poster

Světla velkoměsta

  • USA

    City Lights

  • slovenský

    Svetlá veľkomesta

Komedie / Drama / Romantický

USA, 1931, 87 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Snorlax
    ****

    Když uvážím, co v té době točili jiní filmaři, musím před Chaplinem smeknout. Tento film totiž bez potíží uspěje i dnes.(19.2.2012)

  • nascendi
    *****

    Videl som takmer všetky Chaplinove filmy, prečítal som mnoho kníh a článkov o ňom a jeho tvorbe. Preto by bolo zbytočné sa zaoberať tým, čo ma na tomto filme zaujalo a čo ma na ňom fascinuje aj po rokoch. Zvláštne je, že môj osobný rebríček Chaplinových filmov je odlišný od väčšinového, a to dokonca aj keď sa obmedzím na mojich obľúbených užívateľov. A to je na ňom zaujímavé, lebo jednotnosť neznášam ani v zdanlivo jasných prípadoch. Svetlá veľkomesta mi ostanú v pamäti najmä pre citlivé ukončovanie melodramatických pasáží nejakým gagom presne vo chvíli, kedy by to už bolo neúnosným.(2.9.2015)

  • Pacco
    *****

    Chaplin využil nástupu zvuku s naprostým přehledem parního válce na filmové silnici. Sice odmítl film dodatečně nadabovat či ho přizpůsobil stylu mluveného filmu, ale zvukové kouzlo promítl na plátno pomocí dodatečného ozvučení hudbou (kterou sám zkomponoval) a zvukovými gagy (teatrálně nahrazujícímu v mnohých případech mluvené slovo). A tak vzniklo dílo, které už svou formou osciluje. Stejně jako ukázal město v jeho přetvářce, nechtěl ve vztahu květinářky a tuláka zajít do roviny, kdy by jejich naivní iluze mohly nekorespondovat s realitou. Jako nit se proto táhne filmem drsná realita, lámající sny a touhy. Samotní přestavitelé nejsou jen zastánci typu svých postav- tulák si udržuje hrdost aspoň svoji hůlkou, dívka není jen klasickou romantickou hrdinkou a tragika milionáře, který se stává člověkem, jen když si přihne alkoholu je v kontrastu s gagy útrpně existencionální. Světla velkoměsta znamenaly zklamání pro typ publika, které od Chaplina čekalo jen komiku a situační gagy. Autor ve svém novém filmu počal osvojovat techniky nadcházející doby zvukového filmu. Postava tuláka se přestává jen tak nemožně pitvořit a v posledních scénách filmu se objevují nové a netypické prvky Chaplinova filmu-detail a emoce, nepatříc do parodií. Strach, misí se s překvapením a bolestí se těžko dají označit za součást komiky. Stejně jako na konci filmu i při mnohém setkání s květinářkou můžeme vidět tulákovu přetvářku, při níž se níž být upjatě obřadný až strnulý. Pocity, které i přes občasné zasmání, Světla velkoměsta vzbuzují nepatří do škatulek „jen pro zasmání“. Chaplin se vydal směrem ze situační komiky k sociální kritice, v tak příznačné době, jako byla 30. léta, plná společenské krize a vzestupu filmu.(17.11.2006)

  • Falko
    *****

    Straasne dlho som nevidel ziadny film od Chaplina, naposledy pred par tyzdnami jedine zivotopisny film o nom z roku 1992 s Robertom Downeyom Jr. Svetla velkomesta nielenze patria ku skvelym komediam, ale Chaplin chcel tymto scenarom zobrazit aj spravanie sa ludi voci sebe. Sam ho obdivujem, ze je pod filmom podpisany nielen ako producent, ale aj pod hudbou, ktora bola skvela a sadla do vsetkych scen. Urcite si rad pozriem aj DIKTATORA (1940) alebo KID (1921) a mnohe dalsie. Boxerske sceny, vecierky s milionarom a mnohe dalsie nemali chybu, nemam tomuto filmu co vytknut. Proste super... 03.12.2009 ______ Charles Chaplin - (Tulák) +++ Virginia Cherrill - (Slepé dievča) +++ Florence Lee - (Stará mama slepého dievčaťa) +++ Harry Myers - (Milionár) +++ Al Ernest Garcia - (Milionárov sluha) +++ Hank Mann - (Profesionálny boxer) +++ T.S. Alexander - (Doktor) +++ Produkcia a hudba: Charles Chaplin +++(3.12.2009)

  • Jellini
    *****

    Kdyby měl existovat jedinný film, měl by to být tento. (a Felliniho Sladký život)(14.9.2012)

  • - Film se natáčel v Hollywoodu, v Los Angeles a v San Franciscu v Kalifornii. (rafix)

  • - Charles Chaplin a Virginia Cherrill spolu dobre nevychádzali. Chaplin s ňou nebol spokojný a chcel ju nahradiť Georgiou Hale, ktorá hrala v jeho filme Zlaté opojenie. Dokonca s ňou spravil i kamerové skúšky. Nakrúcanie filmu však už bolo v pokročilom štádiu a tak bol Charlie nútení dokončiť ho s Virginou Cherrill. (Diazbros)

  • - Orson Welles prohlásil, že to je jeho nejoblíbenější film všech dob. (Kulmon)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace