Režie:
Věra ChytilováKamera:
Klaus FuxjägerHrají:
Bolek Polívka, Jan Antonín Pitínský, Milan Šteindler, Chantal Poullain, Věra Havelková, Petr Vacek, Jaromír Barin Tichý, Veronika Bellová (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Dovolená u moře. Na pláži filozofují po prohýřené noci doktor Rosťa s přítelem Petrem o podstatě člověka. Jejich vzrušenou debatu o tom, zda je člověk Bůh nebo Ďábel, přeruší vpád naháče z vedlejší nudistické pláže Paradiso. Muž zoufale hledá lékaře, protože jeho malý syn asi snědl něco, co neměl. Nyní však vychází najevo, že dosavadní příběh byla fikce a že doktor je současně i režisér jakéhosi experimentálního dokumentu. Smyslem filmu je analyzovat, čím se nahý člověk liší od opice. "Materiálem" k tomuto bádání jsou dobrovolníci, nudisté, které zlákaly peníze, zvědavost nebo touha po exhibici. Ti však nejsou o podstatě experimentu pravdivě informováni, aby se v situacích, které jim filmový štáb nastraží, chovali co nejpřirozeněji. Celý projekt financuje zbohatlický ruský producent Igor. Naivně věří, že se mu podaří potlačit filozofické ambice tvůrců a na lascivní komedii o naháčích pak slušně vydělá. Kromě toho chce mít ze své rozmazlené dcery Lenky herečku. Natáčení provází řada konfliktů, vztahy mezi protagonisty se vyhrocují, ponižovaní nudisté se bouří a za režisérem přijede nečekaně manželka, známá hvězda, řešit i s dětmi rodinné problémy. Situace na pláži Paradiso spěje nevyhnutelně k dramatickému konci.
Režisérka Věra Chytilová se opět po hořké komedii PASTI, PASTI, PASTIČKY vrací ke svému zásadnímu celoživotnímu tématu - morálce, svobodě, hledání smyslu existence. Princip "filmu ve filmu" umožňuje nahlédnout téma z různých úhlů a v několika významových rovinách. "Náš příběh hledá odpověď na to, jestli člověk dokáže být šťasten, když k tomu má možnost. Zda není zahlcen malichernostmi a dovede se dívat na život z ptačí perspektivy. Nahota je ve filmu chápána obrazně jako určitý druh osvobození. Nedovoluje nic předstírat, zbavuje nás předsudků. Ten příběh ale není o nahotě, ale o lidské hlouposti a nepoučitelnosti," míní režisérka. Spoluautor scénáře a představitel hlavní role Bolek Polívka říká:"Vyhnání z ráje je také o manipulaci a tvůrčím šílenství. Náš film - to jsou drobná pozorování lidského chování, která mají svůj patos i svoji velikost. Pojednává o lidských citech, vášních a vztazích, i o temné primitivní stránce naší přirozenosti."
Věra Chytilová chtěla natočit podobenství o tom, jak filmaři natáčejí podobenství, o nahotě jako základu přirozenosti, o nahotě jako rajském stavu odkazujícím až něm k Adamu a Evě. A také o tvůrčí posedlosti, která nevnímá hrozící důsledky. Ale vyšla jí pitvorná skrumáž po sobě se válejících naháčů, jednou s postavami dobře rostlými, jindy s těly obézními, ochablými, s nestvůrně vyvalenými břichy. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (178)
Nepovedený film. Jenže to vypadá, že se nepovedl vědomě. Jako by celá herecká sestava v čele s Bolkem Polívkem věděla, že točí snímek, z kterého nikdo mít radost nebude, a tak se na všechno vyflákla. Vše je ve filmu hrozně amatérské a režie Věry Chytilové si hraje na velmi vyspělou, ale nedokáže ani trochu odhadnout míru soudnosti a křečovité trapnosti. Když už to všichni viditelně vzdají, dostaví se na plac Pavel Liška a pro film urve svým komediálním výstupem jednu jedinou hvězdu. Ovšem to je na film od matadorky Chytilové opravdu málo. ()
K mému překvapení se většina filmu odehrává na nuda pláži, kde pobíhají povětšinou nazí obézní lidé postaršího věku. Díky bohu za to, že občas se objeví i žena, která není v přechodu a současně má těla vyrýsované jako Heidi Klum za mlada. Polívka i přes všechnu tu nahotu odvádí více než solidní herecké představení. Scénář však budí značné rozpaky. 42% ()
Věrko, Věrko, s novými filmy to jde opravdu s kopce. Normálně bych Vyhnání z ráje asi vynechala, ale když koukám kvůli bakalářce na všechno, tak prostě na všechno. Ano, tento film je pro mě ztráta času. Tragické "výkony" neherců, ač jindy to u Chytilové s neherci docela fungovalo, celé to působí jako trapná exhibice, manýra. Ano, našla by se hluboko pod povrchem i nějaká důležitá myšlenka, kterou nám chce Chytilová sdělit, leč museli byste hledat důkladně. A možná byste ani nic nenašli. Navíc pohledy na rozteklá nahá těla byly opravdu nechutné. Je to holt hodně kontroverzní a já jsem to nedokázala strávit. ()
Vůbec nechápu zdejší příkré odsouzení. Nejspíš je to dané tím, jak VCH ve filmu pracuje s nahotou, což by ovšem svědčilo o dost velký konvenčnosti uvažování valný většiny zdejších přispěvatelů. Pokud si totiž odmyslíme veškerá nahá těla (sice nám toho moce nezbude ale) dostaneme typickou Chytilovinu, jen trošku roztáhlejší, žánrově dost rozkolísanou a místo konce spíš useknutou. ()
4/10 - Vyhnání z ráje mě jen nudilo, občas jsem (ne)hercům nerozuměl a hledat metafory apod. mě v tom prostě nebavilo, ale na rozdíl např. od Bestiáře jsem při tomto filmu nezažíval pocity trapnosti, což je jeden velký klad. Proto hodnotím lépe než poslední film Pavláskové a netroufám si film jednoznačně odsuzovat, jelikož si uvědomuji, že při prvním zhlédnutí Dědictví aneb Kurvahošigutntág jsem také nechápavě kroutil hlavou a po letech je to jedna z mých nejoblíbenějších českých komedií. Takže zatím hodnotím takto a třeba za pár let svůj názor přehodnotím... ()
Galerie (1)
Photo © CS Film
Zajímavosti (3)
- Ve filmu mimo jiné zazní skladby Gustava Mahlera („Symfonie 1 D dur“, „Symfonie 2 C mol“ a „Symfonie 4 G dur“) a Antonína Dvořáka („Requiem opus 98“). (noelcoward73)
Reklama