Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Stáhnou vás s sebou až na dno orlické přehrady! V roce 2005 byl tento film uveden v českých kinech. Inspirován skutečnými událostmi zdál se být reflexí své doby. V hlavní roli s Michalem Dlouhým a Janem Dolanským natočil Sametové vrahy režisér Jiří Svoboda. Mezi aktéry filmu uvidíme i další známé tváře, např. Alici Bendovou, Lucii Benešovou, Jana Vondráčka, Richarda Krajča, Dušana Urbana aj. Režisér Jiří Svoboda o práci na tomto díle napsal: „Události, které se nám staly bezprostřední inspirací pro námět našeho filmu, mají časové ohraničení let 1990–1995. Jsou fascinující a strhující nejen objemem zla (nebo možná přesněji: úplnou absencí čehokoli, co souvisí s dobrem a vědomím hodnot), nýbrž i objemem banality, kterou prorůstá jako živel fantaskní grotesknost. A právě tím jsou osudy orlických vrahů v jejich autentické podobě tak dráždivé a inspirativní. Přírodní skutečnost je mnohorozměrná a ve své přirozené podstatě se vymyká kategoriím dobra a zla, kterými člověk přírodní děje poměřuje v nutkavém pokušení je pochopit." Orlické vraždy, následný soudní proces a další osudy pachatelů, z nichž dnes už někteří nežijí, vyvolaly svého času řetězce mediálních reakcí. Jejich filmová podoba rozkrývá motivace aktérů rozsáhlé trestné činnosti, jejich soukromí a provázanost se společenskými strukturami. V další linii vyprávění se odehrává policejní vyšetřování až směrem k zadržení všech pachatelů. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Trailer

Recenze (450)

Šakal 

všechny recenze uživatele

výborná česká kriminálka, ( pro mě ) nejlepší polistopadová vůbec! Už téma samo o sobě je dosti zajímavé! Volně inspirované příběhem orlických vražd. Výborné vykreslení psychologie jednotlivých postav a tehdejších " podnikatelských praktik ". Výborné herecké výkony, jak Michala Dlouhého,tak ještě lepší byl Jan Dolanský( na jeho: inu nejsem já, ale čtverák a nepil pane policisto, ještě bych někoho zabil a jeho následující smích jentak nezapomenu:o) Po technické stránce řemeslně odvedená práce, výborná kamera i střih. Můžeme pouze tajně doufat ve vícero takovýchto snímků! Hodně poctivé 4*! ()

salahadin 

všechny recenze uživatele

Film, o kterém mám problém cokoli napsat. Tak předně - proč točit film z pohledu vrahů!? Co je to za motivaci? Buď sklouznete k adorování zločince (Kájínek), nebo minimálně "zlidšťování", tak aby i nezaujatý divák (divačka) věděl, že to byli taky lidi, co měli city a občas se jim postavil (gerrrrr). Obsah filmu je mírně řečeno problematický. Nemá totiž moc co vyprávět. Pokud jste viděli dokumenty o orlických vraždách (např. Až na dno Orlíku), nic nového vás nečeká a rozhodně nic, co by bylo ztvárněno nějak filmařsky zajímavě. Protože to, co nám soudruh Svoboda (dost nepasující jméno pro komunistu) servíruje, jsou povětšinou jen triviální zápletky a repliky - abychom pochopili, že tihle týpci jsou eaní páni, mluví sprostě a co druhá věta se týká "šukání" a podobných věcí. S tím nemám problém, OK, zvnějšku chápu motivaci soudruha Svobody zobrazit co nejvíc nahoty a násilí, což prostý lid chce vidět už od dob gladiátorských zápasů starého Říma :-) Jenže celá ta partička vrahounků je tak nezajímavá, že vlastně ani není co vykreslit, neřkuli nelze vůbec přijít s nějakým poselstvím a smyslem filmu (počítám, že nemělo jít o dokudrama). Alespoň závěrečné přemlouvání Douchy Kopáče, aby nenalíčil stěny svým mozečkem, mohlo být emocionálním vyvrcholením filmu, ale bylo po hříchu tak odfláklé, že jsem vytočený ještě teď. Mohl tu být taky působivě vykreslen konflikt hloupé nány a spořádaného manžela, vnitřní konflikt či něco na ten způsob, kdepák - Meierová je prostě jen blbka a nic víc. Nehledě na to, že nemáte šanci se ztotožnit s žádnou postavou filmu. Jak napínavé a dramaticky stupňované mohlo být vyprávění z druhé strany - vyšetřovatelů! Safra jen to hledání sudů pod Žďákovským mostem mohlo být tak super, ale tady to odbydou jen jednou scénou a nazdar, milý diváku. Žánr krimi navíc tenhle film vlastně vůbec nesplňuje, protože vyšetřování tu je zastoupeno stopovým množstvím. Ocenit musím několik atmosféricky a hudebně zajímavých scén + herecký výkon Dlouhého, který je vskutku mimořádně působivý a vlastně drží celý film nad vodou. Jen je strašná škoda, a tím se vracím hned k počáteční výtce, že Dlouhému toho grázla nevěřím, naopak tento charakterní herec měl hrát zakousnutého policajta-buldoka, který jde hochům z posilovny v Podolí po krku. Ale to není vina Dlouhého, ale castingu. Za mě hodně promarněný potenciál, byť některé kvality mu rozhodně neodpírám. ()

Reklama

Tetsuo 

všechny recenze uživatele

V lečcems profesionálně udělaná detektivka a la 70. léta. Problém je v ideologickém vyznění filmu. Stylizace neodpovídá raným 90. letům, ale současnosti, takže to vypadá, že dnešní kapitalismus je nejprohnilejším zřizením, jaké tato republika pamatuje. S ohledem na minulost režiséra (bývalý polistopadový předseda KSČM) dotyčnou stylizaci nelze brát na lehkou váhu. A omluvou nemůžou být výroky o tom, že na lepší postižení dobových reálií nebyl dostatečně vysoký rozpočet... ()

Lima 

všechny recenze uživatele

Tak slibný, velmi slibný námět, skrývající v sobě veliký divácký potenciál a tak tragický výsledek. V jednom rozhovoru pan Svoboda svůj poslední výtvor NEPŘÍMO srovnával s ´tarantinovkami´(s dovětkem, že nejlepší příběhy píše sám život, s čímže se dá bez debat souhlasit). Tak myslím, že by se pan SVoboda měl urychleně probrat. S odstupem několika dní si vybavuju pouze opravdu velmi zmateně vyprávěný děj, tragický herecký výkon pseudocelebrity všech bulvárů Alice Veselé (ta ženská fakt neumí hrát), rádoby drsňáckou mluvu Michala Dlouhého s jeho otravným "kurva" v každé druhé větě, hustý výskyt šukaček na 10 m filmového pásu a umně skryté životní postoje přesvědčeného komunisty. Divoká léta českého kapitalismu by vydala za kvalitní thrillerovou bombu, tady jsem se dočkal pouze slabě slyšitelného pšouku. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Žánr českého filmu jaksi zakrněl u (polo)lidových komedií a malých příběhů obyčejných lidí (případně šílenců :). Natočit ve zdejších podmínkách, kdy prakticky neexistuje finanční podpora ze strany státu, akční krimi, bylo velmi odvážným kouskem. Jako skákat bungee se starými popruhy a tedy nemít jistotu, jestli neskončíte třeba na dně Orlické přehrady. Režiséra a scénáristu Jiřího Svobodu popruhy nezklamaly – odvážně skočil tam, kde se z českých režisérů odváží skákat málokdo a svou rekonstrukci několikanásobné vraždy z počátku 90. let pojal skutečně se vší pompou. Na druhou stranu, skok je to sice pěkný, ale příliš hluboký. V případu tzv. Orlických vražd figurovalo poměrně hodně jmen. Vrazi, jejich rodiny, oběti, jejich rodiny, vyšetřovatelé – tihle všichni ve filmu jsou a navíc ještě mnoho osob, jejichž úlohu jsem tak úplně nepochopil. Postav je jednoduše mnoho – je jich mnoho na dvouhodinový celovečerák a je jich mnoho také na dvoudílný televizní projekt. Už dlouho jsem neměl v jednotlivých charakterech a jejich cílech takový guláš. Má snaha o uspořádání si souvislostí byla navíc narušována představováním stále nových a nových postav. Nadto jsem se nemohl zbavit dojmu, že Svoboda z natočeného materiálu vybral jenom scény, kde se něco děje a jaksi pozapomněl přidat scény, kde se něco vysvětluje. Pokud takové scény nikdy neexistovaly, problém bude ve scénáři. Další vadou na kráse jsou mizerné postsynchrony srovnatelné s nějakým nedůležitým německým krimiseriálem vysílaným kolem druhé v noci. Ať se tedy herci snaží sebevíc, to, co jim leze z úst si nikdy nerozumí s jejich mimickým svalstvem. Michal Dlouhý je umírněný drsňák, Jan Dolanský je excentrický psychopat (někdy až na hranici parodie), Alice Veselá je potěchou pro oko. S ženskými hrdinkami je to zde vůbec zvláštní, vztahy hlavních hrdinů k nim se dějí výhradně na fyzické bázi, množstvím (nikoliv rozsahem) souloží připomínají „Sameťáci“ erotický snímek. Zajímavý je rovněž slovník zapadající do drsného ladění filmu, jako expresivní věty typu „A kluka sis ušukala s kým?“. Trošku přehnaná je naopak míra vulgarismů (Dlouhého neustále opakování věty „Kurva, neser mě!“ je ke konci až iritující). Sametoví vrazi by se dali přirovnat k parabole – od těch nejlepších okamžiků se postupně propadají někde daleko pod průměr, aby ke konci zázračně nabrali nový dech a zmohli se k opětovnému vystoupání do výšin. Na české poměry je to nebývalé akční film, má pěknou kameru a místy i velmi schopnou režii, ale pořád je to ten malý český film, kde, když má být zdemolováno nějaké auto, pak jedině oprýskaná škodovka, kde je nedostatek děje vynahrazen dostatkem výstupů schopným herců, kde mnoho věcí nefunguje zdaleka tak bezchybně jak jsme zvyklí u filmů zahraničních. Snaha tu byla, možná až příliš velká, někdy i méně znamená více, zvlášť s podobně omezeným rozpočtem. 55% Zajímavé komentáře: zputnik, mm13, Hopper, JayKey ()

Galerie (14)

Zajímavosti (29)

  • JUDr. Jaroslav Pouzar odešel po skončení vyšetřování od Policie ČR a začal se věnovat advokátním službám. (Lucas87)
  • Audi TT, které si ve filmu kupuje Karlova přítelkyně, se začalo vyrábět až v roce 1998. Děj se však odehrává mnohem dříve, pravděpodobně v roce 1991. (micer)
  • Původní měl scénář skoro 300 stran. (hippyman)

Reklama

Reklama