Režie:
Jiřina Pokorná-MakoszováScénář:
Jiřina Pokorná-MakoszováKamera:
Josef IllíkHudba:
Claude DebussyObsahy(1)
To, že Walter Horton (Vlastimil Brodský) podlehl jednoho rána neodolatelnému nutkání usednout ke klavíru a zahrát celou Chopinovu Sonátu B moll, by nebylo nic tak zvláštního, nebýt faktu, že Walter Horton nikdy v životě na klavír nehrál a ani on sám netušil, že to umí. K údivu své ženy (Jiřina Jirásková) ve hře pokračuje tak úspěšně, že záhy získá manažera (Rudolf Hrušínský) a pořádá veleúspěšné koncerty. Jeho repertoár se zdá být nekonečný a provedení bezchybné. Má to ovšem háček - Walter není schopen žádnou skladbu zahrát dvakrát... (Oskar)
(více)Recenze (39)
"Kde jsou meze ďábelského Hornotova talentu?" Neznám asi film, kde by v hlavní roli nebyli tak úplně herci jako spíše skladatelé klasické hudby (Chopen, Bach, Mozart, Beethoven, Debussy či Gershwin) resp. jejich geniální klavírní hudba. Samotné toto televizní dílko je určitě originální, přičemž tři herečtí bardi (Brodský, Jirásková a Hrušínský) zde i na malém prostoru rozehrávají vskutku zajímavý herecký "koncert". ()
Nenápadný, ale úžasný film o tom, že i v kráse může dřímat děsivost neznámé síly, tak jako se skrývá nádech hororu v příběhu o podivné genialitě Waltera Hortona. Když k tomu připočítáme klasický myšlenkový šepot Rudolfa Hrušinského, může být člověk neklidný a vystrašený i z nádherných tónu klavírních skladeb. Ostatní snad nejlépe vystihl ve svém komentáři mchnk. ()
Tak trochu fantasy komedie a trochu psychologická studie muže, který z ničeho nic začne hrát fantasticky hrát na piano. Vůbec však neví co hraje ani co bude hrát, nikdy nehraje to, co už hrál a protože mu brzy přijde inspirace z minulosti, začne hrát to, co skladatelé nosí v hlavách. A tím se stává nebezpečným pro budoucnost vážné hudby. Zajímavá, ale nijak vyjímečná malá komedie. Hudba: Chopin, Mozart, Bach, Beethoven, Liszt, Debussy, Janáček, Bartók & Fišer. Hudební spolupráce: M. Novotný ()
Jiřina Pokorná a Walter Horton mají cosi společného. Horton neví proč a co hraje a paní režisérka se po tomto překrásném, neznámém skvostu věnovala naprosto odlišným TV filmům. Pro mě jedna z nejpřijatelnějších rolí Jiřiny Jiráskové odstartuje až neuvěřitelně precizní podívanou, doprovázenou, pro obyčejného smrtelníka, nehratelnými klavírními skladbami a neskutečnými monology k vlastní osobě. Vynikající anglickou atmosféru dolaďují do dokonalosti nejen jídelní a čajové rituály, ale i anglicky stylizovaná mluva obou manželů. Postava paní Jiráskové, srovnávající se s nastalým fantastický jevem a laxní přístup pana Brodského, ke svému neodolatelnému nutkání, je sehrán dokonale, ovšem ve chvíli, kdy se o pana Hortona začne zajímat mr. Farley Gresham, dostává film nadpozemský ráz. Rudolf Hrušínský, komentující ve své hlavě vrcholné zjištění celého filmu, je prostě geniální. Jeho postava okamžitě dostává nádech pana Kopfrkingla a dokonalost filmu pro mě nabývá neoddiskutovatelné reality, kterou dvěma čarami podtrhuje otevřený závěr. Pro milovníky československé kinematografie povinnost a ojedinělý zážitek. ()
Vizuální kreativita a poctivost (přesto by možná obstála i pouhá zvuková stopa), postavy herecky lehce načrtnuté v rozsahu malé formy i zpestření vnitřními hlasy a epizodními postavičkami pohánějí film po krůčcích kupředu. "Já to vůbec nechápu." Kamera J.Illík, sc. a rež. J.Pokorná, (John Seymour Sharnik: The Limits of Walter Horton, 1954) Vyznění nedosahuje osudovosti závěrů např.K.Vonneguta, spíše doznívá v duchu I.Hurníka. 3-4* Uteklo mi, kdo hrál na piáno :( ()
Galerie (6)
Photo © Česká televize / Hodan
Zajímavosti (1)
- Jedná se o adaptaci stejnojmenné povídky od Johna Seymoura Sharnika, která u nás vyšla v hororové antologii „Tichá hrůza“ od Tomáše Korbaře. (niethustra)
Reklama