka nebo Haničinec. A Jiří Krampol; ve srovnání s jeho tehdejšími dryáčnickými výstupy v Semaforu, nedejbože léta únavnou show Nikdo není dokonalý tady podal fakt dost dobrej výkon, kdy do toho dal trochu svého rozšafného humoru, ale postava je to jinak příjemná.. A že je v tom politika? Na to jsou jednoduchý statistiky – od konce války do roku 1948 vstoupilo do Komunistické strany dva a půl miliónu lidí, takže v tomhle nevidím úlitbu režimu, ale prostou realitu.(9.11.2008)

  • - Postavu Jakuba napsal scénárista Jaroslav Dietl přímo pro Luďka Munzara, aby mu splnil svůj někdejší příslib role ze silvestrovského pořadu, kde se potkali. (cariada)

  • - Hostinec, kde se koná silvestrovská zábava na přelomu roku 1899 a 1900, je ve skutečnosti hostinec v Mnichovicích u Prahy. (Cucina_Rc)

  • - Seriál se natáčel v malé vesničce Tasice. Kromě herců byli všichni ostatní opravdoví skláři a tam, kde se zrovna nepracovalo na záběru, běžela normální výroba. Všichni v huti vyfasovali na začátku natéčení svůj filmový kostým a když přišel pokyn: "Dnes se natáčí", utíkali se do něj obléci. (Karlos80)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace