Reklama

Reklama

Recenze (5)

honajz2 

všechny recenze uživatele

První čtvrthodina mě docela chytla, protože byla plná mysteriózních událostí a náznaků, tak jsem se začínal těšit, kam to časem vygraduje. Těšil jsem se předčasně, protože to nevygradovalo nikam, žádná myšlenka z toho taky nevypadla (nebo mi unikla), něco jako děj tam asi bylo, ale přišlo mi to celé strašně nelogické a osobně mám spíš pocit, že si tu Mocky jen chtěl zablbnout, zaexperimentovat, hlavně ať to vypadá dobře vizuálně a obsah je naprosto nepodstatný. Jako jo, vizuálně mě to zaujalo, ale hlavně na začátku a pak jen při pár scénách, ale celkově jsem se prostě nudil. Takže Litan je ve finále jenom samoúčelný mindfuck, plný naprosto divných lidí, ještě divnějších lidí s maskami, oživlých mrtvol a jakýchsi vodních blesků, co si odebírají mrtvá těla. Mohlo by mě bavit jen to, jak je to celé šílené a divné, ale když to jde celou dobu odnikud nikam a nemá to pořádnou atmosféru po celý film, získá si mě to jen stěží. 2* ()

Reklama

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Probudili se z noční můry... „nechceme zemřít podruhé, chceme jenom spát a snít...“ Silně pocitový film o smrti, o temných přízracích, ale i o síle lásky. Vyloženě surreální, barvitý kousek s novým, osobitým uměleckým pojetím žánru, vracející se k hororu zároveň v té původní a nejstarší, výrazně romantické podobě. Když jsem viděl Litan před časem poprvé, ohodnotil jsem ho hodně nízko a napsal, že tomuto filmu vůbec nerozumím. Nevím, jestli jsem s porozuměním na tom lépe, raději se o to v surrealistickém filmu, kde jde spíše o pocitový zážitek, ani nesnažím, jen jsem sijaksi tento snímek se znalostí režisérovy předchozí tvorby po čase mnohem více užil, než tenkrát a překvapivě se mi podařilo naladit na stejnou vlnu. Byl jsem pohlcen atmosférou a těmi napínavými, děsivými a místy i emocionálně působivými výjevy se nechával nést, aniž bych se vlastně pídil po kontextu několika skutečně nevšedních dějových linek. Jean-Pierre Mocky vypustil veškeré pozadí záhadného příběhu a bez rozjezdu jako ve snu nás vtáhl od prvních vteřin do temné fantaskní vizuální pohádky uprostřed karnevalu nejrůznějších příšer a ožívajících přízraků, do jehož rytmu hraje ve skalách podivný orchestr bezejméných hráčů v červených oblecích bez lidských tváří. Zatímco ve svém prvním hororovém počinu La Grande Frousse se Mocky volbou kameramana a vizuálně temnými černobílými obrazy trochu obracel k německému expresionismu nebo ve scénách nejedné své komedie navazoval na klasické grotesky, tentokrát své zalíbení v němém období projevil mj. originálním použitím záběrů oka, oblíbeného to symbolu avantgardního filmu 20. let... a při tom ještě stihl odkazovat i na některé ze svých předchozích filmů: ústřední linka tragického osudu milenců prchajících před nebezpečím tu jakoby v nejedné scéně vypadla z Mockyho politického thrilleru Albatros (1971). Škoda jen, že si film plně neudrží vždy tu silnou atmosféru, osobně mi dojem zkazily scény boje proti šílencům s prasečími hlavy, které na mě oproti zbytku filmu působily nepatřičně komicky. [75%] ()

rivah 

všechny recenze uživatele

Manželé Nora a Jock přijíždějí do divného města zvaného LITAN během festivalu mrtvých....Fantaskní, surreálná sci-fi těžící z ducha avantgardy. Trochu přestylizováno do absurdna.(recenze s obrazy - The Bloody Pit of Horror viz IMDb) ()

Davered 

všechny recenze uživatele

Zanrove nezaraditelna fantasmagorie, jejiz surrealisticke vystrelky svou nepochopitelnosti spis unavuji a nudi nez cokoli jineho. ()

Galerie (10)

Zajímavosti (2)

  • Film byl oceněn na Mezinárodním festivalu fantastických filmů ve Sitges a jeho ocenění způsobilo značný rozruch u poroty. Poté, co Jeanne Moreau oznámila, že cenu získává Jean-Pierre Mocky za film Litan, slavný režisér John Boorman, který seděl v porotě, vypískal udělování cen a přidal se k němu i Brian De Palma, který na protest vstal a odešel ze sálu. (Willy Kufalt)
  • Samotný režisér Mocky se o tomto svém zvláštním filmu, diváky mnohdy nepochopeném vyjádřil nasledovaně: „Pro mě je fantastický film, jednoduše sen, který si můžete splnit každou noc. Když jsem se rozhodl natočit Litan, chtěl jsem, aby vypadal jako hrůzostrašný a iracionální sen, umožňující syntézu různých děsivých prožitků. Ostří motorivých pil, krvavých znásilnění, sadistických znásilnění či krev za krev nechávám jiným. Ať někteří vstoupí do mého snu a naleznou v něm trápení i prchavé potěšení. V mlze horského městečka, obývaného jedinečnými postavy, bude za jediný den od nemocnice po koželužnu, od hřbitova po podzemní jeskyni, soupeřit láska se smrtí a podivnost s hrůzou. V tento sváteční den se Jock a Nora náhle ocitnou v šílené kaskádě překvapivých dobrodružství, kde noční můry neúprosně nahrazují realitu...“ (Willy Kufalt)

Reklama

Reklama