poster

Synové a dcery Jakuba skláře (TV seriál)

Drama / Historický

Československo, 1985, 13 x 55 min

Režie:

Jaroslav Dudek

Scénář:

Jaroslav Dietl

Kamera:

Alois Nožička

Hrají:

Luděk Munzar, Eva Jakoubková, Jaroslav Moučka, Slávka Hozová, Radovan Lukavský, Jana Štěpánková, Petr Kostka, Jana Preissová, Jiří Krampol, Daniela Kolářová, Marta Vančurová, Jaromír Hanzlík, Svatopluk Skopal, Petr Čepek, Stella Zázvorková, Jaroslava Obermaierová, Hana Maciuchová, Uršula Kluková, Zdeněk Martínek, Bronislav Poloczek, Ladislav Frej st., Josef Větrovec, Evelyna Steimarová, Miroslav Středa, Petr Haničinec, Boris Rösner, Václav Sloup, Světlana Nálepková, Břetislav Slováček, Zdeněk Žák, Oldřich Vízner, Jana Andresíková, Milena Steinmasslová, Julie Jurištová, Jan Hrušínský, Jiří Štěpnička, Radoslav Brzobohatý, Svatopluk Matyáš, Lenka Kodešová-Skopalová, Josef Bláha, Jaroslav Cmíral, Jiří Holý, Josef Patočka, Jiřina Štěpničková, Václav Kaňkovský, Vladimír Bičík, Jan Faltýnek, Zdeněk Řehoř, Pavla Maršálková, Jana Vaňková, Ondřej Kepka, Jiří Němeček, Vlastimila Vlková, Milan Riehs, Gabriela Osvaldová, Ludmila Roubíková, Robert Vrchota, Jindřich Narenta, Jiří Havel, Libuše Štědrá, Karel Houska, Rudolf Vodrážka, Otto Lackovič, Ladislav Šimek, Milan Neděla, Libuše Geprtová, Jindřich Hinke, Ivanka Devátá, František Kovářík, Marie Rosůlková, Bedřich Prokoš, Mirko Musil, Antonín Navrátil, Čestmír Řanda st., Karel Augusta, Jan Kuželka, Věra Koktová, Klára Jerneková, Antonín Molčík, Roman Hemala, Jan J. Vágner, Jiří Samek, Jan Pohan, Jiří Sedláček, Karin Babinská, Jana Janatová-Havlátová, Jan Vokurka, Alexander Kučerenko, Andrea Malá
(další profese)
  • Mylouch
    ****

    Esence češství - táta, foukač, kanec a ... komunista. Volba mezi Cirklem a jakýmkoliv polistopadovým seriálem je ale zatím jasná. Proč asi ? "Nebo budem dělat lisovaný půllitry?" Skutečná sága Československé tv vedle jiráskovské a neffovské, hraje všechno co má ruce a nohy(18.7.2013)

  • Ony
    ***

    Z prvních dílů jsem byla velmi rozpačitá. Nebylo mi jasné, jak může být seriál o muži, který usouloží svou manželku k smrti, zároveň tak těžkou socialistickou agitkou. I z jiných důvodů to působilo strašně neohrabaně. Skoky v čase jsou příliš radikální, počet postav moc velký, dvaapadesátiletý Luděk Munzar hraje mladého vandrovníka. Jakmile však synové a dcery dospěli a rozjely se naplno jejich životní příběhy, seriál promluvil poctivou dietlovštinou, které je těžké odolat. Vyprávění se stalo plynulejším, a tím pádem i návykovým. Zároveň jsem si uvědomila, že zas tak těžká agitka to v rámci možností není (alespoň jsou tam hodní kapitalisté Krahulíkovi a sympatický živnostník Pepa). Potřeba obdařit každého sourozence rozdílným charakterem a osudem spojená s potřebou reflektovat historické události a období, nutně vede ke vzniku velmi náročného konstruktu. Scénárista, režisér i herci však konstruují tak šikovně, že si to ani nemusíte uvědomovat, když se o to nesnažíte. Takže po zhlédnutí všech epizod můžu říct, že jsem si u toho pěkně odpočinula a pitomé mi to přišlo jen chvílemi a jen trošku.(11.12.2010)

