Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Stáhnou vás s sebou až na dno orlické přehrady! V roce 2005 byl tento film uveden v českých kinech. Inspirován skutečnými událostmi zdál se být reflexí své doby. V hlavní roli s Michalem Dlouhým a Janem Dolanským natočil Sametové vrahy režisér Jiří Svoboda. Mezi aktéry filmu uvidíme i další známé tváře, např. Alici Bendovou, Lucii Benešovou, Jana Vondráčka, Richarda Krajča, Dušana Urbana aj. Režisér Jiří Svoboda o práci na tomto díle napsal: „Události, které se nám staly bezprostřední inspirací pro námět našeho filmu, mají časové ohraničení let 1990–1995. Jsou fascinující a strhující nejen objemem zla (nebo možná přesněji: úplnou absencí čehokoli, co souvisí s dobrem a vědomím hodnot), nýbrž i objemem banality, kterou prorůstá jako živel fantaskní grotesknost. A právě tím jsou osudy orlických vrahů v jejich autentické podobě tak dráždivé a inspirativní. Přírodní skutečnost je mnohorozměrná a ve své přirozené podstatě se vymyká kategoriím dobra a zla, kterými člověk přírodní děje poměřuje v nutkavém pokušení je pochopit." Orlické vraždy, následný soudní proces a další osudy pachatelů, z nichž dnes už někteří nežijí, vyvolaly svého času řetězce mediálních reakcí. Jejich filmová podoba rozkrývá motivace aktérů rozsáhlé trestné činnosti, jejich soukromí a provázanost se společenskými strukturami. V další linii vyprávění se odehrává policejní vyšetřování až směrem k zadržení všech pachatelů. (Česká televize)

(více)

Recenze (450)

golfista 

všechny recenze uživatele

Určitě nejlepší polistopadová "kriminálka". Důkaz, že lze natočit dobrý český film i bez "provařených" herců, kteří se objevují stále dokola a dokola.... Michal Dlouhý a spol. byli vynikající a režie Jiřího Svobody se mi moc líbila .... ()

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Tak už to se mnou a s filmy, vůči kterým mám předem nechuť a averzi, chodí, že se mi nakonec často líbí. Velmi dobře natočené, cením snahu o jakous takous autenticitu a objektivitu, nic moc dojemných polehčujících okolností, nic moc přitěžování. Solidně zpracovaná výpověď. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Český film Sametoví vrazi má ambice být více než jen standardní českou kriminálkou s primitivní vizuální stránkou a příznaky naprostého nepochopení pravidel žánru. Snímek šedesátníka Jiřího Svobody je natočen agresivně a současně, využívaje výrazové prostředky zahraničních žánrových snímků, aniž by působil směšně. Stylizované dialogy, barevné filtry, velké detaily, šílení vrazi, sex a brutální násilí v Sametových vrazích nejsou jen „tvrďácké pokusy vytvářet v malém českém rybníčku uhrančivé scény z amerických filmů“, ale stávají se nedílnou součástí mrazivého thrilleru, ve kterém se nejednoznačné postavy stávají oběťmi svých vlastních ambicí. Třebaže Svoboda občas naznačuje, že jeho příběh není ukotven ve stejné době jako ten reálný, dýchá z filmu poněkud děsivá atmosféra nespoutaných počátků devadesátých let. Jiří Svoboda se občas stává otrokem svých formalistních hrátek a místy ve snaze o detailní zachycení událostí sklouzává k přílišné popisnosti, která znepřehledňuje plynutí vyprávění, ale vzhledem k tomu, že se primárně soustředí na trojici vrahů a jejich osudy, divák se ve nepřehledné struktuře filmu ztrácí jen občas. Zásluhu na tom mají především slušní herci, mezi nimiž září brilantní Jan Dolanský coby psychopat Křížek, který věrohodně osciluje mezi polohami „upřímně milujícího manžela“ a „nevypočitatelného zabijáka“. ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Tak slibný, velmi slibný námět, skrývající v sobě veliký divácký potenciál a tak tragický výsledek. V jednom rozhovoru pan Svoboda svůj poslední výtvor NEPŘÍMO srovnával s ´tarantinovkami´(s dovětkem, že nejlepší příběhy píše sám život, s čímže se dá bez debat souhlasit). Tak myslím, že by se pan SVoboda měl urychleně probrat. S odstupem několika dní si vybavuju pouze opravdu velmi zmateně vyprávěný děj, tragický herecký výkon pseudocelebrity všech bulvárů Alice Veselé (ta ženská fakt neumí hrát), rádoby drsňáckou mluvu Michala Dlouhého s jeho otravným "kurva" v každé druhé větě, hustý výskyt šukaček na 10 m filmového pásu a umně skryté životní postoje přesvědčeného komunisty. Divoká léta českého kapitalismu by vydala za kvalitní thrillerovou bombu, tady jsem se dočkal pouze slabě slyšitelného pšouku. ()

Galadriel 

všechny recenze uživatele

Obdivuju tvůrce, že měli odvahu pustit se do natočení kriminálního dramatu v době, kdy všichni ostatní točí samé milé komedie, nebo současné příběhy. Oceňuji i celkovou syrovost, originalitu a naturalističnost (na naše poměry, samozřejmě), nicméně film na mě místy svým zpracováním působí spíš jako televizní počin (hlavně po technické stránce - kamera, zvuk, atd.), stejně tak herci občas působili nevěrohodně a toporně, do velké míry možná "zásluhou" mizerných dialogů a slabého scénáře. ()

Tetsuo 

všechny recenze uživatele

V lečcems profesionálně udělaná detektivka a la 70. léta. Problém je v ideologickém vyznění filmu. Stylizace neodpovídá raným 90. letům, ale současnosti, takže to vypadá, že dnešní kapitalismus je nejprohnilejším zřizením, jaké tato republika pamatuje. S ohledem na minulost režiséra (bývalý polistopadový předseda KSČM) dotyčnou stylizaci nelze brát na lehkou váhu. A omluvou nemůžou být výroky o tom, že na lepší postižení dobových reálií nebyl dostatečně vysoký rozpočet... ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Žánr českého filmu jaksi zakrněl u (polo)lidových komedií a malých příběhů obyčejných lidí (případně šílenců :). Natočit ve zdejších podmínkách, kdy prakticky neexistuje finanční podpora ze strany státu, akční krimi, bylo velmi odvážným kouskem. Jako skákat bungee se starými popruhy a tedy nemít jistotu, jestli neskončíte třeba na dně Orlické přehrady. Režiséra a scénáristu Jiřího Svobodu popruhy nezklamaly – odvážně skočil tam, kde se z českých režisérů odváží skákat málokdo a svou rekonstrukci několikanásobné vraždy z počátku 90. let pojal skutečně se vší pompou. Na druhou stranu, skok je to sice pěkný, ale příliš hluboký. V případu tzv. Orlických vražd figurovalo poměrně hodně jmen. Vrazi, jejich rodiny, oběti, jejich rodiny, vyšetřovatelé – tihle všichni ve filmu jsou a navíc ještě mnoho osob, jejichž úlohu jsem tak úplně nepochopil. Postav je jednoduše mnoho – je jich mnoho na dvouhodinový celovečerák a je jich mnoho také na dvoudílný televizní projekt. Už dlouho jsem neměl v jednotlivých charakterech a jejich cílech takový guláš. Má snaha o uspořádání si souvislostí byla navíc narušována představováním stále nových a nových postav. Nadto jsem se nemohl zbavit dojmu, že Svoboda z natočeného materiálu vybral jenom scény, kde se něco děje a jaksi pozapomněl přidat scény, kde se něco vysvětluje. Pokud takové scény nikdy neexistovaly, problém bude ve scénáři. Další vadou na kráse jsou mizerné postsynchrony srovnatelné s nějakým nedůležitým německým krimiseriálem vysílaným kolem druhé v noci. Ať se tedy herci snaží sebevíc, to, co jim leze z úst si nikdy nerozumí s jejich mimickým svalstvem. Michal Dlouhý je umírněný drsňák, Jan Dolanský je excentrický psychopat (někdy až na hranici parodie), Alice Veselá je potěchou pro oko. S ženskými hrdinkami je to zde vůbec zvláštní, vztahy hlavních hrdinů k nim se dějí výhradně na fyzické bázi, množstvím (nikoliv rozsahem) souloží připomínají „Sameťáci“ erotický snímek. Zajímavý je rovněž slovník zapadající do drsného ladění filmu, jako expresivní věty typu „A kluka sis ušukala s kým?“. Trošku přehnaná je naopak míra vulgarismů (Dlouhého neustále opakování věty „Kurva, neser mě!“ je ke konci až iritující). Sametoví vrazi by se dali přirovnat k parabole – od těch nejlepších okamžiků se postupně propadají někde daleko pod průměr, aby ke konci zázračně nabrali nový dech a zmohli se k opětovnému vystoupání do výšin. Na české poměry je to nebývalé akční film, má pěknou kameru a místy i velmi schopnou režii, ale pořád je to ten malý český film, kde, když má být zdemolováno nějaké auto, pak jedině oprýskaná škodovka, kde je nedostatek děje vynahrazen dostatkem výstupů schopným herců, kde mnoho věcí nefunguje zdaleka tak bezchybně jak jsme zvyklí u filmů zahraničních. Snaha tu byla, možná až příliš velká, někdy i méně znamená více, zvlášť s podobně omezeným rozpočtem. 55% Zajímavé komentáře: zputnik, mm13, Hopper, JayKey ()

Tosim 

všechny recenze uživatele

Vzkříšení Jiřího Svobody. Pro mě tohle úplně "krimi" nebylo, nebo ne až tak klasické. Ovšem - nejlepší film o naší současnosti, jaký jsem viděl. Na vynkající technické úrovni, řekl bych. Jen dva zápory - dle mě zbytečně natahované a také se mi moc nelíbila kamera. Všechny ty pošmourné záběry byly asi záměrem, ale bylo jich hodně. Z herců mě víc než Jan Dolanský zaujal Michal Dlouhý. Dolanského věta "To jsem ale čtverák" vám uvízne v paměti, ovšem v kontextu celého snímku působí vykonstruovaně, zato Dlouhého přesné psychologické podání zabijáka mi sedí víc. Snad ještě k té současnosti - právě kvůli postavě Michala Dlouhého, který nevraždil tak úplně "bez jakéhokoli pocitu viny" - tedy "sametově", Jiřímu Svobodovi nevěřím, že titulem snímku nemyslel sametovou revoluci. Ale aspoň se vyhýbá tradičnímu zevšeobecňování (možná až na proslov Jiřího Kodeše, ale lamentování nad drogami a hracími automaty se už stalo lidovým kolovrátkovým kolorytem.) ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Na české poměry hodně ucházející kriminálka, která možná částečně věrně, ale spíše "nevěrně" popisuje události okolo orlických vražd. Líbil se mi výkon Michala Dlouhého, Jan Dolanský zahrál svůj part taky dobře, další herci už víceméně "splývali" s dějem, což ale vůbec nebylo na škodu. Vzhledem ke skoro sedmiletému zpoždění se může zdát, že jsem už věděl, do čeho jdu, ale já byl "čistý" jako mimčo a neměl jsem ani páru, co od tohohle filmu čekat. Tudíž jsem byl pozitivně zaskočen, jak solidní úroveň je mi nabídnuta. Jedna z nejlepších věcí české kinematografie posledních 10 let. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Slušná kriminálka čerpající z asi nejznámějších případů České kriminální historie Orlických vrahů. Příběh je sice chvilkami nepřehledný a je znát, že autor chtěl do příběhu vměstnat co nejvíce faktů. I přesto je to jedna z nejlepších kriminálek co se v současné době u nás objevila. Sice je tam pár nesrovnalostí např., že v roce 1991-3 se po silnicích neproháněla žádná Audi TT...ale zase je fakt, že příběh navazuje VOLNĚ na samotné události a tak si toto autoři mohou dovolit. Ne příliš osvědčení herci hrají velice slušně a dodávají filmu patřičný šmrnc v podobě gangsterského slangu, který je sice hrubý, ale díky němu se nebudete při sledování filmu nudit. Velice jsem se těšil na konec filmu, kde se objevilo pár faktů, jak a co dopadlo a byl jsem vcelku šokován mírnými tresty vrahů, jejichž příběhy mi odvyprávěl tento zajímavě spíše dokumentárně pojatý film. ()

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $-miliónovTržby Celosvetovo $580,617║ Pútavosť filmu takmer nulová, bola to dosť pretrpená projekcia. /videl v kine: 20%/ ()

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Jiří Svoboda .. Výborná česká kriminálka volně inspirovaná případem orlických vražd. Hodně moderní, chutná filmařina, leč bohužel zatím poměrně osamocená záležitost. Málo vídané herecké obsazení nemá vážnější nedostatky a spolu se scénářem a výbornou režií dotváří skvělý film. Oceňuji důraz na psychologii postav a nastínění tehdejších podnikatelských praktik. Po technické stránce je rozhodně na výbornou práce kamery a střih. Až se divím, proč jsem tento film doma tak dlouho obcházel. ()

larelay 

všechny recenze uživatele

No, musim povedat, ze som cakala od tohto filmu tak malo, ze som si pred PC sadala s nechutou, ale nieco cez dve hodiny som sedela ako prikovana. Zhltla som to aj s navijakom. Musim uprimne prznat, ze ma to dostalo. ma to sice velke trhliny, nelogicke veci, ale po neskutocne trapnom Boleru bol toto zazitok. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Konečně povedená polistopadová česká kriminálka, která má místy až dokumentární vyznění. To je jak její největší klad, tak i největší zápor. V zájmu tempa snímku bych obětoval pár scén a dal je až na DVD do sekce vystřižených. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

RETRO /// VRŠEK SE PŘIVAŘÍ, TADY SE TO DOLEJE VODOU A RYBIČKA UŽ NEVYPLAVE..... /// Pohledy do života pracháčů (třeba veksláků) v našich končinách lidi vždycky dokázali ocenit. Mít ženský, prachy, žít si jako ,,king“. Všichni by (bez rizika) chtěli úspěch a moc. Jenže všechno to štěstí a úspěch stojí na tenkém ledě! I v tomto byla (a je!?) naše země specifická. Režisér Svoboda odvedl poctivou práci, kterou nastavil (asi na dlouho) českým krimi filmům laťku příliš vysoko. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Nevím jak manželce vymluvit rekreaci na Orlíku. 2.) Chtěl bych rychle zbohatnout. 3.) Zjistím, že jen drsnej chlápek si při večerním výběhu i zasouloží. 4.) Mám doma tělo a nevím co s ním. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ * ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Svižně ubíhající a solidně zahraná krimi, která si bohužel v některých místech hraje na něco, čím není, představuje příliš velké množství postav a každou chvíli si pomáhá samoúčelnými sexuálními scénami. Přesto v době vzniku důležitý důkaz o tom, že to s mizérií českého filmu není tak kritické a směrovka, po které se vydal nejeden Svobodův následovník. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

No po tech nadsenejch recenzich jsem cekal vetsi maso. Je pravda, ze je tohle po case ceskej film, kerej je o necem, ale ze by to byla naka vynikajici detektivka se rict neda. Misty je film sice hodne dobrej a napeti je taky slusny, cemuz napomaha celkove temnejsi atmosfera a sediva kamera, ale jako celek je zbytecne roztahanej a navic strasne dlouhej, takze misty nudi. Po prvni pulhodine jsem se zacal orientovat v tech nejdulezitejsich postavach, ale ve filmu je nich tak moc, ze nektere vztahy mi unikly a ani po konci filmu jsem nevedel, kdo nektery lidi byli. Dej moc komplikovanej neni, ale vztahy postav jo a je to trochu skoda. Herci jsou na cesky pomery docela slusny, hlavne Jan Dolansky, vzhledem andilek a povahou zabijak je fakt dobrej. Taky se mi nezdali policajti, v podstate vubec nevysetrovaly a v zaveru najednou vse odhalily. Mozna jsem cekal moc, ale na vic jak 3* to nebude. ()

movie odpad!

všechny recenze uživatele

Ten odpad! myslím naprosto vážně. Tohle je fakt hrozný. Herecký výkony trapný až otřesný a nepřesvědčivý. Jediný kdo svoji roli zvládá je Krajčo, ale moc si nezahraje. Režie Jiřího Svobody je zmatená a neucelená, je v tom strašnej bordel, zvuk strašně řezavej a hudba zase až moc protivná. No a scénář už je kapitola sama pro sebe, totální blbost, která snad nemůže dávat ani smysl kriminalistům, kteří se případem orlických vražd zabývali. Navíc je to neskutečně dlouhý, ale díky tomu, že se tam buď za a) často souloží, b) často přerušuje soulož, c) často se říkájí slova "kurva, kurva, kurva" a d) vraždí, je to alespoň čas od času nečím naředěný. Ale jinak děs běs, nomen omen ... Prostě v Čechách patří kamera do ruky jen málokomu !!!! ()

monolog 

všechny recenze uživatele

A tady je vidět, že to jde, že se to dá dokázat, že to ještě pořád i u nás někdo umí. Sice se mi občas zdálo, že film trošku skřípe v pantech, že střih (aspoň zezačátku) je dost nepřehledný a chaotický a že děj je trochu moc zjednodušenej a někdy i trošku nereálnej, ale přesto zatraceně dobrej film. Viděl jsem tu dvoudílnou televizní verzi a musím říct, že se mi dost líbila. Dlouhý s těma svýma bledýma očima na vraha pasuje dokonale a to ještě víc, když je skoro celý film braný přes namodralé filtry a tak je celý ušmudlaný a depresivní. Dlouhý tu hraje opravdu dobře, celkem minimalisticky, kdy ale občas přeci ejn jeho postava vybuchne a rozjede to, co se týká mě, držel celý film nad vodou hlavně on. Přesto si myslím, že z něj udělali až příliš kladného hrdinu, spíš člověka, který nedokáže vzdorovat neodvratnému osudu, kterého události postupně ubíjejí a ničí a který vlastně nemá na celé situaci nejmenší vinny, kromě zametení stop. Krajčův zabiják mi přišel zase za naprostý ucho, který by podle mě ve skutečnosti zabásli do prá týdnů. Jinak, prostředí je vykreslené opravdu zajímavě a docela mi přišlo i realisticky (moc se v podsvětí nevyznám, ale žádné nepřesvědčivé výkony alá Rodinná pouta tam nebyly, až na tu herečku [Houby herečka, kurva je to!] z výše jmenovaného seriálu). Není to sice nejlepší film posledních deseti let (už jsem viděl Musíme si pomáhat), ale většinu těch hořkých komedií snadno strčí do kapsy (a to hlavně tím, že je zase o něčem jiným a jinak, přesto dost zajímavě). ()

Reklama

Reklama