Režie:
Anthony MinghellaScénář:
Anthony MinghellaKamera:
John SealeHudba:
Gabriel YaredHrají:
Matt Damon, Gwyneth Paltrow, Jude Law, Cate Blanchett, Philip Seymour Hoffman, Jack Davenport, James Rebhorn, Sergio Rubini, Philip Baker Hall, Celia Weston (více)Obsahy(1)
Padesátá léta minulého století. Manhattanský uklízeč toalet Tom Ripley (Matt Damon) si vypůjčí sako studenta Princetonu, v němž hraje na klavír na zahradní párty. Když s ním pak bohatý otec čerstvého absolventa Princetonské univerzity zapřede rozhovor, Tom předstírá, že jeho syna zná. Rázem tak dostane nabídku, aby se výměnou za tisíc dolarů vypravil do Itálie a přesvědčil Dickieho Greenleafa (Jude Law) k návratu domů. V Itálii se Tom připojí k Dickiemu a jeho vzdělané snoubence Marge (Gwyneth Paltrowová). Předstírá, že miluje jazz a chová homosexuální naděje, zatímco se topí v přepychu. Kromě lhaní je Tom také velmi dobrý v imitaci a padělání, takže když se s ním pak pohledný a sebejistý Dickie začne nudit a zavrhne ho, Tom neváhá zajít opravdu hodně daleko, aby si přivlastnil Greenleafovy výsady. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (499)
Málokterý remake se mi líbí. Tento se vyvedl. Úchylný, zamindrákovaný křivák, jakého ztvárnil Matt Damon patří mezi ty nejvíce slizké role vůbec. Obsazení, režie, výprava, lokace a vynikající scénář, to vše mě na filmu baví. Volba Judea Law do role bohatého synáčka, zvyklého na luxus byla perfektním tahem. ()
Na povrchu nudně "normální" a přitom uvnitř tak zvláštní - toto tvrzení platí nejen o postavě Toma Ripleyho, ale i o filmu samotném. Film nemá žádné dechberoucí momenty, zpočátku jen ukazuje, jak plyne bujarý život po italsku, ovšem krátce na to si začneme uvědomovat, že právě onen submisivní a až moc hodný introvert v centru všeho dění, do něj vůbec nezapadá. Jeho asimilace s prostředím je falešná, na povrch začnou vystupovat sociopatické rysy, a tak i když se Ripley dokáže dokonale podbízet, jednou trpělivost přeteče... Zcela chladně však dokáže pokračovat ve svém zivotu, přesto nelze říct, že by nic necítil... Talentovaný pan Ripley je jednoduše zvláštní film, neřekl bych přímo oslnivý a snad ani ne tolik atmosferický (na thriller), avšak jeho psychologický rozměr stojí za zamyšlení a řemeslné provedení, v čele s hereckými výkony, za velkou pochvalu! 7/10 ()
Neřekli byste do něj, že dokáže být i něčím jiným než mladým vzdělaným blonďáčkem s chlapeckým obličejem, vždycky je tak usměvavý, sympatický a se vším souhlasí. Je přesně takový, jak si přejete, aniž byste si všimli, že je to až podezřelé. Talentovaný chlapík Tom Ripley má totiž výjimečnou schopnost splynout s prostředím natolik, že za chvíli zapomenete, že se zjevil odnikud a vy jste jej nikdy předtím neviděli... a pokud se jej pokusíte vyhodit, mohou nastat potíže. Výměnou za neuvěřitelné herecké nadání a pohotové improvizační reflexy totiž přišel o svědomí... Perfekcionistický režisér Anthony Minghella se po úspěchu s Anglickým pacientem vrhnul na první ze série populárních románů Patricie Highsmithové a narozdíl od starší francouzské adaptace s Alainem Delonem v hlavní roli se spíš než na kriminálně-dobrodružný podtext příběhu zaměřil na pomalý a děsivý vývoj hlavní postavy od nadaného mladíčka po chladnokrevného vraha, na jeho schopnosti, které nejdříve slouží k pobavení přátel, když perfektně hlasově i pohybově imituje společné známé, ale postupně nachází uplatnění i v jiných oblastech. Minghella se spíš než na akční příběh a efektní scény zaměřil na skvěle gradovaný scénář, perfektně napsané postavy a především na herecké výkony, které svěřil do rukou Matta Damona, Juda Law, Gwyneth Paltrow, Cate Blanchett nebo Philipa S. Hoffmana, kde se sice někteří objeví jen v několika málo scénách, ale vydají ze sebe maximum. Výsledkem je sice fascinující a podmanivý film, který ale vyžaduje vaši plnou pozornost, ochotu nechat se jím pohltit a podřídit se jeho tempu. Anthony Minghella natočil film v dlouhých a pečlivě prokomponovaných záběrech, plných všemožných kulturních odkazů, které jej udělají pro fajnšmekry ještě zajímavějším a bohatším, a třebaže v závěru další a další konce trošičku kazí celkový dojem, závěrečná pointa je natolik mrazivou tečkou, že to Minghellovi ze srdce rádi odpustíte... ()
Za mě film sráží scénář, který je až moc postavený na náhodě - náhodou se všichni američané, kteří se ve filmu potkají v Itálii znají, náhodou se potkají vždy zrovna v ten nejméně (nebo naopak nejvíce) vhodný moment a náhodou cestují vždy na ta stejná místa. Jestli je něco ukázkou "deus ex machina", tak je to právě tenhle film. Stejně tak zaslepenost určitých postav (otec Dickeho) např. je až do očí bijící a neuvěřitelná. Jo a rozhodně nesouzním s tím, že postavě Toma Ripleyho musíte fandit. ()
Talent pána Damona je nespochybniteľný, Minghella sa vyžíva v pomalom plynutí deja a s precíznosťou nás kolíše v skvelom príbehu. V prvej polovici sú prvotriedne budované charaktery postáv, v druhej hodinke príbeh k sebe naberie thrillerovú stránku príbehu, dramatickosť stupňuje každou minútou, a rastie aj počet zvratov. To však neznamená hneď nástup vysokého tempa. Všetko plynie pokojne, chladne a miestami až patetická surovosť dodáva snímku nečakané zauzlenia a následné rozuzlenia so skvelým záverom. 80%. ()
Galerie (62)
Zajímavosti (19)
- Matt Damon zhubnul kvůli filmu asi 12 kilo. (don corleone)
- Natočeno podle novely Patricie Highsmith se stejným názvem. Má další čtyři pokračování. (don corleone)
Reklama