  • BoredSeal
    ****

    Rodinná sága mapující skrze členy rodiny léta 1899-1957 s pověstí politické agitky (trochu neférově). Scénárista do děje musel pochopitelně zařadit Vítězný únor, znárodňování, stranické čistky v 50.letech, ale povedlo se mu klíčové události jen lehce naťuknout nebo nepitvat do hloubky, takže kromě pár ušlechtilých vyznání víry v komunismus a zjednodušením pár jevů neprudí diváka, ale spíš komunisty samy. Díky širokému záběru let je naopak snažší úspěch komunismu po válce pochopit. Naopak mi přišlo dost věcí na 80.léta poměrně odvážných - sympatičtí Jiří Krampol s Uršulou Klukovou jsou soukromí podnikatelé, co si v podobě vlastní hospody a hotelu na úrovni plní sen, který v éře 50.let končí přes nejrůznější úplatky komunistickým funkcionářům (!!!) znárodněním a znásilněním jejich podniku neschopnými, stranou dosazenými vedoucími, kteří luxus srazí na úroveň nádražního bufetu s tácky a protivnou obsluhou - bez jakékoliv morální satisfakce. Další dva synové po válce dostávají svými zásluhami do stranického aparátu, aby je ten samý aparát o pár let později semlel a vyplivl posměšně zpátky tam, kde začínali. A samozřejmě, klíčová postava, ultra záporák seriálu je prospěchářský vyčuraný Čech Božek (úžasný démonický záporák Petr Haničinec), který se dostane až na vrchol, do aury nedotknutelnosti. Přidejte k plusům seriálu i hvězdné obsazení a pár výtečných výkonů. Kromě zmíněného borce Petra Haničince samozřejmě nezklame ani Luděk Munzar, který si férového tvrdohlavého Cirkla s takřka Terminátoří povahou vychutnal, potěší Štěpánková, Maciuchová, Krampol a řada dalších. Co seriál trochu kazí, je kromě pár klišé a úliteb straně ne tak dobrá režijní práce - řada zajímavých postav je nesmyslně degradována do epizodních scének a pak zmizí buď bez zmínky nebo se k nim někdo vyjádří jednou větou - jako kdyby se hodně vedlejších materiálu střihalo. Spousta jevů v seriálu (průmyslová špionáž, proč si mám z pár scén schovávání Tondy v lese uvědomit, že je hrdinský odbojář) nechápe ani politicky informovaný člověk. Navíc samotný poslední díl mi přišel odfláknutý, uspěchaný, jako nedostatečné rozloučení s postavami. Technické zpracování je trochu zívačka, ale pokud se přežijete růžolící makeup mladých verzí postav v prvním díle a soustředíte se na příběh a herce, případně se díváte současně s někým z recese, Jakuba si užijete díky výstupům Munzara a Haničince, erotického podtextu. I proto zaokrouhluji z 3,5 hvězd spíš nahoru.(28.9.2010)

  • Columbus
    *****

    Vyborny!(13.4.2006)

  • 6thSun
    ***

    Když hraje Kostka (ročník 1938) syna Luďka Munzara (1933), něco asi není úplně v cajku. Nejstrašidelnějším momentem je ale snaha (v té době 16ti letého) Ondřeje Kepky naverbovat svého tatínka (opět Munzar) do komunistické partaje...Kepka to říká tak sugestivně, že se mně udělalo fyzicky nevolno. A pokud vám v Nemocnici na kraji města vadily (zdánlivě) nekonečné záběry na průběh operací, zde je to prováděno ještě útrpněji, k tomu detailní pohledy do rozžhavené pece, což opravdu není balzám na oči. Dalo by se to sice přetáčet, jenže švenky na horký sklenářský oranž jsou zákeřně rychlé a nečekané, že je snad lepší na to nekoukat vůbec. Tři hvězdy dávám za několik tradičních Dietlových perel, jako třeba když se Munzar dozví, že musej všichni naverbovat do I. světový války, popadne pivo, vychlastá ho na ex, zařve "Když je to kyselý, tak ať je to jako vocet!", načež s půllitrem mrdne vo zem a všichni huťský kolem něj pak udělají to samý. To jsem měl husinu i na bradavicích.(2.1.2013)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace