Režie:
Věra ChytilováScénář:
Věra ChytilováKamera:
Jaromír ŠofrHudba:
Jan KlusákHrají:
Helga ČočkováObsahy(1)
Pytel blech v mnoha směrech předznamenává novou vlnu českého filmu, například použitím neherců a snahou o autentické zobrazení současnosti. Jeho autorka a režisérka Věra Chytilová vtipně zachytila myšlení dospívajících dívek, které bydlí v internátu a učí se pracovat v textilní továrně u strojů spřádajících přízi. Využila přitom jednoduchou situaci – příchod nové dívky Evy (zpřítomnělé pouze vnitřním monologem v jadrném ostravském dialektu v podání Helgy Čočkové) na internátní společnou světnici. Hraný dokument poskytuje nejen vhled do myšlení a chování pubertálních děvčat, režisérce se tu podařilo navíc zobrazit i typickou socialistickou schůzi, v níž se řeší nezbedné až drzé, nicméně svobodné chování jedné z nich, a ukázat tak neupřímnou tvář kolektivního „soudu"… (Česká televize)
(více)Recenze (43)
Vtipná sonda do života dívek nejmenovaného textilního závodu. Rozhodně oceňuju ten nápad s novickou, která nám pomocí očí (resp. kamery) zprostředkovává dění kolem sebe a své samozřejmě dělá i její svérázný komentář (okořeněný nářečím). Některé zábavné scény či pasáže, jako např. povídání o filmu, debata o vojně, či „tribunál lidu“ opravdu stály za to. A přestože jsou snad všechny dívky pěkně potrefené slepice, stejně diváka baví poslouchat jejich praštěné mudrování. Za mě to budou silné 4*. „Prosím, pozor děvčata! Nevyklánějte se a nebavte se z oken. Není to hezké a vy to nemáte zapotřebí.“ ()
Tenhle středometrážní film vlastně ani nevypadá jako hraný, což je poklona hlavně pro paní režisérku. Ta na vyvolání tohoto efektu cíleně pracovala, mimo jiné použitím nehereček a improvizovanými dialogy. Možná vás ty holky budou svým rozjíveným chováním štvát, ale to už je na vás. Dialogy jsou většinou o banalitách, což také přispívá ke zdání autenticity, kterou jinak vytváří hlavně výborná práce kameramana Jaromíra Šofra. ()
Ten film je plný, doslova nabušený, neskutečnými hláškami. „Nevyklánějte se z oken. Není to hezké a hlavně to nemáte zapotřebí. Jde hlavně o pokoj 25....“ Asi to nebylo myšleno jako komedie, ten kritický hlas tam je dost znatelný, ale po těch mnoha desítkách let se z toho stala výborná a zábavná komedie. Ona Chytilová byla vždycky rebelka. Podniková schůze řešící rebelující zaměstnankyni je naprosto ultimátní. Stejně jako komentující hlas v po našimu řeči. Slovo boračisko jsem fakt už strašně dlouho neslyšel. ()
Česká nová vlna v tom pravom zmysle slova. Generačné rozdiely, dokumentárnosť, oddramatizovanie, chatrný dej atď. Chytilová natočila kratšiu verziu toho, s čím prišiel Forman. Nesnaží sa byť však vtipná, skôr len avantgardná. Posolstvo ale jej film má. Je akýmsi sympatickým pokusom a prípravou na neskoršie skutočne veľké režisérkine filmy. P.S. Prečo majú všetky dievčatá vo filme krátke účesy? ()
Mezi autenticitou a otravností nebyla už dlouho taková součinnost... Začínající Věra Chytilová zachytila dívčí internát bez zmírňujících zásahů. Její film připomíná cvičení v možnostech média, což ho činí poměrně nestravitelným ke sledování. Dívky nepřinášejí velká témata, baví se o banalitách. Při hlučné konverzaci se odhaluje jejich postoj ke každodenním radostem i strastem, který se s nimi pravděpodobně táhl do konce života. Sklon režisérky moralizovat zůstal upozaděn, nemluvě o ironickém pozorování bezradných autorit. Chytilová dokázala protagonistky přesvědčit, aby tzv. nevystoupily z role. Proto jsem úplně nepochopil vytvoření umělé postavy sledující a komentující děj. Dívka z Moravy ani jednou nevstoupí do záběru, ani jednou nezačne komunikovat se zbytkem. Svými vnitřními monology tvůrčí metodu pozorování nikterak nerozvíjí (proč by se mělo slídivé oko kamery zhmotnit v konkrétní osobu?), takže tento experiment vyzněl do ztracena. Intuitivní struktura měla zřejmě za následek poměrně nevšední minutáž – krátký film to není, k dlouhometrážnímu schází několik minut. Důležitý byl nepochybně pro režisérku, ale vždy dám přednost filmům, k nimž se odrazila po této zkušenosti. (MFFKV 2013) ()
Galerie (9)
Photo © 48. MFF Karlovy Vary
Zajímavosti (2)
- Film získal bronzovou medaili na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v italských Benátkách. (M.B)
- Věra Chytilová bydlela asi týden na internátě společně se svými (ne)herečkami. Plně se podřídila jejich řádu a pilně sledovala i jejich mluvu. Ta byla v některých případech natolik slangová, že např. na filmovém festivalu v Itálii, kde se film promítal, byl problém výrazy přeložit. (mchnk)
Reklama