Reklama

Reklama

Treći ključ

všechny plakáty
Mysteriózní / Krimi / Thriller
Jugoslávie / Chorvatsko, 1983, 81 min

Obsahy(1)

Manželství mladého páru Dunji a Zvonka prošlo v nedávné minulosti krizí. Zvonko propadl hazardu a řešení svých problémů hledal v alkoholu. Dunja ztratila práci a finanční situace rodiny je zoufalá. Pak ale dostal Zvonko v zaměstnání nečekaně dekret k novému bytu na rozestaveném záhřebském sídlišti. Od té chvíle se jim zdá, že jsou z nejhoršího venku. Přestože přidělení bytu proběhlo za poněkud podezřelých okolností a zcela mimo pořadník, nezamýšlí se na tím a považují to za šanci na nový začátek. Do budoucnosti hledí s notnou dávkou optimismu, ale jen do chvíle, než se začnou dít divné věci. Záhy zjistí, že má do bytu přístup i někdo jiný, a ve schránce nachází pravidelně obálky s poměrně velkými obnosy peněz od neznámého dárce. Pátrají po tom, kdo jim peníze posílá, a dohadují se, co s penězi udělat. Obávají se chvíle, kdy se někdo o peníze přihlásí a bude po nich něco chtít. Je jim jasné, že vše souvisí s bytem, ke kterému tak nečekaně přišli. V noci je budí otáčení klíče v zámku a oni postupně propadají panice. Nově nabytá idyla se mění ve vzájemnou nedůvěru, nevraživost a obviňování a z vytouženého bytu se stává noční můra... (dzira)

(více)

Recenze (2)

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Podobně jako Rytmus zločinu má i Třetí klíč strukturu čapkovské povídky; tentkrát spíš než povídky z kapes bych soudil na Trapné povídky. Opět je v popředí nápad. Následuje zjištění mystické podstaty jevu. Dále pak se zkoumají možná objasnění a autor (či jiná síla) je postupně uvádí a falsifikuje. V závěru se uvolní prostor pro druhou stranu, čtenáře, diváky a posluchače, aby přidali další řešení a (pokud jsou upřímní) rovněž je falsifikovali. Tím se vytvoří mystický prožitek, který sice nemá žádné konkrétní vyústění, ovšem pocit, že jsme něco zažili zůstává dlouho živý. Zde by už na tento prožitek stačila kauza mefistofelovských peněz (peníze neznámého původu, pravidelně dodávané bez jakýchkoli podmínek obyvateli Faustova domu). Kdo je však onen Faust, mladí manželé nebo jeden z nich. A který, muž či žena? Můžeme snad jen usuzovat na peklo, které mu (jim) hrozí. Zvonko a Dunja se nestěhují do bytu s čistým štítem. Dokonce i předpoklady pro spokojený manželský život jsou celkem mizivé. Kdo je oním Mefistem, kdo chce jejich život zkorumpovat co nejdříve, a proč? Čí je ta šlápota uprostřed pole? ()

Reklama

Reklama