poster

Piano

  • Austrálie

    The Piano

  • Francie

    La Leçon de piano

  • Slovensko

    Piano

Drama / Romantický / Hudební

Austrálie / Nový Zéland / Francie, 1993, 121 min

Režie:

Jane Campion

Scénář:

Jane Campion

Kamera:

Stuart Dryburgh

Hudba:

Michael Nyman

Producenti:

Jan Chapman, Mark Turnbull

Střih:

Veronika Jenet

Zvuk:

Lee Smith

Scénografie:

Andrew McAlpine
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • -bad-mad-wolf-
    *****

    Piano nepatří do sorty snímků, které by vyrážely dech náhlým emociálním výbuchem. Zapadá do té početně slabší, ale o to cennější skupiny, kde pocity mistrně oscilují mezi hraničními přímkami smutku a vášně, mezi klidem a bouří, aby se tu a tam zlehka vrcholu dotkly a zase se stáhly do prostoru neklidného čehosi. Nevím, jestli je to tím, že na režisérské sesli seděla žena, ale výmluvnost některých scén je ohromná, bez potřeby komplikovaných dějových rekvizit. Stačí jeden záběr na Adin obličej, hledící za klavírního doprovodu na pláž "zdobenou" opuštěným pianem, a víme, že bez svého milovaného nástroje nedokáže pokojně žít. Baladicky rozehraný příběh se nesnaží soustředit na kontrast vznešenosti postav s nehostinností Nového Zélandu - ten slouží jen jako hezká kulisa vesmíru citu a necitu, který se rozprostírá mezi třemi hlavními postavami. Nádherná je kupříkladu scéna, kdy se již uvědomělý Stewart snaží se vší marností v lese "získat" Adu, která před obchodnickým chladem svého manžela stále dobrovolněji utíká k touze negramotného dobráka Bainese. Černobílost tu neexistuje, nikdo není vítěz, nikdo není poražený. Kdoví, jestli na tom tváří v tvář institutu člověčenství není nejlépe právě Stewart. I přes ohavný čin, spáchaný v náhlém bolestném zmaru. A ten dvojsečný konec je prostě vytoužená třešinka na dortu. Proč by piano, které je středobodným symbolem všeho, nemohlo být i finálním elementem, rozhodujícím o... moment, ono už je tak trochu na divákovi, který obrázek si dosadí na poslední místo právě dokonaného díla. Skvělé herecké výkony všech zúčastněných. Malá Paquinová si odnesla oscara zaslouženě, lépe ztvárněnou dětskou roli jsem ještě neviděl (Bubík, Dulík a Kulík se nepočítají). Keitel, Neill a Hunterová jsou boží. Lokace nemohly být vybrány lépe. Všechno je tolik neučesané, tolik krásné... 10/10(19.3.2008)

  • cheyene
    *****

    Vůči Jane Campion chovám určité předsudky... připadá mi jako feministka a ty já nemám rád. Jenže tímto snímkem mi zavřela ústa. Přivírám oči a dávám plný počet hvězd, neboť Piano má atmosféru, krásnou hudbu, zajímavé prostředí, vynikající herce, docela poutavý příběh, byť si občas říkáte, jak pitomě se postavy chovají, dále nám snímek přináší pěkné záběry kamery a občas docela depresivní náladu.. a jelikož dovede na diváka zapůsobit a vyvolat v něm určité emoce, nevidím důvod, proč nehodnotit vysoko.(10.6.2013)

  • arachneuss
    ****

    Aneb, jak jedna melodie a ostrá sekera udělají film.(28.4.2012)

  • Zíza
    ****

    Ráda si vymýšlím skryté významy. *SPOILER* Nedostala kovový prst, neučila se mluvit, nebyla s ním šťastná. Prostě si jen v posledním záchvěvu představila, jaké by to mohlo být. Vysnila. Ale pak otevřela oči a spatřila hlubinné ticho. Nemyslela na to ve šťastné budoucnosti. Prostě to prožila a zůstala spjata s pianem. S ním až do konce života. Ale bohužel tvůrci to asi zamýšleli jinak, ačkoliv... kdo ví.*KONEC SPOILERU* A hlavně, pokud si film chcete opravdu užít, sledujte ty její oči. Ty její výrazy, ty záchvěty, ty vlny emocí, co se přes něj převalí.(27.2.2009)

  • Phobia
    ***

    Psychologicko-romantické drama s nádhernou hudbou, skvělým hereckým obsazením, hezkou výpravou a působivým příběhem "ze života". Proč tedy hodnotím tak nízko? Romantika a erotika nejsou to, co ve filmech vyhledávám, snad proto mě "Piano" neoslovilo tolik, jak by mělo. I stopáž mi připadala nadměrná. Ovšem viděla jsem to hrozně dávno, tehdy jsem měla jiné hodnoty i měřítka, takže se na tenhle film příležitostně ráda podívám znovu a dost možná nějakou tu hvězdičku přihodím. Prozatím 65%... a 100% za nádherný soundtrack.(13.3.2009)

  • - Režisérka Jane Campionová byla v historii teprve druhou ženou, která získala nominaci na Oscara v kategorii nejlepší režie za tento film. (zdeny99)

  • - Baines (Harvey Keitel) má při svém příchodu na divadelní představení o příběhu Modrovouse nepomalovanou tvář, ač o pár vteřin později, kdy se jde usadit na židli, ji má již pomalouvanou domorodými malbami. (Lynette)

  • - Autorem závěrečné fráze "There is a silence where hath been no sound. There is a silence where no sound may be. In the cold grave, under the deep deep sea," je britský básník a humorista Thomase Hooda. (7trpasliku)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace