poster

Inženýrská odysea (TV seriál)

Drama

Československo, 1979, 13 x 60 min

Scénář:

Jaroslav Dietl

Kamera:

Eduard Landisch

Hudba:

Otmar Mácha

Hrají:

Jaroslav Satoranský, Petr Kostka, Michal Dočolomanský, Eva Jakoubková, Eliška Balzerová, Ilja Prachař, Jiří Císler, Alois Švehlík, Petr Haničinec, Ota Sklenčka, Jarmila Krulišová, Jiří Holý, Jiří Zahajský, Monika Švábová, Josef Langmiler, Jiří Vala, Josef Bek, Milan Miroslav Livora, Růžena Lysenková, Oldřich Janovský, Miriam Hynková, Jiří Adamíra, Marta Vančurová, Vladimír Zoubek, Miroslav Homola, Viktor Maurer, Petr Svojtka, Ludmila Šafářová, Věra Uzelacová, Václav Voska, Karel Meister ml., Jan Šváb, Martin Stropnický, Václav Švorc, Libuše Havelková, Josef Laufer, Ludmila Roubíková, Vladimír Hlavatý, Jaroslav Pešice, Jiří Štěpnička, Ferdinand Krůta, Svatopluk Beneš, Vlastimil Slezák, Otto Šimánek, Eva Hořánková, Vladislav Beneš, Norina Bobrovská, Božena Franková, Vladimír Krška, Jana Leichtová, Jana Marková, Ivo Niederle, Alexej Pyško, Tomáš Juřička, Jaroslav Kotrba, Václav Král, Oldřich Musil, Eduard Pavlíček, Bedřich Ulrych, Zdenka Procházková, Magda Weigertová, Pavel Bobek, Radka Dulíková, Vlastimil Hašek, Jiří Klem, Oto Ševčík, Pavel Spálený, Jarmila Derková, Václav Stýblo, Bohumil Klepl, Josef Karlík, Martin Liška, Helena Šimková-Malehová, Pavel Pásek, Vít Pešina, Josef Vondráček, Hana Zagorová, Karel Hovorka st., Blanka Blahníková

Komentáře uživatelů k filmu (125)

  • Tsunami_X
    *****

    Není to jen fabrika, je to celý život a zahraniční obchod k tomu.(10.3.2010)

  • Tosim
    *

    Neodolám... Je veřejným tajemstvím, že Jaroslav Dietl měl své slabší chvilky, ale komunistická sračka, samozřejmě, normalizační agitka, jistě, ale...ale! ALE!!! Ten seriál je tak UKRUTNÁ NUDA, že jsem to snad ještě v životě neviděl :-) To, co vždycky tvořilo v Dietlovi gró, to jest postavy a dialogy, je nyní vyblité jak zákon káže. Na nervy mi jde Petr Kostka se svým přehráváním a hlavně nejnejasnější je postava, kterou hraje Jaroslav Satoranský, o kterém nevíte, zda je to blázen, nebo blb, o kterého když se otře ženská (která je navíc pod vlivem alkoholu a rozešla se s přítelem), není ničeho shopen, anebo jen bulínek, který věří našemu socialistickému zřízení tak, že je schopen jak zajíček v své jamce čekat dvacet let v továrně na to, že mu konečně dají šanci. Nechápu to a upřímně - ani mě to nezajímá.(31.1.2006)

  • Radek99
    odpad!

    ,,Soudruzi, ... my vynikáme na rozdíl od kapitalistů v tom, že jsme až příliš poctiví..."(20.5.2012)

  • DaViD´82
    odpad!

    Dnes se tomu dá od srdce zasmát, ale když si člověk vezme, že je to míněné vážně... I když přihmouříme oči nad tím, že je to ta největší možná agitka, tak stejně je to naprosto o ničem, herci jsou všichni do jednoho strašní, nic se neděje a.. a já nevím co ještě. Prostě utrpení jakému není rovno.(11.3.2007)

  • Jossie
    odpad!

    Strašlivá komunistická slátanina. Vrchol všeho je, jak Japonci okoukali nápad od strašně chytrých Čechů a ukradli ho. Nemám slov.(12.11.2004)

  • igi B.
    *

    Doprdele... pardón :-o - - - Tak je to zase tady (8.1.2006). Prdmovaní inžinýři, šíbus cosihnus depresívá... No, upřimě řečeno, vyložený odpad to opravdu není - ale hnus, hnus to byl už v době svého vzniku. Prčou ovšem zůstává, že leckteré jiné srovnatelné debility z dob tehdejších i dnešních se zde na čsfd setkávají s frenetickým nadšením. Jó, tyhle hovadiny vychovávaly ty dnešní adoranty různých těch Koljinků, Pelechů, Gůtntágů, Gajzlerek, Dejdirů a jiného Šitstva. Tak užívejte v ixté repríze a pak si jděte vyhonit nějakej novej českej heskej serreál... - - - P.S. Tragedií však opravdu je to, že ti dnešní naši chudožnici tehdejším i přes tu hrůzu dobovou nesahají ani po paty. - - - P.P.S. Jen tak mimochodem, tzv. "zahraniční obchod" byl semeništěm jedněch z nejhorších bezskrupulozních estébáckých sviní a udavačů v dobách realsoc. Důsledky toho nese tato zem doposud a už asi v tomhle pseudokapitalismu ponese až do posrání světa. Smutné pak je spojení dnešních "kulturních elit" s těmito dnešními "špičkami politického a hospodářského dění"... Vrabci k vránám... A tak nějak lidsky cítím potřebu udělat potřebu... Nasrat, jó nasrat...(8.1.2006)

  • dobytek
    **

    Další perla od Evžena Sokolovskýho. Až se budu nudit, napíšu ke každýmu dílu něco zvlášť :-) Mimochodem nejvíc se mi líbí, že seriál se má odehrávat v rozmezí 15 let a stárnutí hlavních postav se "vyřešilo" tim, že všichni začali nosit silný dioptrický brýle. Teda kromě Satoranskýho. Ten na začátku nosil jogurtovky a později upgradoval na tenký kovový obroučky.(25.9.2011)

  • Brouk
    **

    No jo, zase jeden seriál co je odpad.... Když opominu politický (v té době nutný) vliv, tak to aspoň mělo hlavu a patu.... Je zajímavé, jak skoro všichni teď tyhle seriály odsuzují a přitom ruku na srdce.. jako kluk si pamatuji, že tenkrát nezpívala, ale fandila celá rodina nějaké postavě ze seriálu ať už to byl Honza Hamr alias Lucky man nebo Jakub Cirkl a jeho synové a dcery.... Fakt je, že nic jiného tenkrát nedávali.... Taže tkalcovským inženýrům o tom, jak udělali revoluci v tkalcovské branži se svým PERPETISem a zlí a zákeřní kapitalističní vykořisťovatelé ho okopírovali a prodávali tuším jako Perpetex (byli to imperialisté z Japonska) dám za dvě. Ty hvězdičky jsou pro herce, že ty seriály nebyly na 100% jako Škola pokrokových zkušeností střihlá s Hudbou z respiria(5.10.2004)

  • zelvopyr
    odpad!

    Krystalická nuda.(15.8.2008)

  • sportovec
    ***

    Pročtení většiny komentářů dokazuje, jak mladý věk vzdaluje pochopení věcí kdysi důvěrně známých. A jak absentuje jasná interpretace oněch čtyřiceti let, o jejichž černi sice nemůže být pochyb, ovšem za jednoho předpokladu: že i čerň má své odstíny a svůj vývoj a že je nutno se v nich vyznat a odlišovat je. Agitační ráz seriálu připomíná máchovské zborcené harfy tón: míra zobrazených nedostatků i životnost některých postav (včetně Satoranského Kořínka) ho však posouvají - oproti PLECHOVÉ KAVALÉRII nebo MUŽI NA RADNICI - zřetelně výš. Váznutí inovací, strnulost řízení, zoufalství idealistických schopných jedinců i šíbrovství, posvěcené vysokoškolským vzděláním, přináší - byť v notně deformované podobě - pochopení skutečných problémů doby. V rané normalizaci, do níž je seriál situován, dohasínaly poslední plamínky nefalšovaného budovatelského nadšení. Období mezi oběma ropnými šoky sedmdesátých let - v seriálu opět jen naznačené - bylo hlavní příčinou rychlé ztráty posledních zbytků fiktivní konkurenceschopnosti naší ekonomiky. Více než s látkou a nadprodukcí sváděl ovšem Dietl boje s bilakovskou cenzurou. Boje vedené s velmi proměnlivým zdarem. Až na výjimky v nich uhájil svou pověst zdatného rutinéra a spolehlivého řemeslníka, který má prokazatelně na víc. A dnes - v tom rozporném směsivu nejrůznějších parodií na kvalitu a nápad se zřetelně klesající úrovní v zahraničí vypůjčovaných prav a hodnot - se i tento dietlovský rys jeví podstatně přijatelněji než v dobách svého vzniku. To, co jsem napsal, není obhajoba, ale věcné konstatace jiného - politováníhodného - stavu. Toho "duálně současného". Toho, který dlouhodobě kazí vkus a hodnoty viditelně více, než - s ne příliš čestnými výjimkami - dokázala někdejší údernická agitka.(6.1.2008)

  • gudaulin
    odpad!

    Vylhané a s vyjímkou postavy projektantka Voženílka, v níž Jiří Císler skvěle vystihl charakteristické rysy čecháčkovství (a dostal se se tak do diváckého povědomí) také nezáživné - upovídané a z hlediska hereckých výkonů neslané, nemastné. Labutí píseň popularity Jaroslava Satoranského - poté už se dostával do televize či filmu ryze sporadicky. Pozdní budovatelská agitka reálného socialismu, která dnes už nemá co nabídnout. Celkový dojem 10 %.(15.7.2008)

  • Ej Hlemýžď
    ***

    I když byl ideologický záměr díla, jak už jsme u Sokolovského zvyklí, zřejmý, nutno zdůraznit, že teprve v tomto seriálu se dostal do širokého diváckého povědomí jako herec Jiří Císler (hrál ing. Voženílka,) a začal pak dostávat významnější herecké role, ale tato byla jeho nejvýraznější. Pro seriál byl v ateliérech postaveno 98 různých prostředí.(28.8.2004)

  • Gimp

    (Prolet)kult.(1.4.2007)

  • Ony
    **

    Když teď intenzivněji sleduji naše seriály 70. a 80. let, uvědomuji si, že nejsou zdaleka tak sterilní, jak jsem si vždycky představovala. Třeba právě Inženýrská odysea je text plný pnutí, nerovností a trhlin, nad kterými mě baví dumat, nebo se alespoň pozastavovat. Třeba jen pozorovat, jaké se tam nosí brýle nebo jak se oblékají jednotlivé sekretářky, je velice výživné. Když už jsem si říkala, že vrcholem celého seriálu je nepochybně Zbyňkův vztah s Veronikou a takřka horrorové scény v přeplácané vilce jejího tatíčka a mamičky, přišlo velké japonské finále, a to mě dorazilo úplně. V něčem je to opravdu dobré (Císler!), v něčem zábavné a v mnoha ohledech samozřejmě dementní.(14.2.2011)

  • petaspur
    ***

    Poměrně výstižný obraz doby s několika stranickými úlety mimo a pár tehdy neodhalenými protistranickými podpásovkami. Chápu nenávist některých uživatelů ke komunistickému režimu, i když je to směšné u mladších ročníků z nedisidentských rodin, ale tenhle seriál je třeba brát pouze jako nepříliš zručné zachycení stavu tehdejší společnosti.(9.12.2008)

  • Jacinda
    odpad!

    Že by Japonci něco ukraldi? Možná... Že by to ukradli od Čechů?...Dejem tomu...Že by ale ukradli TOHLE? No to snad ani ne....člověk by řekl že se komunismus obuje hlavně do Američanů, ale jak je vidět, asi jim to nestačilo. Odporná propaganda(14.10.2009)

  • LiVentura
    **

    Účinkování mnoha významných hereckých osobností v tomto socialistickém paskvilu muselo být pro ně samé malou bolestí, leč vyskytli se a hodnotím nejlepší známkou pro takovýto "seriál" tehdejší doby.!(9.1.2010)

  • liborek_
    **

    V zásadě se tento seriál neliší od toho, co televize točí a vysílají dnes. Tzv. původní seriálová tvorba českých televizí bývá často postavena na "atraktivitě" prostředí určité profese (už jsme tu měli ortopedy, gynekology, zubaře, prodavačky, učitele, právníky, skláře, hospodské, kuchaře, novináře, vojáky, policajty, agenty, kombajnéry, teď konstruktéry a zahraniční obchodníky. Chybí uklizečky a popeláři, ale možná se pletu). Tyto seriály se pak vyznačují primitivním příběhem ("ze života" (?)), schematickým nekomplikovaným líčením postav (u nichž je hned zřejmé, jaký vztah si k nim má divák vytvořit), uklidňující statickou kamerou a hlavně odtržeností od reality (idealizace, chabá znalost prostředí, mazání medu kolem pusy apod.). Čest výjimkám (Nemocnice na kraji města). Že je v seriálu přítomný ideologický stín chlebodárce, je pochopitelné - bylo tomu tak tenkrát, je tomu tak i dnes. Navíc v IO ten stín není až tak zřetelný, jako u jiných seriálů. Inženýrská odysea je hrozná pitomost. Je to zmetek, který se tváří děsně zasvěceně a přitom líčí "lidské téma" v "reálném socialismu" takovým způsobem, že na to leckterá komedie prostě nemá. Díky své hlouposti je s odstupem 30ti let nechtěně legrační, ale oproti odpudivým strašlivinám typu Gottwald naprosto neškodný. Je mi ctí oznámit, že inženýři Kořínek, Pešek a Krnáč útočí na přední místa v mém Guilty Pleasure Chart. Prostě skvělá karikatura - proto ty 2* navíc! :-)(4.10.2011)

  • Stegr
    *

    20%(25.6.2007)

  • Smok
    odpad!

    Jednu hviezdu tomuto nezáživnému normalizačnému počinu nevybojuje ani už roky notoricky známy titulný song.(22.7.2009)

<< předchozí 1 2 3 4 6 7